Märklig prissättning på XXL

ser inget hat - bara folk som tröttnat på att de skyltar med priserna som om de vore nedsatta när det egentligen är deras ordinarie priser som får beteckningarna "special/rea/outlet m.m." och sen ett högre överstruket hitte-på-pris som de aldrig nånsin haft.

Att göra just så är faktiskt brott mot marknadsföringslagen, för att ett pris ska få skyltas som rea eller "nedsatt" så måste de kunna bevisa att de tidigare har sålt produkten till "det ordinarie priset".

Men i det här fallet så gör de inte det utan de skyltar med tillverkarens jämförpris, och det priset kommer från tillverkarens kataloger så där gör de formellt sett inte fel. Sen att nästan ingen säljer enligt tillverkarens rekommenderade pris gör ju att det blir lite vilseledande.
 
Lite sent inlägg i den här tråden men jag måste försvara xxl. Jag håller med de som säger att det är upp till kunden att kolla priserna. Själv kollar jag alltid runt på nätet, ex prisjakt, för att jämföra priser. Kolla tillverkarens pris, de gånger jag kollat xxl:s angivna rek. pris så har det stämt med tillverkarens. De är inte billigare på allt men på väldigt mkt. Priserna är lite jojo så man kan göra fynd. Jag köpte nyligen en Lundhags V8 75L med tillhörande tursäck på 10L för 1600:-. Köpte även en grym skaljacka för 2500:- vilket jag ansåg billigt jämfört med liknande produkter på naturkompaniet. Jackan kostar nu 2000, här är det alltså lite jojo. Även ryggan har åkt jojo och är nu dyrare än när jag köpte. För de som ska köpa kängor har xxl riktigt bra priser ofta 1000-lappen billigare.
 
Att bli arg på XXL för att dom ändrar priser? Det gör ju ICA och coop varje vecka också? Ska vi snacka snabba prisändringar så är väll LIDL kung som har kampanjer och specialpriser i 1-2-3 dagar bara! Rutinmässigt!

Nej, idag kan alla förväntas förstå hur det fungerar med rea'or, kampanjer osv. Inget svårt med det. Mjölken kostar 0,75 kr mer på ica än på citygross den här veckan.


Skillnaden är att om det vore XXL så hade du fått igen 0,75 kr och inte behövt känna dig lurad - bätre än så kan det inte bli. Så känner du dig lurad, ta kvittona och gå till varuhuset och lös problemet istället för gråta på internet.
 
Ja att Xxl är ett mygelföretag kan nog alla skriva under på. Jag gillar att kolla friluftsprylar och finns knappt andra butiker längre eftersom de blivit utslagna av näthandel och "lågpris"-handeln. Beställer det mesta från UK eller köper no-name-produkter från Decathlon.

Xxl är mer som ett tråkigt skyltfönster där man kan glo en stund och kanske fynda nåt en gång av 20 man är där. Man ser ju att det e samma produkter som ständigt återkommer för att locka in kunder. nåt jävla TNF-tält, Stormbergs skitkläder, Norska tungviktsryggor m.m. Same shit i varenda annonsblad.
 
Det handlar väl om att konstant locka kunder till butikerna. Att med jämna mellanrum ha rabatter hör väl till all marknadsföring för alla bolag som handlar med konsumenter. Calexico, imponerad av att du hittat renhåriga alternativ som inte har priser som förändras och som inte kör med lockpriser. Eller har du?

Skickat från min HTC One mini via Tapatalk
 
Det handlar väl om att konstant locka kunder till butikerna. Att med jämna mellanrum ha rabatter hör väl till all marknadsföring för alla bolag som handlar med konsumenter. Calexico, imponerad av att du hittat renhåriga alternativ som inte har priser som förändras och som inte kör med lockpriser. Eller har du?

Skickat från min HTC One mini via Tapatalk

Har jag påstått det eller?

Tråden handlar om XXL kan jag upplysa om. Bara för att jag tycker 1 företag gör fula grejer betyder det inte att alla andra är bättre. Xxl skyltar med "rek.priserna" som om det vore deras ordinarie priser. Det de gör är att sätta ett "lågt" pris brevid ett "högre" för att det ska se billigt ut. Precis som man gör vid REA, men XXL får inte kalla det för REA utan att begå lagbrott , men utåt sett ser skyltningen likadan ut och korkade kunder tror att de fyndar på REA. Jag tycker det är fult att utnyttja omedvetna och korkade kunder.

Jag kan starta en kiosk och skylta kvällblaskan "rekommenderat pris 50 kr" och sen skriva 15kr eller vad de nu kostar. Sen att det var min granne som rekommenderade priset till 50kr framgår inte.
 
Har jag påstått det eller?

