Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka?

Hej!
Vi (familj med en 8-åring) planerar en veckovandring i västra Abiskofjällen och tänkte börja med Trollsjön för att sedan i maklig takt vandra österut till Abisko.
Nu undrar vi om den samlade Utsidan-expertisen kan ge några synpunkter på vägval till Trollsjön. Enligt länskartan finns det två stigar, en från Vassijaure och en från Låktatjåkka. Vi kommer att vandra ut ur dalen på den östra stigen och överväger därför att för omväxlings skull vandra in på den västra. Till skillnad från den östra så går inte den västra stigen att se på satellitbilder och den verkar också innebära flera vad. Är den mycket svårare än den östra?
Tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Vänligen
Eric
 
Det är såklart trevligare ett gå in och ut olika vägar, dessutom är västra och östra sidan av dalen väldigt olika så det är intressant att se den från två håll.

Leden från Vassijaure är längre och inte lika vältrampad så det är lätt att tappa stigen men bara man fortsätter in mot dalen så hittar man snabbt en stig igen.

Det finns några vad, jag har inte upplevt dem som besvärliga men för en helt ovan 8-åring kanske de två jokkarna som kommer ner från Vassitjåkka och sedan går ihop till en där de möter stigen kan kännas otäcka.

Största hindret är att man måste vada jokken som rinner ut ur sjön (om det inte går att komma över i stenskravlet där jokken är underjordisk?). Denna jokk är större, iskallt vatten och lite strömt.

Räknar ni med att tälta inne i dalen? Det är nog en lång tur för en 8-åring annars...

/M
 
Gjorde bara turen från Vassijauri till Trollsjön och tillbaka.
Ibland kan man tappa stigen, men snart hittar man den igen. Vaden när vi gjorde turen var det inga konstiheter med, även fast det var regn sedan några dagar innan.
Vilse kan man inge gå, bara sikta mot dalen. Man blir lurad av avståndet, känns som man snart är framme, men det är längre vad man tror.
Nästan plant ända från Vasijaure, inga besvärliga stigningar, och gått om tältplatser. Raset som täppt dalen och bildat sjön ser nogåt besvärlig att ta över. Dock är det inte så långt, Kanske 100-150 meter, om jag rätt kommer ihåg. Vada över kan vara svårt.
 
Största hindret är att man måste vada jokken som rinner ut ur sjön (om det inte går att komma över i stenskravlet där jokken är underjordisk?).

Precis ovan där den kommer upp ur underjorden är det lätt att passera, inte alls svårt att ta sig igenomstenskrevlet där faktiskt.
 
Jag har bara gått in via den västra stigen och sedan den östra stigen ut men har då "svängt till höger" och fortsatt upp till Låktatjåkkastugan. Vet inte hur tydlig stigen från Låktatjåkka(stationen) upp mot Kärkevagge är, men spontant känns terrängen rätt jobbig OM man tappar bort stigen(jämfört med den västra, som någon nämnt tidigare, det är bara att gå vidare mot dalen så hittar man snart en stig).

Utgår dagsturerna som Abisko Turiststation arrangerar från Låktatjåkka? I så fall borde det vara en ganska tydlig stig att följa, eller?

Utan att egentligen kunna göra en vettig jämförelse så tycker jag att vägen från Vassijaure är trevlig, lättvandrad även om man hamnar utanför stigen någon gång. Eftersom den är lite flackare(man ser var man är och vart man ska) så är det kanske lättare att peppa en 8-åring när det inte bara är "uppför,uppför,uppför,uppför, framme!"

Trevlig tur(vilken väg det än blir)
/Johan
 
Utgår dagsturerna som Abisko Turiststation arrangerar från Låktatjåkka? I så fall borde det vara en ganska tydlig stig att följa, eller?

Utan att egentligen kunna göra en vettig jämförelse så tycker jag att vägen från Vassijaure är trevlig, lättvandrad även om man hamnar utanför stigen någon gång. Eftersom den är lite flackare(man ser var man är och vart man ska) så är det kanske lättare att peppa en 8-åring när det inte bara är "uppför,uppför,uppför,uppför, framme!"

Trevlig tur(vilken väg det än blir)
/Johan

Tror de utgår från hållplatsen ja.
Den stigen är mycket tydlig, och det är uppför i början, men sen håller man höjd in i dalen. SÅ det är en vacker väg det med.

Christian
 
Tack för alla svar! Fantastiskt bra att man får så många svar så snabbt.
Sammanfattningsvis så har jag förstått er alla ungefär så här:

Stigen från Låkta tappar man inte bort i första taget (den syns ju t.o.m. från rymden :-D ) Den är dock brantare i början.

