Ta sig till muddus nationalpark

Hej!

Behöver eran hjälp med hur man tar sig till någon av entréerna till muddus nationalpark på antingen södra eller östra sidan för att sedan vandra muttusleden. Med SJ tänkte jag först ta mig till Gällivare alternativt Murjek. Enkelt.

Har varit i kontakt med Norrbottens länstrafik för att med buss ta mig närmare. Enligt dem kan man bli avsläppt längs E45 mellan Gällivare och Jokkmokk vid Ligga kraftstation. Det är enligt dem det närmaste man kommer med buss. MEN sedan är det 1.1 mil till skaite (södra entrén), vill ogärna lägga en dags vandring dit.
Hur har ni gjort? Tack på förhand!

Mvh
Martin
 
När vi var där fick vi transport från Jokkmokk till Skaite av ett lokalt turismföretag, Outdoor Lapland. Det kostar förstås en del, men det var roligt att få tillfälle att prata med folk med bra lokalkännedom. Vi hyrde en pulka av dem också eftersom det var vinter. (Outdoor Lapland verkar inte finnas kvar, ägaren till det verkar nu driva Laponia Adventures istället, med samma inriktning).
 
Såna här frågor dyker upp då och då.

Finns det ingen transport-pool-avdelning här på forumet?
Vi har ju medlemmar över hela landet. Borde finnas en hel del som kan tänka sig ställa upp som "taxi" mot bränsleersättning.
 
Liftade från södra entrén till 45an i somras, då var det gott om bilar på parkeringen. Fick gå några km innan en italiensk familj i hyrbil plockade upp mig och körde mig ända till Jokkmokk.

Men vet inte hur välbesökt det är på vintern.
Vägen är jävligt tråkig iallafall, inget man vill vandra om man slipper. Och kanske svårt att skida om den är uppkörd.
 
På Vintern bör det väl gå att bli avsläppt av bussen på vägen mellan Gällivare och Porjus. På sommaren är det ingen bra väg in i Muddus, men på vintern ska det fungera, även om det blir utanför lederna till att börja med..Skulle jag åka på vintern skulle jag definitivt ta den vägem då man kommer till delar av parken som som är mycket otillgängliga sommartid,
 
Taxi från Murjek

Hejsan,

Då vi besökte Muddus i mars för snart 5 år sedan klev vi av nattåget i Murjek för att sen ta taxi in till Sarkavare. Naturligtvis dyrare än att ta buss, men svårlaget vad det gäller enkelhet.

Naturligtvis måste man ringa och beställa taxi i förväg och kan då få en prisuppgift. Taxi hittas via google om nu någon skulle undra :)

/ Stefan
 
Tack för alla svar! Jag får forska vidare med era alternativ.

Glömde nämna i inlägget att vandringen blir av till våren/sommaren.

Tansport-pool som du nämner skogsbaronen vore fantastiskt. Synd att det inte finns.

Mycket märkligt att det saknas bussförbindelser vid högsäsong till denna park...
 
Jag jobbar som marknadskommunikatör för Destination Jokkmokk. Tyvärr så planeras inte busstrafik i någon högre utsträckning efter besöksnäringens behov. Detta aktualiserades t ex för ett drygt år sedan när Länstrafiken i Norrbotten, kort innan vintersäsongen utannonserade att de inte skulle stanna vid Kebnats (Saltoluokta) utan bara vid Sjöfallet. Det krävdes en hel del påtryckningar från olika håll för att få dem att stanna bussen vid en av fjällkedjans viktigaste hållplatser..

Bra kommunikationer är otroligt viktigt för besöksnäringen och där ligger vi i Sverige en bra bit efter många andra länder. Det är ofta de sista sträckorna ut till slutdestinationen, utgångspunkten för en vandring/tur osv som är problematiska.

Nämnda Laponia Adventure erbjuder dock olika typer av Outdoor support och kan hjälpa till med logistik och uthyrning. Det är f ö en sammanslagning av Outdoor Lapland och Fjällaktiv.

https://www.laponiaadventures.com/outdoor-support/?lang=sv
 
Tyvärr är detta en landsända där allmänna kommunikationer knappast existerar, varken för de fast boende eller besökare.
Tyvärr är det så att vi, ännu mer än tidigare, är beroende av bilen här uppe. Oaktat att det pratas mycket om miljön och utsläpp från trafiken samt bilåkande fördyras alltmer, så är de flesta familjer i Norrbottens inland tvungna att ha två bilar i drift för att kunna sköta arbete, inköp, sjukvårdsresor mm.
 
Muddus september

Ska till Muddus i höst. Tänkte kanske inte primärt bara gå leden, utan obanat. Stövlar på lär det bli, men transport till lämplig start/slutplats är något jag ska kolla upp. Blir på två olika ställen har jag tänkt mig.
Jag följer tråden med intresse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nauti Upplevelsevärda mål att ta sig till i vandring från söder till norr Vandringsleder 3
Vinter123 Ta sig till Bergslagsleden? Vandringsleder 3
Tiran Vandring 4-5 dagar, lätt att ta sig från Göteborg? Vandringsleder 12
camoscio Ås till ås, Åstorp--Höör Vandringsleder 15
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
Anooken Romboleden - älvdalen till lofsdalen Vandringsleder 3
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
Seebra Vandringsanpassad busslinje till Åkullaområdet Vandringsleder 1
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
xblp Stockholm A till B - 1 natt 4 tält ? Vandringsleder 7
KLAGER Pilgrimsleden till Trondheim skall förlängas till Åbo Vandringsleder 1
Aber Lund till Finnspång Vandringsleder 11
patrik86 En vår och sommar till fots,,.. Vandringsleder 15
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
slackie Kortare prova-på vintertur mellan GBG-STHLM nu till helgen Vandringsleder 4
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Caminista Sensommarvandra från Åre till Grövelsjön Vandringsleder 9
Askel Motsvarighet till PCT i Europa? Vandringsleder 6
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Fbr Kävlinge till Lödde via Lödde å (Skåne) Vandringsleder 1
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
ChriGru Från Helsingborg till Göteborg Vandringsleder 1
karlemil Ystad till Haparanda ! Vandringsleder 3
Nzuri Finns sällskap för nybörjarvandring till sommaren? Vandringsleder 4
Sokrates Treriksröset till Smygehuk Vandringsleder 7
Tulkas Transport till/från vandring Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
veni Knalleleden, Hindås till Borås Vandringsleder 9
MPR Från Grövelsjön till Hemavan. Vandringsled? Vandringsleder 2
Jörgen Fjaderlatt.se Kust till kust Sverige - ska du med? Vandringsleder 13
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
Marie Helena kunna komma till delsträcka och med praktiskt avslut Vandringsleder 6
veni Vildmarksleden till påsk Vandringsleder 12
RobinEH Göteborg till Jönköping Vandringsleder 7
veni Vildmarksleden från Skatås till Hindås Vandringsleder 10
Jonas.musik Vandringsleder i anslutning till större stuga? Vandringsleder 7
Hookah87 Hajk Lillehammer till Jotunheim Vandringsleder 3
sneglen33 Snabbasta vägen från göteborg till malmö? Vandringsleder 3
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
veni Nordkalottaleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Vandringsleder 0
UlfBack Skåneleden Ås-till-ås Vandringsleder 20
jmb77 Kläppen/ljungdalen till Helags Vandringsleder 4
gwar Vandring till Norge Vandringsleder 1
mickejay Ås till åsleden, Skåneleden. Vandringsleder 16
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...