Skytteträning på luftgevärsmåltavla?

Jag har läste hela nya jaktskolan och börjat öva med luftgevär (flera jägare sagt att tillagda rekylen inte påverkar vid skytte med "riktigt" vapen) jag undrar hur mina träffar på måltavlan skulle vara i om jag sköt älg på 100 eller 200m (självklart vill jag kunna pricka lungan på 200m varje gång) SÅ jag undrar om nån vet vilket resultat på måltavlan som representerar en bra träff på vildt.

(Jag skjuter på 10m på "vanlig" måltavla där 10,9 är bästa möjliga resultat)

Jag har just nu inte tillgång till bättre måltavlor förns våren kommer, med undantag för tjädertavlan som man kan skriva ut som 1/10 och skjuta på 10m så det blir som tt skjuta e tjäder på 100m.


Tack på förhand!
 
Liggande med stöd på 100 m så ligger en bra träffspridning på 25mm beroende på vapen och ammunition, jag ligger gärna på 15mm innan jag är nöjd. var på tavlan man träffar beror på inställning av riktmedel, jag ligger 5 cm över på 100 m det innebär 5 cm under på 200 m, siktar jag mitt i lungan på älgen så är det träff varje skott, siktar jag på kotpelaren så är det träffa i lunga på 300 m..(skulle aldrig skjuta på 300 m men för diskussionens skull)

volymträning är alltid bra, men man måste skjuta på de aktuella avstånden också.
 
Skjutkäpp är rätt klokt. Allt skytte p g a mask kan inte ske i liggande, fältmässigare skjutställningar är knä, squat och stående. Riktning och avfyring är viktiga, men så är även snabbhet med följdskottet så du behöver nog träna torrklick med riktigt gevär framför Tvns textresor, skjut mot alla o-n som syns på en gång, riktpunkt-andning-avfyring-omladdning och igen. Efter några tusen o-n brukar det sitta gott i muskelminnet. Du kan ju köpa dig i från omladdningen med en dubbelstudsare.
Vid praktisk jakt måste du ha en träffbild som ett vykort, på träning och mot papper sträva mot en femkrona.
go tur
 
Kapar tråden lite. Jag sköt in min Anschütz 1516 .22WM igår. Jag kom inte riktigt ner på en femkrona i sittande bänk på 80 meter. Det var kraftig blåst med byar så jag hoppas att den ska prestera bättre vid vindstilla - sen har jag inte skjutit så mycket med kula men jag hade väldigt bra stöd och tog det lugnt.

Pga att jag sköt på en lite ovanlig bana, sköt från ett ljuddämpande torn, så kunde jag inte skjuta på kortare håll än 80 meter.

Hur ska jag sikta på en ripa om jag kommer på 40-50 meter? Ska jag tom hålla i nederkant på fågeln?
 
Fortsätter väl trådkapningen då... Jag har en likadan Anschutz och träffläget varierar lite beroende på ammunition, men jag brukar ligga ungefär 20 mm över på 50 m när inskjutning gjorts på 100m.
 
OK, tackar för tipset. Jag märkte hyfsad skillnad, 20-30 mm drop på min andra ammo, så jag kommer att jaga med den jag sköt in med. Ser att jag menade rätt men tänkte tvärtom vad gäller sikta på ripa :)

Fortsätter väl trådkapningen då... Jag har en likadan Anschutz och träffläget varierar lite beroende på ammunition, men jag brukar ligga ungefär 20 mm över på 50 m när inskjutning gjorts på 100m.
 
Tack för svar!

Enligt att vara inom 25mm från mitten på 100meters håll ska jag på mina 10meter vara inom 2.5mm från mitten. Ska fråga imorn när jag skjuter vilken poäng det motsvarar, men jag gissar att det räcker med en 9a.
 
Jag har läste hela nya jaktskolan och börjat öva med luftgevär (flera jägare sagt att tillagda rekylen inte påverkar vid skytte med "riktigt" vapen) jag undrar hur mina träffar på måltavlan skulle vara i om jag sköt älg på 100 eller 200m (självklart vill jag kunna pricka lungan på 200m varje gång) SÅ jag undrar om nån vet vilket resultat på måltavlan som representerar en bra träff på vildt.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du hur man skall jämföra spridning vid skytte med en älgstudsare på 200 m med spridning vid luftgevärsskytte på 10 m.

Som du redan vet råder det, med samma vapen och ammunition, ett rent linjärt samband mellan den tekniska spridningen på olika avstånd. Med andra ord är spridningen vid ett skjutavstånd på 200 m dubbelt så stor som den på 100 m.

