Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan!

Jag vill delge varning för att handla märket arcteryx. Jag kontaktade Sasquatch som är svensk agentur för Arcteryx 20/11-2013 för att fråga om ett fel på två produkter var giltigt som reklamation. Det gällde två selar till isklättring, och de lovade mig initialt att jag skulle få ett ja/nej om detta var reklamationsärende innan issäsången innan jul 2013, så jag skulle veta om jag behövde köpa ny issele.

Ärendet är fortfarande inte färdighanterat! Vid ett stort antal tillfällen har sasquatch lovat att återkoppla till mig vid olika tidpunkter, vilket de inte gjort. Så jag har fått kontakta dem igen, och igen osv. Orsaken till det utdragna tidsförloppet verkar alltså vara att de inte klarar av att återkoppla enligt sina egna planerade tider.

Då jag varit flitig friluftsutrustningskonsument i många års tid innebär det att jag haft reklamationsärenden av olika slag via agenturer eller butiker: Granitbiten, C2, Outdoor Research, North Face och Addnature av vilka jag tycker alla skött sig fantastiskt bra med snabb kundsupport och bra service. Detta tycker man kan förvänta sig av ett märke som säljer så pass dyr utrustning! Jag har bra erfarenhet av kvaliteten på arcteryx, om man bortser från dessa två selar som hade relativt allvarliga fel enligt mig. Men bra kundsupport bör man få på köpet!

I fortsättningen kommer jag köpa andra märken.
 
Jag vill delge varning för att handla märket arcteryx. Jag kontaktade Sasquatch som är svensk agentur för Arcteryx 20/11-2013 för att fråga om ett fel på två produkter var giltigt som reklamation. Det gällde två selar till isklättring, och de lovade mig initialt att jag skulle få ett ja/nej om detta var reklamationsärende innan issäsången innan jul 2013, så jag skulle veta om jag behövde köpa ny issele.

Ärendet är fortfarande inte färdighanterat! Vid ett stort antal tillfällen har sasquatch lovat att återkoppla till mig vid olika tidpunkter, vilket de inte gjort. Så jag har fått kontakta dem igen, och igen osv. Orsaken till det utdragna tidsförloppet verkar alltså vara att de inte klarar av att återkoppla enligt sina egna planerade tider.

Då jag varit flitig friluftsutrustningskonsument i många års tid innebär det att jag haft reklamationsärenden av olika slag via agenturer eller butiker: Granitbiten, C2, Outdoor Research, North Face och Addnature av vilka jag tycker alla skött sig fantastiskt bra med snabb kundsupport och bra service. Detta tycker man kan förvänta sig av ett märke som säljer så pass dyr utrustning! Jag har bra erfarenhet av kvaliteten på arcteryx, om man bortser från dessa två selar som hade relativt allvarliga fel enligt mig. Men bra kundsupport bör man få på köpet!

I fortsättningen kommer jag köpa andra märken.

Kontakta arcteryx direkt och bifoga all kommunikation med sasquatch och förklara utförligt dina turer med den svenska agenten. Förhoppningsvis får det antingen sasquatch att skärpa till sig, eller så agerar arcteryx på egen hand. De verkar vara måna om sitt renommé.
 
Förstår din frustration, men tänk på att generalagenten inte är företaget. Bästa vore att straffa generalagenten genom att gå direkt till arcteryx, så lär det låta.


Jag har haft samma problem med haglofs, sämst kundtjänst, dålig kvalité på dyra kläder som bör tåla användning i vildmarken, men klart, de säljer kläder till många som bara bär deras pro - Shell på stan typ.

Att arcteryx är sjukt överprisade gör väl inte saken bättre för dig heller antar jag!
 
Jag köpte en Arcteryx Bora 80 för ett antal år sedan på REI när jag var i USA. Väl hemma och första gången jag lastade ryggsäcken full sprack den formgjutna plastdelen som skall hålla nacken fri från toppen ev ryggsäcken, även kallad "occipital cavity", i småbitar när jag lyfte säcken. Var lite orolig för hur Arcteryx skulle hantera den reklamationen när säcken var såld i USA och jag nu befann mig i Sverige. Att kontakta någon lokal återförsäljare var inte aktuellt, så jag skickade ett email direkt till Arcteryx och beskrev mitt problem samt hur säcken var köpt.
Fick svar omgående att de haft tillverkningsproblem (materialproblem) med just den detaljen på en batch och erbjöd sig att skicka två nya (en i reserv) delar till mig tillsammans med en monteringsanvisning utan kostnad till min hemadress. Någon vecka senare kom ett litet paket med UPS och bytet gick fint. Har inte haft problem med den detaljen på säcken sedan dess, och i mitt fall hanterade de min reklamation på ett mycket korrekt sätt.

Jag skulle som tidigare nämnts ta kontakt med Arcteryx direkt. Att de har en svensk generalagent som levererar dålig kundservice och riskerar förstöra Arteryx varumärke är säkert inget Arcteryx uppskattar.
 