Tråden handlar om XXL kan jag upplysa om. Bara för att jag tycker 1 företag gör fula grejer betyder det inte att alla andra är bättre. Xxl skyltar med "rek.priserna" som om det vore deras ordinarie priser. Det de gör är att sätta ett "lågt" pris brevid ett "högre" för att det ska se billigt ut. Precis som man gör vid REA, men XXL får inte kalla det för REA utan att begå lagbrott , men utåt sett ser skyltningen likadan ut och korkade kunder tror att de fyndar på REA. Jag tycker det är fult att utnyttja omedvetna och korkade kunder.

Jag kan starta en kiosk och skylta kvällblaskan "rekommenderat pris 50 kr" och sen skriva 15kr eller vad de nu kostar. Sen att det var min granne som rekommenderade priset till 50kr framgår inte.

De kan ju mygla p.g.a. inga krav ställs, till och med så att beteendet försvaras och det är jag som konsument som är att skyllas. Helt ok att "luras" om ingen kommer på en, det är tråkigt.

Det är synd att även om du tycker att XXL gör fel så ger du andra människor epitetet "korkad". Det vore bättre om vi kunde lita på företaget utan att behöva bli experter, eller ens kunniga, inom området.
 
nu får du lägga ner, bara för du inte fick byta varan du själv hade sönder....

XXL är jätte bra tycker jag. jag fick köpa en vara till rea pris trots det var 2 veckor efter rean, jag har fått reservdelar, byten osv jättesnabbt, en vara var i fel storlek, jag fick hem den i rätt storlek innan jag ens hade hunnit skicka tillbaka den som var fel. XXL är bästa affären jag någonsin handlat i. Fråga efter extrapriser och va inte så mesiga! dom skickade en vara från ett varuhus till ett annat också för att jag skulle få den. super service varje gång oavsett om det är varor för en tjuga eller en tusenlapp - alltid bästa bemötandet och hjälpen!
 
Har jag påstått det eller?

Tråden handlar om XXL kan jag upplysa om. Bara för att jag tycker 1 företag gör fula grejer betyder det inte att alla andra är bättre. Xxl skyltar med "rek.priserna" som om det vore deras ordinarie priser. Det de gör är att sätta ett "lågt" pris brevid ett "högre" för att det ska se billigt ut. Precis som man gör vid REA, men XXL får inte kalla det för REA utan att begå lagbrott , men utåt sett ser skyltningen likadan ut och korkade kunder tror att de fyndar på REA. Jag tycker det är fult att utnyttja omedvetna och korkade kunder.

Jag kan starta en kiosk och skylta kvällblaskan "rekommenderat pris 50 kr" och sen skriva 15kr eller vad de nu kostar. Sen att det var min granne som rekommenderade priset till 50kr framgår inte.

det där är lögn och förtal, vore det sant att XXL begått brott kan du bara ringa polisen . sluta nu ljuga, jag vet att du hade sönder din mössa och är ledsen för du inte fick någon ny - garantin täcker inte uppeldade mössor fattar du väll! Sluta förtala företaget nu, allt du skriver är lögn. "Rek"-priser är de priser som butiker får som förslag/rekommendation från sina leverantörer.

Du tjatar om lagbrott? Du i huvudet eller? har någon begått brott så ringer du polisen - annars hoppas jag du åker fast som medskyldig! Men det finns inget brott förrutom att du förtalar ett företag - orsakar du företaget ekonomisk skada emd dina lögner så är det du som är brottlsingen. hoppas du får betala skadestånd.
 
det där är lögn och förtal, vore det sant att XXL begått brott kan du bara ringa polisen . sluta nu ljuga, jag vet att du hade sönder din mössa och är ledsen för du inte fick någon ny - garantin täcker inte uppeldade mössor fattar du väll! Sluta förtala företaget nu, allt du skriver är lögn. "Rek"-priser är de priser som butiker får som förslag/rekommendation från sina leverantörer.

Du tjatar om lagbrott? Du i huvudet eller? har någon begått brott så ringer du polisen - annars hoppas jag du åker fast som medskyldig! Men det finns inget brott förrutom att du förtalar ett företag - orsakar du företaget ekonomisk skada emd dina lögner så är det du som är brottlsingen. hoppas du får betala skadestånd.

Menar du att XXL får säga att det är REA även när det inte är det?
 
Är det billigare än deras rekommenderade priser är det väll rea?

Nej, det är det inte. Ordinarie pris är alldeles nästan jämt alltid annorlunda än rekommenderat pris, hos alla, det har med hur mycket vinstmarginal affären tar ut. Det är ju inte heller så enkelt, för om du kollar lite på Prisjakt efter Lundhags Forest så har två olika butiker olika rekommenderat pris, där den ena har i det förhållandet till rek. pris en högre rabatt ... ~knepigt~ ... men den ena butiken kanske är mer kompis med Lundhags.

Och om butikens ordinarie pris är lägre än rekommenderat pris så blir det inte en REA...

Och dessutom så är det lite si och så med att använda sig av uttrycket "rekommenderat pris".

XXL untjyttjar eventuellt luckor istället för att vara schyssta och ärliga.


http://www.konsumentverket.se/Globa...ment/Vägledning om prisinformation_120217.pdf
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...