Om du använt samma vapen och ammunition på de olika avstånden hade frågan varit enkel att besvara: 10/200. D.v.s. spridningen vid träning på 10 m bör vara mindre än en tjugondel av älgens träffyta. Jag kommer inte ihåg hur stor trean är på en pappälg men om vi antar att träffytan på en storvuxen älg är 500 mm så skulle det motsvara 25 mm om vi går från 200 till 10 meters skjutavstånd.

Tyvärr finns det flera problem med din fråga.
Fram för allt blir skyttens spridning nästan undantagslöst mycket större vid skytte mot levande vilt än vid träning mot pappfigurer så man kan inte bara utgå från träffytan hos en levande älg och skala ned den.
Men sedan rör det sig också om helt olika vapensystem med helt olika teknisk spridning och helt olika ergonomi. Det sista resulterar i helt olika spridning för skytten. Och eftersom det inte är så enkelt som att bara addera den tekniska spridningen med skyttens spridning för att få fram den totala spridningen blir jämförelser mellan olika vapensystem vid olika skjutavstånd så svår att den nästan är omöjlig.

Mitt råd är att du helt enkelt tränar så mycket och så systematisk som möjligt med ditt luftgevär utan att stirra dig blind på resultatet i poäng räknat. Det viktiga är att du förbättrar dig. Luftgevärsskytte är ett enastående bra sätt att träna upp anläggning, riktning, andnings- och avfyrningsteknik, samt den otroligt värdefulla konsten att följa upp ett avlossat skott.
 
På alla vapen finns en inbyggd mekanisk spridning. Dvs pipans mynning pekar lite olika skott för skott. Det här kan bero på ammunitionen, avtrycket, glapp i rktmedel, pipans tolleranser invändigt, pipans kröning, vapnets infästning i stocken, slutstyckets inpassning i lådan, patronläget och friflykten. Vapenfaktorerna måste man som skytt leva med. Stocklängden och avtrycket kan man med små medel göra något åt. Ammunitionen kan man byta. Är stocken för lång eller låg blir anläggningen alltid felaktig. En hemmaladdare kan anpassa ammunitionen till ett välskjutande gevär.

En kamrat till mig köpte en långpipig .280-08 studsare, där säljaren sa att kulorna kastar alltid. Fyra cm bakom mynningen fanns en skottbula som efter avstickning i en svarv visade sig ha en verklig kaliber på över 9 mm, efter omkröning sköt geväret inom ett halvt vykort på 200 m, bara runda hål.
Min kamrat tog bort de sista 35 mm på stocken samt lät den avsågade biten bli kindstöd på kolvtoppen, därefter passade stocken honom perfekt. Efter sickling och linoljning ser stocken mycket trevligare ut.

Den som rätt kan skjuta med remstöd kan minska sina träffbilder med ca 1/3. Skjutkäpp är bäst i fält och på skjutbana brukar det finnas skjutbord.
 
Det "räcker" nog med 9 på luftgevärstavlan, för att man ska hävda sig hyfsat på skjutvallen.

Min uppfattning är nog att luftgevärsskytte på gevärstavla är rätt "svårt", men det kanske beror på att man brukar tävla stående, medan man ofta skjuter med olika stöd i andra sammanhang. Att skjuta 9 som sämst, stående med luftgevär vore annars en ambition som skulle räcka väldigt långt tror jag, oaktat alla andra skillnader varav några redan nämnts.
 
ställning

Liggande skjutställning är väl sällan använt av jägare - då är du väl begränsad till att jaga där det finns naturligt klufång bakom i samma höjd som du själv. Om du kommer upp i ett jakttorn så har du ju marken som kulfång iochmed att du skjuter snett uppifrån. I jakttorn antar jag att det är stående skjutställning med stöd som är vanligt och det som bör övas på.
Men visst går det att att lära sig SARA (sikta, anlägg, rikta avfyra) mm liggande

/Patrik, icke-jägare
 
Liggande är kanske allra mest gynnsamt som ställning när det finns risk att nån skjuter tillbaka...
Jag har aldrig provat, men föreställer mig att i ett jakttorn eller gömsle så kan man sitta på en stol, med förberett stöd, och totalt sett är det då väldigt lätt att hålla stilla, och skillnaden är stor jämfört med att stående balansera ett luftgevär.

Så som man skjuter luftgevär stående så är det också rätt olikt de situationer när man skjuter stående under jakt.

/I huvudsak icke-jägare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...