Arcerteryx Jacka - lossat tyg

Hej!

Tvättade för några veckor sedan, varligt, handtvätt med armbågskoll på temperaturen och lite, lite, lite tvättmedel (flytande). För att skona plagget. Men plagget var smutsigt så jag tyckte jag behövde tvätta den. Mindre bra visa sig, för nu notera jag att yttertyg släppt vid dragkedja under armarna. Inte mycket men ändå så behöver fixas.(Bifogar bild)

Jag vill ha tips på lim som jag kan använda som passar och som är smidigt att ta på också. Någon som har något bra tips.
Googlade på jackan (som är 5-6 år gammal) och hitta en modell
som ser ut som den jag har och i den är:

"Yttermaterial: N40r Gore-Tex, PacLite Plus-teknologi
Slitskydd: N40p Gore-Tex, Gore C-Knit-teknologi"
Om det är till någon hjälp.

Jag har ingen affär (kvar) där jag bor som kan hjälpa mig tyvärr.

En annan sak jag fundera på är om jackan blir mer tålig med impregnering, alltså då tålig i materialet. Fastän jag läst att inte
skulle behöva impregnera varje gång tvätta - så kändes det som att
jackan var ömtåligare för väta nu. Regna väl inte igenom, men upplevde mig ganska blöt efter varit ute i en rejäl regnskur.

Jag hittade ett lim som jag fundera på om det skulle fungera. Vad tror ni. Eller finns det bättre och lim som är smidigare. Tejp känns väl inte helt optimalt då det som ska lagas är så nära dragkedjan. Fast jag kan ju ha fel :)

https://cdon.se/sport-outdoor/somta...=254ee673b992f769fd13af9bb665a006&fo_s=gplase

Hoppas på tips och hjälp!
Pia <3
 

Bilagor

  • 20191112_111836.jpg
    20191112_111836.jpg
    42.4 KB · Visningar: 731
  • 20191112_111908.jpg
    20191112_111908.jpg
    21.2 KB · Visningar: 726
Varför göra det så komplicerat när jackan är 5-6 år gammal?
Det bör väl funka med vilket snabbtorkande superlim som helst, så länge det passar för plast?
 
Tack för svaret! :) Komplicerat... vet inte.. Men jag vill ju det ska se snyggt ut. Har provat och lagat skor förr och inte blev det snyggt med vilket lim som helst. Är plast och gore tex samma sak? Någon som har någon erfarenhet och fått bra resultat?
 
Ta bild på hela jackan och skicka tillsammans med bilden på skadan till Gore-Tex Sverige och se vad de svarar. Gore-Tex lämnar, beroende på slitage, upp till 10 års garanti på sina tyger.
 
Tack för information joask202! Uppskattat!

Och hoppas någon har svar på min fråga, tips på lim (gärna också vetskap att det fungerar bra och smidigt). Jag hoppas på tur! :)
 
Jag tror det lim du funderar på är en bra typ. Du vill ju inte ha typ ett superlim som stelnar och blir stenhårt och kanske knäcks eftersom det är en ganska lång sträcka som ska limmas, du vill ju ha följsamheten.
Seamsealer eller typ Liquisole, stryk på väldigt tunt.
 
Liquisole finns ju inte mer, men jag har limmat fast en ficka på ett par byxor (ej tex) med utspädd liquisole med lyckat resultat - mjukt, hållit för massor med tvättar. Jag tror också på seamseal i princip, även om jag inte provat på Gore-tex.
 
Liquisole heter väl numera rubberfix. Har limmat sömmar på lagningar av goretex packline med det, med gott resultat
 
Livstids garanti

Arcteryx rekommenderar att man tvättar deras jackor i maskin en gång i månaden så detta måste ju handla om något annat fel.

Då de i princip har livstids garanti på jackorna skulle jag skicka in ett serviceärende för bedömning. Om det går väl får du i nästa steg adressen till deras partner i Europa dit du skickar den och som fixar jackan ytterst professionellt på några veckor.

Jag har själv god erfarenhet av deras service.

https://arcteryx.com/se/en/help/product-service?intcmp=product-service
 
Tack alla! För superbra svar! Fick ingen info om att svar kommit in så jag missade detta med några veckor. Men allt dyker upp i perfekt tid. Och jag funderar nu om jag ska kontakta Arcerteryx. Då jag upperbarligen klarat mig bra utan jackan i flera veckor :) Men jag ska kolla på lim också. Då det är ju superbra om det går att fixa själv - lite smidigare och fortare (om det blir bra). Är mycket tacksam för all respons både för och emot lim. Och att vända tanken :)

Önskar er en Fin Första Advent!
Pia
 
Arcteryx rekommenderar att man tvättar deras jackor i maskin en gång i månaden så detta måste ju handla om något annat fel.

Då de i princip har livstids garanti på jackorna skulle jag skicka in ett serviceärende för bedömning. Om det går väl får du i nästa steg adressen till deras partner i Europa dit du skickar den och som fixar jackan ytterst professionellt på några veckor.

Jag har själv god erfarenhet av deras service.

https://arcteryx.com/se/en/help/product-service?intcmp=product-service

Toppen! Tack för länken!!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...