Paddling allmänt Kust och sjöpaddling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-06, 16:54
hiko hiko är inte uppkopplad

glad kajak

hejsan,har ett problem,har en äldre modell av cappellan,så ja måste byta ut packluckorna
för dom blivit spruckna.....så till frågan är det någn som vet var man kan köpa nya?? kolla det svimasport i pampas men dom kunnde inte hjälpa mig......dom tyckte jag skulle köpa en ny istället
Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 23:11
Peifen Peifen är inte uppkopplad

Hur gammal är Capellan? Har P&H bytt luckor efteråt eller varför gick det inte att byta?
Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 00:48
Danne71 Danne71 är inte uppkopplad

Jag köpte ny framlucka (rund) till min Icefloe från -92 förra sommaren. Capellan borde ju ha samma luckor, då min kajakmodell är betydligt äldre. Tror det skall vara Valleys luckor till din, precis som till min. Tror P&H har gått över till Kajaksports luckor nuförtiden, men Valleys luckor tillverkas förtfarande och används av andra tillverkare.

http://www.svima.se/index.php? ... ameter=19+cm
Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 12:36
Anders262 Anders262 är inte uppkopplad

Gissar på att du har en äldre Capella av plast? Dessa hade fyrkantiga gummiluckor, en lösning som jag aldrig sett på andra kajaker. En anledning till att man slutade med dessa luckor kan säkert vara just den begränsade livslängden. Svima är väl generalagent för P&H i Sverige, så om inte de har luckor eller vill ta hem hade jag vänt mig direkt till P&H. Min erfarenhet är att P&H är mycket måna om sina kunder.

Om det inte finns nya gummiluckor att få tag på från P&H hade jag skickat frågan till Reed och hört om de kan sy upp en lucka.
Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 17:21
Danne71 Danne71 är inte uppkopplad

Ja just det.......dom jäkla luckorna. Jag minns hur konstigt jag tyckte det var med fyrkantiga luckor. Lycka till!!!
Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 17:37
thureb thureb är inte uppkopplad

En provisorisk

lösning är att stoppa luckan i en plastkasse och sätta på luckan med pastkassen omslutande. Så gjorde vi på min frus Nordkapp med rund respektive oval Valleylucka.

De fyrkantiga luckorna känner jag inte till.

Är du händig kan du plasta dit nya runda lucksargar så att du kan använda luckor som tillverkas idag. Men du kanske kan komma vidare genom att googla på typ square capella hatches?

Thure
Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 20:32
Brune Brune är inte uppkopplad

Bild

Jag tog mig friheten att skanna av en Capella med 4–kantiga luckor ur en gammal Svima-katalog.
Se pdf-filen

Per
Bifogade bilder
Filtyp: pdf Capella.pdf (162.3 KB, 204 visningar)
Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 22:44
srpp srpp är inte uppkopplad

En sån kajak har jag (som reservkajak eller så) med gamla torkade luckor (lagade med något gött klet för ett par år sedan).

Jag är klart nyfiken på om trådstartaren hittar ett par luckor eller inte. Det blir nog dags för mig att köpa nya snart (då far min kan tänkas nyttja kajaken som pensionär snart).
Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 13:35
Anders.Appelqvist Anders.Appelqvist är inte uppkopplad

Capella reservdelar

Lyfter en gammal tråd. Verkar som om man kan beställa härifrån:
http://www.upandunder.co.uk/Wa ... tch---35185/
Någon som har erfarenheter av UpAndUnder?

Kanske ska passa på innan Brexit.

Någon som vet om det går att gå tag i nya stöd-kuddar för benen under sittbrunnen (vad heter sådana kuddar?). Dom gamla har mörknat på vår gamla Capella.

Namn:  Capella.JPG
Visningar: 277
Storlek:  97.7 KB
Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 17:58
thureb thureb är inte uppkopplad

p&h anger https://www.kajak-uteliv.com/kajaksaker/ som svensk återförsäljare. Kanske kan de hjälpa dig.

Motsvarande "knäkuddar" finns på massor av plastkajaker. Kanske går det bra med såna från en annan kajak. Kolla med uthyrare/ försäljare om de går att beställa. Annars går de nog att fixa till själv av "liggunderlagsmaterial" med en kniv.

Thure
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.

Logga in

Tips!