Jag tänkte precis som ni och kontaktade arcteryx efter upprepade försök med sasquatch. Oklart om detta hjälpte eller snabbade på processen. Jag hade redan lämnat selarna till sasquatch. Kanske att ärendet hade hanterats snabbare och bättre om jag kontaktat arcteryx redan från början.

Jag klipper in lite av första mailväxling med sasquatch, jag har ett stort antal mail från dem.

Jag skriver 20/11 - 13:

Hej!

Jag har två stycken arcteryx issele, båda har gått sönder på samma sätt. Jag undrar om det då är ett tillverkningsfel? Och då reklamationsärende?

Det är fästet för iceclipper, höger fram, som gått sönder på båda selar. De är tre år gamla och modellen heter x350a eller liknande (står inte på selen). Det är iaf standard-is-selen för 3 år sedan. Har endast använts till isklättring, dvs cirka 35-40 dagar per år.

Som det är nu behöver jag ny sele för säsongen alternativt laga iceclipper på minst en av mina två sele. Går det att få hjälp av er med detta? Jag har tyvärr inte kvar kvitto på någon av dem. Därför har jag vänt mig till er istället för butik, samt att de är över 2 år gamla.

22/11 - 13 ringer jag till dem och de ber mig då skicka in bilder. Vilket jag gör tillsammans med detta mail:

Hej igen!

Jag bifogar här bilder på det som gått sönder på selen.

Bild 1 visar en sele där iceclippern gått sönder och jag tappade alla skruvar när det hände.

Bild 2 visar min nya sele (samma modell) jag fick av en kompis där samma sak håller på att hända, sömmarna har gett sig och jag vågar inte längre använda den iceklippern.

Bild 3 visar hur sömmarna på alla andra iceclippers på selen ser ut, ingen av de sömmarna visar någon vekhet. Sömmen på iceklippern som går sönder verkar ha betydligt sämre kvalitet.

Nu har säsongen börjat och jag har redan varit på en mixresa i norge och har ett par resor inbokat innan jul. Behöver besluta om jag ska köpa ny sele. Därför tacksam om ni har möjlighet att återkoppla om detta är reklamationsärende?

22/11 - 13 får jag detta svar av vad jag förstår är ägare av Sasquatch?

Hej

Vi var agenter för BD oxå förut och hade då problem med Blizzard selen, men aldrig på Arc'teryx utom just dig. Vi har sålt många och en hög procent använder dom även mer en dig. Har frågat dom som designar selarna nu. Kan säkert svara dig Måndag eller Tisdag beroende på när jag får svar.

Trevlig helg!

Vidar Velde

Sasquatch AB

Jag svarar 22/11 -13
Hej!

Tack för snabbt svar! Jättebra då väntar jag på svar där.

Fast jag tvivlar på att det är så hög procent som använder selen mer än mig till isklättring ;) En viss skillnad på att ha en eller två skruv i en clipper som man ofta har vid alpinklättring jämfört med isklättring med 5 skruvar i en clipper. Men den ska väl va gjort för isklättring och borde väl därför klara tyngden av i vart fall 5 skruv utan att sömmarna ska lossna på två selar.

Vänliga hälsningar,

Jag får 22/11 -13 svar av Vidar på Sasquatch:

Kul at du kättrar så mycket. Vi har själva klättrat sedan tidligt åtti och även jag några ti-år väldigt mycket,. mina slutsatser kommer från Schweiz, Norge och Canada och på mestadels professionella som bergsguider och andra mer som Will Gadd, Ines Papert. Det är ju lite närmre till berg där en i Sverige tyvärr.;-)

Hör av mig så snart jag vet


Trevlig helg

Sen är det tyst. Jag väntar cirka 1 vecka längre än när Vidar angivit att de ska återkoppla. Mailar igen 2/12 - 13

Hej igen!

Tänkte höra om du fått något svar angående selarna?

Vänliga hälsningar



Detta mail får jag inget svar på. Jag ringer upp dem ytterligare en tid senare. De ber om ursäkt att de glömt, haft många möten etc.

Sen fortsätter kontakten med dem i liknande anda, Fram till mitten av augusti 2014!

Uppdatering av tråden på grund av att jag fortfarande kan irritera mig på den dåliga servicen, tyvärr har jag ganska många arcteryxprodukter sen tidigare. Men nu längre köper jag endast andra märken som har bra kundservice.
 
Ser väll mer ut som att sasquatch inte sköter det? Det är ju ingen direktkontakt med arcteryx

Är det något amerikanare är bra på är det kundservice. Så ta kontakt med arcteryx direkt istället som flera skrivit innan mig.
 
Sen e väl Arc'teryx Kanadensiskt o inte amerikanskt va? Lite som att säga Inga from schweden o visa en bild på Olga från Österrike.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...