Stigen från Vassi är längre men med mer jämn i höjdavverkning. Även om stigen inte alltid är supertydlig så är terrängen ändå lättgången. Dock verkar det finnas riktiga vad, till skillnad från "jokk-hoppning" som vi ägnade oss åt förra sommaren mellan Vakkotavare och Kebnekaise.

Båda stigarna är vackra.

Vi ankommer Låkta/Vassi ca 17:20 så vi kommer tälta inne i dalen. Vi vill dock inte komma fram för sent så det lutar kanske åt östra stigen eftersom den är kortare och inte innefattar de förseningar som vad med 8-åring innebär.

Vi ska sedan vidare upp mot Låktatjåkka-stationen. Är det jobbig terräng att hålla höjd i för att gena till stigen upp mot Låkta (återigen utifrån en 8-årings perspektiv)?

/Eric
 
Vi ska sedan vidare upp mot Låktatjåkka-stationen. Är det jobbig terräng att hålla höjd i för att gena till stigen upp mot Låkta (återigen utifrån en 8-årings perspektiv)?

Jag har passerat åt det hållet tre gånger, vid två tillfällen har jag kommit från Kärkevagge och försökt hålla höjd och en gång kom jag direkt från Vassijaure och tänkte hålla mig på stigen hela vägen.

Om ni kommer ut från Kärkevagge så skulle jag nog föreslå att ni försöker hålla höjd så gott det går, dock minns jag det som att det är ganska jobbig terräng så man kanske ska räkna med att passera svårigheter till vänster(nedåt), förr eller senare stöter man ju på stigen.
Att gå hela vägen ner till Låktatjåkka stn. och upp igen känns "mentalt jobbigt". Ska tilläggas att jag båda gångerna passerade här i slutet av en lång dag med rätt mycket packning, om ni kommer från Kärkevagge på morgonen med mätta magar, pigga ben och skallar så skulle jag tro att det känns rätt mycket lättare.

Den gången jag gick från Vassijaure tappade jag bort stigen redan innan jag kom till Låktatjåkka stn.(tåget hade pajat i Gällivare, en mycket försenad buss släppte av mig i Vassijaure, det snöade och började bli mörkt, skulle ha satt upp tältet direkt istället för att vela...)

Brasklapp - Jag har väldigt svårt att avgöra vad som är rimligt ur en 8-årings perspektiv, min grabb var med upp på Kebnekaise när han var 11 vilket imponerade på mig men den dagen stämde allt, väder, humör osv.
Som alltid vid sådana här tillfällen får man anpassa sig efter småttingarna :)

Go' tur
/Johan
 
Senast ändrad:
...
Vi ska sedan vidare upp mot Låktatjåkka-stationen. Är det jobbig terräng att hålla höjd i för att gena till stigen upp mot Låkta (återigen utifrån en 8-årings perspektiv)?

/Eric

Jag har för mig att det finns en stig som "genar" strax ovanför trädgränsen. Den var rätt svår att se men om ni alltid tar den stig som går längst åt höger när ni är på väg ut ur dalen så borde ni väl komma på rätt stig.

/M
 
Vi ska sedan vidare upp mot Låktatjåkka-stationen. Är det jobbig terräng att hålla höjd i för att gena till stigen upp mot Låkta (återigen utifrån en 8-årings perspektiv)?

/Eric
Ur en 8-årings perspektiv är det definitivt jobbigt. Ni sparar troligen såväl tid som ork om ni följer stigen - även om det blir en bra bit längre.

Stigen/genvägen som nämns i förra inlägget känner jag inte till. Finns den så måste den förstås vara bästa vägvalet.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
MLJ001 Trollsjön Fjällvandring 9
Petrus83 Trollsjön äldre par? Fjällvandring 13
Lindis7911 Trollsjön Fjällvandring 4
Ramsgards Trollsjön Fjällvandring 6
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Fjällvandring 5
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
tsebring Toppvandring Trollsjön - Vássejietnja - Gorsacohkka Fjällvandring 4
GMauritzson Från Kärkevagge (Trollsjön) till Kärsavagge?! Fjällvandring 7
Noz Trollsjön (från Björkliden till exempel?) Fjällvandring 1
veni Kärkesvagge & Trollsjön Fjällvandring 1
jossanlundkvist Abisko - Kärkevagge - Trollsjön - Njulla - Björkliden Fjällvandring 5
skuggarvet Trollsjön Fjällvandring 22
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
frarol Kärkevagge (trollsjön) Fjällvandring 9
fn Trollsjön-Vassi Fjällvandring 4
Juventus88 Njulla-Trollsjön Fjällvandring 5
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pellonen Klinken - Skars via Tvärån? Fjällvandring 12
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jörgen Åhgren Fältjägaren-Sylarnas Fjällstation via Sylsjön Fjällvandring 1
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
Fretek Ljungan-Gåsån via Holkendurrie Fjällvandring 3
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...