Outdoorexperten.se -erfarenheter?

Varning för Outdoorexperten

Jag vill härmed utfärda en stor varning för Outdoorexperten.

På vägen till IKEA lördags var jag in på Outdoorexperten (fysiska butiken i Västerås). En kille (kanske 30-40 år och med svenska som modersmål så det var inga språkförbistringar) som fått en Garmin Forerunner i födelsedagspresent av sina föräldrar, höll på att försöka förklara att GPSen inte fungerade (stendöd som jag fattade det) och att han ville ha en GPSen som fungerade eller få tillbaka pengarna.

Han (kunden) och en i personalen stod säkert och bråkade i över en timme och dom pratade inte direkt tyst, utan tvärtom så pratade dom högt så att alla i butiken hörde vad dom sa. Han som jobbade på Outdoorexperten hävdade att kunden skulle vända sig till Garmin Svenska när han öppnat förpackningen och konstaterat att GPSen var trasig. Om förpackningen varit oöppnad skulle dom på Outdoorexperten kunnat ta emot GPSen för då var den obegagnad, men nu var det en begagnad vara. Hur kunden skulle kunna veta att GPSen var trasig om han inte öppnat förpackningen vägrade han på Outdoorexperten att begripa. Och vad jag förstod så tog inte ens han som jobbade på Outdoorexperten och kollade om kunden ”bara” var klantig eller om GPSen verkligen inte fungerade (åtminstone inte under den tid jag var i butiken och jag stannade väldigt länge bara för att höra om dom skulle komma överens).

Även om jag inte var ”inblandad” så tror inte jag varit med om ett någon blivit så illa bemött någon gång i en affär där man köpt en sak. Och jag känner en tjej som hade sin dator som hon köpt på Elgiganten inne på reparation 10-15 gånger utan att Elgiganten kunde fixa så att CD-läsaren funkade, innan hon gav upp och gjorde en anmälan till ARN).

Om det nu är så Garmin svenska som tappat förståndet och tycker att man ska vända sig till dom och inte till försäljaren när en produkt är trasig, så kunde han som jobbade på Outdoorexperten enligt mina värderingar ha sagt det på hederlig svenska, även om det nog strider mot konsumentköplagen att hänvisa till importören. Vad jag förstått av konsumentköplagen så ska man som fysikt person vända sig till säljaren.

Så jag vill för närvarande på det bestämdaste avråda från att handla något från Outdoorexperten om det är något som kostar mer pengar, än att man kan slänga saken utan att bekymra sig om de pengar man förlorat, om det skulle råka vara så att det man köpt är trasigt fast det är fabriksnytt.

Per Brune
 
Inga problem för mig

Har handlat en gång Outdoorexperten och det gick som rinnande vatten.

Jag upplever det som om förhållandet mellan fysiskt och digitalt lager är något många internetbutiker fortfarande brottas med. Vissa butiker har inte riktig koll, andra fortsätter göra reklam för saker de vet är slut i lager, etc. Det finns en hel del att jobba på där.
 
Black Diamond

Jag träffade rätt så nyligen en skridskokompis (som inte skriver här på Utsidan) som varit inne på Outdoorexpertens butik. Dom hade utrustning från Black Diamond, även olika spadar men inte den modell han ville köpa. Så han undrade om dom (Outdoorexperten) kunde ta hem en Deploy 3 http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=BDDEPLOY3SHOVEL (slut där) spade till honom.

Säljaren på Outdoorexperten svarade då att han nyligen hade kollat med leverantörer och att alla spadar av alla modeller var slut, eftersom vintern har varit så snörik.
Min skridskokompis tyckte själv att varit klantig som hade väntat in i det sista med sina inköp inför skidresan. Men dagen eter så letade han på Internet efter någon annan spade från andra leverantörer. Men han hittade ingen som han tyckte verkade lika bra (men när jag skriver detta så jag hittar jag Internetbutiker som har Black Diamond Deploy 3 i lager).

Min skridskokompis ringde mer eller mindre på vinst och förlust till den lokala Naturkompanietbutiken (Västerås). Hans tanke var att dom kunde kolla om spaden fanns i någon av Naturkompaniets andra butiker. Men dom på Naturkompaniet kunde se de övriga butikernas lagersaldo, med dom skulle kolla med leverantören. Han (min skridskokompis) berättade då att spaden var slut hos leverantören, enligt Outdorrexperten. Men Naturkompaniet fick ändå hans telefonnummer. Efter några dagar så ringde dom från Naturkompaniet och sa att dom hade tagit hem en spade och undrade om han ville ha den, eller om han skulle hänga ut den i butiken. Så det var bara att åka till Naturkompaniet och ”hämta ut” spaden som låg kvar i kartongen från Black Diamond importören.

Med reservation för minnesfel (sånt händer, i synnerhet vad gäller antal dagar)

/Per
 
Lågt betyg

jag vill också varna för outdoorexpertens usla kundservice (min erfarenhet är reklamationer). Svarar på mail men väldigt flytande och ger ingen hjälp.
Dessutom fick jag två olika svar på samma mail gällande leveranstid på en klocka. Verkar vara lite amatörmässigt, synd när de ger ett seriöst intryck.

