Bra att veta om man använder Inreach...

Jag har läst inlägget det länkas till flera gånger och kollat på filmen flera gånger också.
Fattar jag rätt att det är när enheten är avstängd som det går att få igång ett SOS larm fastän spärren är på. Det är ju det som syns på filmen. Några som postat svar skriver detta också.
Jag fattar inte riktigt om trådstartaren som fick räkningen för falsklarmet hade sin Inreach av eller på.
Alltså det jag undrar är om spärren bara funkar om apparaten är igång. Eller om man inte kan lita på den alls?
Är inte så sugen på att testa min just nu. Men kanske ska prova imorgon.
 
Kanske ska tilläggas att det verkar bara Delormes version av enheten som har detta problem? Garmin har nog löst det på annat sätt.
 
Garmin har omarbetat hela Explorer Inreach enheten sedan man tog över Delormes. Bland annat är nu SOS-knappen skyddad av ett "lock" på Garmins enhet.

Sök först på Delormes Inreach och sedan Garmin Explorer Inreach så förstår du.
 
Jag blev rätt så bekymrad när jag läste om detta "problem".
Trodde att det rörde sig om ett oväntat fel på apparaten som man nyss upptäckt.
Nu har jag plockat fram manualen och här står att läsa:

"There are multiple ways to activate SOS:
• From the home screen, select SOS and press Enter.
• If the inReach SE is turned on, press the SOS button on the inReach SE device. Make sure you have unlocked the
SOS button first.
• If the inReach SE is turned off, press and hold the SOS button for three seconds. The device will automatically turn
on and send the SOS signal"

Sidan 27. http://static.garmin.com/pumac/inReach-SE-Manual.pdf

Jaha det låter ju som att det inte är något fel utan den fungerar ju så här?
Jag ska prova om det går att starta SOS med spärren på, när apparaten är påslagen. (Ska bara ta en stor kopp kaffe först)
 
Då har jag provat att trycka på SOS-knappen, med apparaten igång, och spärren på. Jag har alltså ett aktivt abonnemang. Det går inte att trycka in knappen alls, den är helt stum och ger inte efter.
Det kanske alla andra har fattat redan men jag tänkte testa i alla fall. ;)
Så om man har sin Inreach igång behöver man (antagligen) inte bekymra sig att det ska bli något fick-SOS-alarm. :)
Det är om den är avstängd det kan bli problem. Verkar det som.
 
Garmin har omarbetat hela Explorer Inreach enheten sedan man tog över Delormes.
Bland annat är nu SOS-knappen skyddad av ett "lock" på Garmins enhet.
Sök först på Delormes Inreach och sedan Garmin Explorer Inreach så förstår du.
Aha,
så det som ser ut som en utstickande knapp, märkt SOS, är alltså ett fysiskt lock över själva nödknappen?
Då är SOS-funktionen säkerligen säkrare skyddad... Tack Robin.

När jag sett bilder på Garminversionen
har jag misstagit det locket för att vara en lättåtkomlig S/M-omkopplare så att säga...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...