Fjällfiske för nybörjare

Hej!
Jag kommer vara stugvärd i Tarrekaise en månad i sommar, och har hört att det ska finnas bra fiske där. Jag är helt nybörjare, har pimplat lite och kastat kastspö någon gång men inte mer än så.

Vad ska jag ta med för fiskeutrustning?

Den bör vara enkel, billig, lättvikt, och ihopfällbar så den ryms i en banankartong. Några tips?
 
ABU Garcia Vildmark 6

Billigt (ca 300:) och enkelt set som jag själv använder för lite fiske på skogsturer. Har du aldrig kastat med haspelrulle kan det vara lite trixit i början, går att öva på gräsmattan med en tyngd istället för drag.
 

Bilagor

  • abu.jpg
    abu.jpg
    39.4 KB · Visningar: 2,207
Man klarar sig med lättare grejer i fjällen - typ nästan UL klass eller tom UL klass.
Riktigt lätt kit får du om du går till en riktig fiskeaffär och ber dom sätta ihop ett telespö o haspel i Ul/nära Ul klassen i nästan blilligaste segmentet.

Komplett med påspolad lina och lite spinnare och skedrag så får du bra
grejer för under tusingen iaf.
 
Det finns också 4 och 5 delade vanliga spön. De brukar vara bättre än teleskopspön och håller normalt längre. Ofta tror jag dessutom att de väger mindre i förhållande till längden. Möjligtvis är de ovanliga i de lägsta prisklasserna.
 
Tarrekaise innebär Tarraälven lite längre ner, så öring och ev röding i hyfsad storlek är möjligt med lite skicklighet och tur, kanske även harr. Jag föredrar flerdelade spön då de har bättre funktion och bättre placering av ringarna än teleskopspön. Haspelspö runt 7-8 fot med lätt aktion (lätta drag) och en haspelrulle i storlek 1000-1500 (Shimano) eller storlek 2/20 (ABU Garcia). En röding i 6-8hg klassen kan ge en riktig "resa" så en bra rulle och en spö som klarar en fight är att rekommendera.
Några tips på spön är Berkeley Phaser Pro II 704L eller Shimano Beastmaster CX STC 180/210L Travel.
Drag är 4-8 gram spinnare eller skeddrag. ABU Droppen, BlackBee eller Sölvkroken Special är beten jag haft tur med i de vattnen.

Lägg dig gärna på en mellanprisklass för rulle och spö så du inte riskerar utrustning som sviker när den bäst behövs. Dessutom långt till närmaste butik när man är i fjällen, så jag väljer alltid prylar jag litar på.
 
Det finns också 4 och 5 delade vanliga spön. De brukar vara bättre än teleskopspön och håller normalt längre. Ofta tror jag dessutom att de väger mindre i förhållande till längden. Möjligtvis är de ovanliga i de lägsta prisklasserna.

Håller med om det. Gillar sällan teleskop-spö.
Jag köpte detta som är mycket lätt och ändå trevligt :
https://www.xxl.se/shimano-forcemaster-bx-spinning-180-l-3pc/p/1101954_1_style

Kombinerade med en liten bra haspelrulle och flätad lina. Några olika små spinnare och allt klart.
 
Går verkligen ett tredelat 6-fotsspö enkelt ner i en banankartong? Jag undrar jag...

ABU Garcias 6' combo som Johnny Lindqvist visade tror jag blir bra nog för de (antagligen rätt få) tillfällen TS får tid att fiska - och den kostar inte mer än att en näve lätta spinnare och en bra flätlina också ryms i en "vid-sidan-om"-budget...
 
Hej!
Jag kommer vara stugvärd i Tarrekaise en månad i sommar, och har hört att det ska finnas bra fiske där. Jag är helt nybörjare, har pimplat lite och kastat kastspö någon gång men inte mer än så.

Vad ska jag ta med för fiskeutrustning?

Den bör vara enkel, billig, lättvikt, och ihopfällbar så den ryms i en banankartong. Några tips?
Det är lite svårare att fiska i älven utan flugspö, men i sjön är det bra fiske på röding och öring. Normalt är det bäst kvälls- och nattetid. Men
fiska inte bara med spinnare, testa också kastflöte med flugor bakom. Väldigt spännande att ha en torrfluga på ytan när det närmar sig ett stim vakande öring.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...