Segla blå bandet i öppen båt

Jag ska segla från Nävekvarn och runt Öland för att sedan återkomma till Nävekvarn. Det är iallafall planen, men har bara 14 dagar på mig så vi får se om dom måste hämta upp mig innan jag slutfört resan, man har ju inte obegränsat med fritid tyvärr :7
Det blir jag, min utter 450 och en gast. Gast är en vit herdehund som heter just så ;)

Ingen motor, bara vind och svällande muskler.
 
Jag seglade i somras, 2014, Öland-Sollentuna

Jag seglade (mesta tiden) från Byrum, Öland och upp till Edsviken, Sollentuna i somras.
Jag har en Hobie Adventure Island, en mikro-trimaran-kajak. Mittskrovet är en sit-on-top-kajak med stuvutrymmen och med utriggarna monterade kan man utnyttja seglet på 5,3 m2. Den går att trampa också. Jag tog det väldigt lugnt och stannade mer än 1 natt på vissa ställen. Badade och läste böcker.
Vinden var mest på syd och det blev mycket segling. Det tog 18 dagar och var helt underbart. Jag gick ganska långt ut och var på Storkläppen, Häradskär, Harstena, gick rätt över Bråviken och gick utanför Nåttarö.

Segeljollar är inte riktigt bra förberedda för medhavd långfärdspackning. Denna Hobie är betydligt timidare än deras kattor. Funkade utmärkt på långfärd.

Långsegling i små farkoster är faktiskt mycket trevligt, man kommer in på ställen där stora båtar inte kan gå.

Lycka till
mvh thomas
 
Jag ska segla från Nävekvarn och runt Öland för att sedan återkomma till Nävekvarn. Det är iallafall planen, men har bara 14 dagar på mig så vi får se om dom måste hämta upp mig innan jag slutfört resan, man har ju inte obegränsat med fritid tyvärr :7
Det blir jag, min utter 450 och en gast. Gast är en vit herdehund som heter just så ;)

Ingen motor, bara vind och svällande muskler.

Spännande tripp. Lycka till och rapportera gärna hur allt går.

//Anders
 
Jag seglade (mesta tiden) från Byrum, Öland och upp till Edsviken, Sollentuna i somras.
Jag har en Hobie Adventure Island, en mikro-trimaran-kajak. Mittskrovet är en sit-on-top-kajak med stuvutrymmen och med utriggarna monterade kan man utnyttja seglet på 5,3 m2. Den går att trampa också. Jag tog det väldigt lugnt och stannade mer än 1 natt på vissa ställen. Badade och läste böcker.
Vinden var mest på syd och det blev mycket segling. Det tog 18 dagar och var helt underbart. Jag gick ganska långt ut och var på Storkläppen, Häradskär, Harstena, gick rätt över Bråviken och gick utanför Nåttarö.

Segeljollar är inte riktigt bra förberedda för medhavd långfärdspackning. Denna Hobie är betydligt timidare än deras kattor. Funkade utmärkt på långfärd.

Långsegling i små farkoster är faktiskt mycket trevligt, man kommer in på ställen där stora båtar inte kan gå.


Lycka till
mvh thomas

Sjukt najs "båt" :)
Hur många knop kan man komma upp i med den? Tål den vind och vågor bra?

Spännande tripp. Lycka till och rapportera gärna hur allt går.

//Anders

Jo jag tänkte fota lite och lägga upp någonstans, resedagboken eller så. Eller en blogg kanske om jag kan skaka på mig hipsterkostymen lite ;)
 
Sjukt najs "båt" :)
Hur många knop kan man komma upp i med den? Tål den vind och vågor bra?

Den är mycket trevlig! Med långturspackning går det inte särskilt fort. Bästa farten med jämn vind som jag upplevde denna tur blev 10-12 km/tim stadigt ett par timmar i sträck. Alltså 5-6 knop.

Med Hobien tom blir den naturligtvis livligare men fortfarande inte nånting som ens liknar kattor.

Eftersom den är lättrevad steglöst (man bara rullar in seglet) ända ner till ingen yta alls så klarar den väldigt mycket vind. Däremot kan stora vågor bli otrevliga (och faktiskt välta den) beroende på vågriktning och vågform.
Några enstaka vågor utanför Nåttarö var gissningvis nästan 3m höga och ibland kasade hela farkosten sidlänges ner (vind o vågor snett akterifrån) i vågdalen. Inte trevligt.

Den har en tendens att dyka med fören (och där behövs inte särskilt stora vågor men fart) och hela seglatsen blir en ganska blöt historia. Torrdräkt rekommenderas.

https://www.youtube.com/watch?v=4LkK1NsnTVI

Här, utanför Dalarö, är det våglä men blåser ca 11-14 meter och jag har revat in nästan allt segel. Det går stadigt 10-11 km/tim och den dyker några gånger.

Jag har stort förtroende för Hobien men inser att går något sönder kan det bli jobbigt i hårdare väder.
Jag hade inte velat sitta i varken jolle eller kajak. Segelbåt med köl hade varit ok men obekvämt.

mvh thomas
 
Härlig resa Thomas, det låter fantastiskt! Seglade du själv? Har suttit några veckor nu och dräglat över en windrider, har du testat en sådan? Hur är den jämfört med hobien?

Kjell, antar jag att du heter, hurdan är uttern 450 i öppen sjö? Har du varit ute och testat? Min käre far har en sådan, men vi har egentligen inte lämnat avsikten med den. Utanförär det öppet hav. Vad har du för erfarenhet av utterni lite vågor? Är lite nyfiken på om man ska väga vidga vyerna en aning.

