Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta

Karta och kompass ska alltid vara med på fjällturen, även om det är svårt att gå fel på den här sträckan.

Förra året lyckades några som skulle löpa Kungsleden dvs. löparrygga, dricka, en lite kompass i gruppen och alla litar på att någon annan har koll.

Dom passerade Abiskojaure och när GPSen visade 23 km så borde dom varit framme vid nästa stuga men det visade sig att dom sprungit fel och hade turen att dom dök upp igen vid Abiskojaure.....

Packa lätt kan ibland blir för lätt.... men som tur var gick det bra denna gång...
 
Abisko till Nikkaloukta står ju 6-7 dagar enligt svenskaturistföreningen. Jag har var tredje vecka ledigt från jobbet, vilket innebär att jag kan ta flyget upp måndag "morgon" och hem igen söndag. Har kollat lite på olika bussar och grejer till och från flygplatsen.
Är i bra form och kan gå rätt mycket. Om jag "räknar" rätt så behöver jag lösa första delen från Abisko till stugan samma dag som jag reser, och samma att vandra ut från Keb -> flygplatsen. Har varit på Keb tidigare, och Tarfala. Men skulle vilja gå denna vandring med tjejen, utan att behöva ta extra ledigt.

Går det att lösa leden lite snabbare, någon sträcka man kan "dubbla" (typ Tjäktja till Singi istället för att stanna vid Sälka?)?

När börjar normalt vandringssäsongen där uppe, juli?
 
Det låter inte bra alls, att planera en vandring med så tight tidplan utan några marginaler.

Peter HP

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
I samband med en tjänsteresa tog en arbetskamrat och jag ledigt några dar. Vi sov över i Kiruna och gick första dan till Keb, andra dan direkt till Sälka (man genar förbi Singi), tredje dan till Alesjaure, fjärde dan till Abiskojaure och femte dan till Abisko där vi klev på tåget mitt på dagen. Så fyra och en halv dag går fint med lätt packning.

Vandringssäsongen börjar kring midsommar, kolla när stugorna öppnar!

Hälsn Pelle
 
I samband med en tjänsteresa tog en arbetskamrat och jag ledigt några dar. Vi sov över i Kiruna och gick första dan till Keb, andra dan direkt till Sälka (man genar förbi Singi), tredje dan till Alesjaure, fjärde dan till Abiskojaure och femte dan till Abisko där vi klev på tåget mitt på dagen. Så fyra och en halv dag går fint med lätt packning.

Vandringssäsongen börjar kring midsommar, kolla när stugorna öppnar!

Hälsn Pelle

Det känns inte orimligt åtminstone! Vi får se, sitter och kikar på om man kanske ska boka in det på sensommaren istället, sista veckan stugorna har öppnat. Men får suga på karamellen ett tag :)
 
Det känns inte orimligt åtminstone! Vi får se, sitter och kikar på om man kanske ska boka in det på sensommaren istället, sista veckan stugorna har öppnat. Men får suga på karamellen ett tag :)

Träna hemma och gå några längre vandringar några helger med packning så blir ni iform och inser om er plan fungerar....

Kort funkar på stugorna på norra Kungsleden och man kan även ta ut kontanter via kortet.... (om kontanter finns...)
 
Träna hemma och gå några längre vandringar några helger med packning så blir ni iform och inser om er plan fungerar....

Kort funkar på stugorna på norra Kungsleden och man kan även ta ut kontanter via kortet.... (om kontanter finns...)

Jag är egentligen inte jätteorolig för formen, då båda två är helt klart över normal Svensson-form :) Dessutom har vi vandrat en hel del i NZ, dock bara med 1 övernattning, men dagsturer på 1000+ hm. Men det skadar ju inte att testa på med "full packning" ändå! Vi har nära till Bohusleden, så lätt att prova!

När man går från Abisko så kommer man ju oftast passera Keb-fjällstationen. Den får man ju betala separat om jag förstått det hela rätt, och den är ju galet mycket dyrare än resten av stugorna. Finns det något tips på hur man kan göra här? Kan bära med mig tältet, men ovärt att göra det för bara en natt vid Keb, då är det ju bättre att använda det hela vandringen, eller inte alls. Men priset på 1000kr+ lät väl saftigt, kan jag tycka?
 
När börjat myggsäsongen där uppe ungefär?

Inväntar vara svar från släktingarna uppe i Kiruna, sen blir det nog boka flyg i september, billigt då! Och siktar nog på att köra tältning :) då kan vi anpassa oss lite mer

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
 
Myggsäsong

Jag var uppe i slutet av juli och då var det mycket mygg :) ett tips är ju att ta med dig en mygghatt, hade inte haft en lika bra resa utan den!

Jag körde samma distans: Abisko - Nikka och tältade. Jag kom fram till Kebne ungefär dagen innan Fjällräven Classic så det var inte många ytor kvar för att smälla upp tältet, så gick en bit till och tog upp tältet på väg mot Nikka.

Var också upp första veckan i juni och då var det för mycket snö för att gå vanliga vägen, så jag höll mig i Abiskoområdet. Hade definitivt gått om jag hade snöskor.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.