EDIT:
Läst vad andra skrivit tidigare och kommit till en slutsats.

Jag rekommenderar ingen att handla där pga kundservicen. Det får bli bättring!
 
Detta är sååååå intressant....

¤ Tillverkarna långt bort i horisonten
¤ Distributörerna och "konceptutvecklarna" och "märkesstämplarna" däremellan
¤ Detaljisterna - är som krockkudden och vallan fram till...
¤ ... Kunden... som vill ha allt "billigt", eftersom man handlar på "nätet"

# Vi har detaljister som förbjuds att ha en Internetbutik utan fysisk butik för att en "transferdiscount" skall kunna avräknas.
# Svennebanan är heeeeelt hopplös när det gäller att välja tomaten närmast... näe, det skall vara den UNDERST som ingen vidrört... morsning :eek:)
# Det finns MYCKET tydliga regler om att "varan skall vara förpackad och återbördad så att den är säljbar", eller va fan de kallar det.... just för att svennebanan vägrar köpa något som är "begagnat" (brudar alltså, ja säger bara det ;o).

Är man en tönt som vill pröva, klippa lappen, installera, åka ett åk, stå i duschen, rafsa löv en gång... och samtidigt är en sån som väljer det "oöppnade" paketet i hyllan får man fakttiskt pröva sina gränser... faktiskt... mycket... försök att genuint tänka efter... sådär att det nästan känns som när du funderar över juldekorationerna :eek:)

Affärerna får inte lämna tillbaka det som IT-invalider inte lyckats få att snurra och andra pillat på !!!!... och det gäller inte minst Garmin-gänget = stay away, om du inte är bombis!!!
 
Herregud människa, snacka om personifiera gåtan om klockan med ditt inlägg.

klart att butiker har regler och standardförfaranden men de butiker som vinner är de som bjuder på det extra så man känner sig välkommen åter som kund.
 

avslutad210712

Gäst
# Det finns MYCKET tydliga regler om att "varan skall vara förpackad och återbördad så att den är säljbar", eller va fan de kallar det.... just för att svennebanan vägrar köpa något som är "begagnat" (brudar alltså, ja säger bara det ;o).

EEEEEEEEEEEE kunden ovan med trasig GPS skulle alltså ha kvar förpackningen för att butiken skulle kunna sälja den trasiga GPS'n en gång till. Skulle säkert bättra på butikens anseende.....

Har handlat en gång från den omdiskuterade butiken i somras. Innan jag beställde slog jag en signal och kom fram på en gång, dvs ingen telefonkö, och blev bemött hur bra som helst. lade en beställning med förskottsbetalning på förmiddagen, använde kort och inte pos/bankgiro, och slog en signal på em, ingen telefonkö, för att höra när GPS'n skulle skickas.. Killen kollade och sa att betalningen registrerats så de skickade den samma dag. Så jag kan faktiskt inte stämma in i klagokören på att allt bara är botten där.

Däremot kan jag berätta lite om Telias totala handfallenhet som gjorde att jag var utan internet tre veckor i sommar trots att "allt ser ut att fungera". Där kan man säga att jag hade allt annat än snälla saker att säga.

/Svennebanan
 
Jag har jättebra erfarenhet av deras kundservice. Hade jätteproblem med en garantireperation i höstas. Tog verkligen sjukt lång tid, långt över det man kan acceptera. De hörde av sig och bad om ursäkt och undrade vad de kunde erbjuda som kompensation för att få behålla mig som kund. Jag är väl nöjd med den överenskommelse som vi gjorde och det gör mig trygg att välja dom igen..
 
Fick bra hjälp med valet av modell på en ryggsäck via mailsupport.
Tålmodig beskrivning av skillnaderna mellan modellerna, jag skickade mail med nya frågor flera gånger. Jag beställde, returnerade och bytte.
Inga problem.
 
50/50

Har lagt 2 beställningar hos dem. Den första gick bra därpå jag lade en order på ett par byxor. Dessa fanns inte i lager men hos leverantör och skulle således skickas inom 3-5 arbetsdagar. 14 dagar senare ringde jag för att kontrollera att allt stod rätt till och då verkade det som att de inte ens hade lagt ordern till leverantören än. När jag väl fick byxorna visade det sig att de var för små och ringde angående byte och fick fraktsedel skickad på mail. Jag lämnade in byxorna till fraktställe samma dag. Under de kommande veckorna ringde jag ett par gånger och frågade om returen gått rätt till varpå jag fick svar att de inte fått den än. 3 veckor efter jag skickade tillbaks dem ringde jag och sa upp ordern.

Med andra ord jag skulle våga handa där igen om jag var 100% säker på att det var exakt den varan jag ville ha.

Handla aldrig där om du har funderingar över storlek, kvalitet eller andra saker som skulle innebära byte.
 
Bra butik!

"Handla aldrig där om du har funderingar över storlek, kvalitet eller andra saker som skulle innebära byte."

Vet inte hur de är över internet, men går du dit får du kalasservice!
Min polare valde för små byxor (på rea) och fick byta flera månader senare helt utan knot. Byxorna var bara prövade men jag misstänker att han tagit bort lapparna.

Bra butik som sagt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...