Hjälp mig välja rätt tält

Sitter i valet och kvalet mellan två olika tält. Letar ett tält för två personer under 2 kg och under 7500kr.

Nordisk Halland LW 2 - vikt 1500g
Nordisk Oppland LW 2 - vikt 1750g

Oppland är större, frågan är när det blir för stort? När blir det svårt att hitta en plats att slå upp det på? När blir det mindre tältet en fördel? Jag tänker mig att när det är dåligt väder är det större tältet en fördel.

Mestadels till vandring.
 
Jag äger själv ett Nordisk Oppland LW fast ett tremanna.
Var i Jämtlandsfjällen nu i en vecka med vovven. Det är stort och otroligt rymligt samtidigt som det endast väger strax under 2kilo.
Jag hade iallafall aldrig några problem att hitta tältplatser. Så är jag i dalgångar och på kalfjället så ser jag inga större problem. Vi tältade till och med på en bergstopp.
Men det blir förstås svårare att hitta bra platser i skog och mer uppåt i bergen där det blir mindre hyllor mm.
 
Jag vill också tillägga att jag är väldigt nöjd med tältet, men det jag saknade var någon sorts linsamlare för stormlinorna samt att till nästa tur ska jag komplettera med lite fler tältpinnar.
 
Om jag var du skulle jag satsa på ett Copper Spur UL2 från Big Agnes.

Det finns tillgängligt hos en svensk återförsäljare. https://backpackinglight.se/talt/big-agnes-copper-spur-hv-ul-2-orange

1250 gram
4390:-

Har just kommit tillbaka från första turen med detta tält, 7 nätter på Kungsleden. Har enbart positiva saker att säga. Lättburet, lätt att sätta upp, stabilt och rymligt. Du får dubbla ingångar och två stora förvaringsutrymmen för era ryggsäckar / övrig packning. Jag har verkligen noll klagomål.

Men Googla och läs vidare om det. Finns massor av bra recensioner. T.ex Outdoorgearlab hävdar att det är det bästa ultralight-tältet som finns just nu.
https://www.outdoorgearlab.com/revi...backpacking-tent/big-agnes-copper-spur-hv-ul2

P.S. Glöm inte att köpa tillhörande footprint också. Ett extra skyddande lager mot vassa stenar och kvistar.
 
Har ett Anjan 2gt som är av snarlik modell som Oppland. Det är väldigt ovanligt att det är svårt att hitta tältplats även om det hänt någon gång i väldigt tät skog på en cykelsemester, det gick till sist bra ändå.

Själva abside delen behöver inte ha jämn mark utan kan ställas över en sten, buske, röse etc. Det är bara träd och andra höga saker som omöjliggör att det kan sättas upp. Så den där rutan jämn och fin mark som behövs är lika stor som på ett tält utan stor abside.

I vårt klimat där man riskerar att bli inregnad och ogärna ställer saker oskyddat så är det väldigt praktiskt med det där utrymmet. I annat fall vill jag nog gå upp till 3-manna om man är två.

/G
 
Om jag var du skulle jag satsa på ett Copper Spur UL2 från Big Agnes.

Det finns tillgängligt hos en svensk återförsäljare. https://backpackinglight.se/talt/big-agnes-copper-spur-hv-ul-2-orange

1250 gram
4390:-

Har just kommit tillbaka från första turen med detta tält, 7 nätter på Kungsleden. Har enbart positiva saker att säga. Lättburet, lätt att sätta upp, stabilt och rymligt. Du får dubbla ingångar och två stora förvaringsutrymmen för era ryggsäckar / övrig packning. Jag har verkligen noll klagomål.

Men Googla och läs vidare om det. Finns massor av bra recensioner. T.ex Outdoorgearlab hävdar att det är det bästa ultralight-tältet som finns just nu.
https://www.outdoorgearlab.com/revi...backpacking-tent/big-agnes-copper-spur-hv-ul2

P.S. Glöm inte att köpa tillhörande footprint också. Ett extra skyddande lager mot vassa stenar och kvistar.

Behöver man inte sätta upp innertältet först?

Hur funkar det när det regnar?
 
Behöver man inte sätta upp innertältet först?

Hur funkar det när det regnar?
Det går utmärkt att sätta upp regnskyddet först om du har bråttom. Sedan kan du krypa in och sätta upp innertältet inifrån. Eller så sitter du bara under regnskyddet och myser tills det slutar regna.

Har bara varit med om två regnskurar hittills. Tältet höll tätt som ett plåttak, och då har jag inte ens tätat sömmarna.
 
Absiden på mitt Nordisk Oppland 3 Lw är enorm, nästan lika stort som innertältet. I nöd så skulle det lugnt kunna sova tre pers till där om de inte är för långa. Men precis som G.Kraft sa så spelar det mindre roll hur marken är där.
Men personligen älskar jag det extra utrymme det ger.
 
Tack för alla svar.

Köpte ett Oppland 2 LW och har nu kört en provtur. Gillar det skarpt, det regnade en hel natt men det var inga problem.

Glad att jag köpte Oppland istället för Halland då det extra utrymmet är guld värt.
 
Nu är inlägget gammalt så du kanske köpt. men mitt allra bästa tips är att kolla om du kan hyra innan du handlar. Det är så många (enligt min åsikt och erfarenhet) som köper en massa tält som dels används sällan eller som inte används alls. Ofta är det något man inte gillar. bättre att hyra. det är lite jobbigt men det är smart och bättre över tid.



Sitter i valet och kvalet mellan två olika tält. Letar ett tält för två personer under 2 kg och under 7500kr.

Nordisk Halland LW 2 - vikt 1500g
Nordisk Oppland LW 2 - vikt 1750g

Oppland är större, frågan är när det blir för stort? När blir det svårt att hitta en plats att slå upp det på? När blir det mindre tältet en fördel? Jag tänker mig att när det är dåligt väder är det större tältet en fördel.

Mestadels till vandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
LonesomeHiker Hjälp mig med åsikter Bo och sova 11
scew Hjälp mig Unnaägare!!! Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...