Fjällfiske för nybörjare

Hej!
Jag kommer vara stugvärd i Tarrekaise en månad i sommar, och har hört att det ska finnas bra fiske där. Jag är helt nybörjare, har pimplat lite och kastat kastspö någon gång men inte mer än så.

Vad ska jag ta med för fiskeutrustning?

Den bör vara enkel, billig, lättvikt, och ihopfällbar så den ryms i en banankartong. Några tips?
 
ABU Garcia Vildmark 6

Billigt (ca 300:) och enkelt set som jag själv använder för lite fiske på skogsturer. Har du aldrig kastat med haspelrulle kan det vara lite trixit i början, går att öva på gräsmattan med en tyngd istället för drag.
 

Bilagor

  • abu.jpg
    abu.jpg
    39.4 KB · Visningar: 2,207
Man klarar sig med lättare grejer i fjällen - typ nästan UL klass eller tom UL klass.
Riktigt lätt kit får du om du går till en riktig fiskeaffär och ber dom sätta ihop ett telespö o haspel i Ul/nära Ul klassen i nästan blilligaste segmentet.

Komplett med påspolad lina och lite spinnare och skedrag så får du bra
grejer för under tusingen iaf.
 
Det finns också 4 och 5 delade vanliga spön. De brukar vara bättre än teleskopspön och håller normalt längre. Ofta tror jag dessutom att de väger mindre i förhållande till längden. Möjligtvis är de ovanliga i de lägsta prisklasserna.
 
Tarrekaise innebär Tarraälven lite längre ner, så öring och ev röding i hyfsad storlek är möjligt med lite skicklighet och tur, kanske även harr. Jag föredrar flerdelade spön då de har bättre funktion och bättre placering av ringarna än teleskopspön. Haspelspö runt 7-8 fot med lätt aktion (lätta drag) och en haspelrulle i storlek 1000-1500 (Shimano) eller storlek 2/20 (ABU Garcia). En röding i 6-8hg klassen kan ge en riktig "resa" så en bra rulle och en spö som klarar en fight är att rekommendera.
Några tips på spön är Berkeley Phaser Pro II 704L eller Shimano Beastmaster CX STC 180/210L Travel.
Drag är 4-8 gram spinnare eller skeddrag. ABU Droppen, BlackBee eller Sölvkroken Special är beten jag haft tur med i de vattnen.