Mvh
Anders
 
Den är mycket trevlig! Med långturspackning går det inte särskilt fort. Bästa farten med jämn vind som jag upplevde denna tur blev 10-12 km/tim stadigt ett par timmar i sträck. Alltså 5-6 knop.

Med Hobien tom blir den naturligtvis livligare men fortfarande inte nånting som ens liknar kattor.

Eftersom den är lättrevad steglöst (man bara rullar in seglet) ända ner till ingen yta alls så klarar den väldigt mycket vind. Däremot kan stora vågor bli otrevliga (och faktiskt välta den) beroende på vågriktning och vågform.
Några enstaka vågor utanför Nåttarö var gissningvis nästan 3m höga och ibland kasade hela farkosten sidlänges ner (vind o vågor snett akterifrån) i vågdalen. Inte trevligt.

Den har en tendens att dyka med fören (och där behövs inte särskilt stora vågor men fart) och hela seglatsen blir en ganska blöt historia. Torrdräkt rekommenderas.

https://www.youtube.com/watch?v=4LkK1NsnTVI

Här, utanför Dalarö, är det våglä men blåser ca 11-14 meter och jag har revat in nästan allt segel. Det går stadigt 10-11 km/tim och den dyker några gånger.

Jag har stort förtroende för Hobien men inser att går något sönder kan det bli jobbigt i hårdare väder.
Jag hade inte velat sitta i varken jolle eller kajak. Segelbåt med köl hade varit ok men obekvämt.

mvh thomas

Oj vad den dyker! Det måste kosta mycket fart? Kan man inte plasta lite så den får ett bredare skär i vattnet?
Ser annars ut som en trevlig äventyrsmaskin hehe

Härlig resa Thomas, det låter fantastiskt! Seglade du själv? Har suttit några veckor nu och dräglat över en windrider, har du testat en sådan? Hur är den jämfört med hobien?

Kjell, antar jag att du heter, hurdan är uttern 450 i öppen sjö? Har du varit ute och testat? Min käre far har en sådan, men vi har egentligen inte lämnat avsikten med den. Utanförär det öppet hav. Vad har du för erfarenhet av utterni lite vågor? Är lite nyfiken på om man ska väga vidga vyerna en aning.

Mvh
Anders

Det är okej upp till 8m/s. Fast då är jag nybörjare skall nämnas. Har varit ute i 12m/s och det gick bra, revade inte eller så men var man inte beredd med skotet hela tiden kunde nog båten tippa. Vågor blir problem om båten lutar och dom kommer från sidan, den är inte så styv direkt :)

Jag skulle åtminstone ha synavstånd till land vid öppen sjö, iallafall om det finns risk för lite kraftigare vindar.
Hur pass öppet är havet? Inga öar eller skärgård alls? För är det lite öar runtikring skulle jag absolut segla runt med den! Jätte trevligt att ta med tält, folköl och korv :D

Jag körde i långhalsen lite andra sjöar, kändes aldrig farligt. Men skulle inte ha med småbarn i båten heller, iallafall inte när det blåste över 8m/s.
Man kan ju anta att vågorna blir rätt mycket större i östersjön vid samma vindar.
Skall nämnas att jag inte mätte m/s själv utan det var enligt prognosen där jag var, så siffrorna är inte exakta.
 
Tack för svar! Ja för min del är det nog mest finväderssegling med ungarna som hägrar, men visst finns drömmarna om en lite längre tur i öppen båt. Där vi (eller rättare sagt mina föräldrar) håller till, i Lubbanviken söder om Sundsvall, är det helt öppet utanför viken. Inget att gömma sig bakom. Men det låter som du testat den ganska ordentligt. Ska nog tordas ge mig utanför viken i sommar trots allt.

Jag gjorde en sån där korv, pilsner och tält segling förra sommaren, fast då med min campus 600 som jag nu sålt. Den har iofs ruff, men man sover bättre i ett tält på land. Urmysigt koncept som passar mig fint eftersom man kombinerar både segling och friluftsliv. Lite som turpaddling med kajak. Jag har annars haft segelbåtar i 25 år och seglat kors och tvärs längs ostkusten, men enkelheten lockar mig mer och mer. Att ha en "riktig" segelbåt tar så mycket tid och är inte familjen helt med på noterna är det tveksam för mig. Man kan ju hyra...

Som sagt, rapportera gärna vidare om trippen!

/A
 
Har suttit några veckor nu och dräglat över en windrider, har du testat en sådan? Hur är den jämfört med hobien?

Jag har kollat lite på Windrider förut. Inte i verkligheten dock. De väger lite mycket och ligger i en annan prisklass.
Mycket bättre och snabbare seglare. Modellen WR 16 är ändå jämförbar med Hobie Adventure Island.

Största skillnaderna är väl vikten och seglingsegenskaperna.
WR 16 väger ca 114 kg och min Hobie ca 60-65 kg (nya, förbättrade Hobien 2015 väger dock drygt 75 kg).
WR 16 seglar säkert bättre. Hobie AI 2015 seglar säkert bättre än min Hobie av årsmodell 2012.
Årsmodell 2015 har förbättrats främst med tanke på segling och den lär inte dyka på samma sätt som äldre modeller. Hobien har sin pedaldrift som är rena inombordaren, saknas helt på WR 16.

Som jag använder Hobien vill jag ha så lätt farkost som möjligt, jag ska hantera den själv, färdas mest ensam.
Min Hobie fungerar utmärkt som långfärdskajak också.

WIndrider har jag också dräglat över, särskilt WR Rave!

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vega 28 Låna min seglare! Segelsporter 1
Kathrine H Vem vill lära mig ordentligt att segla? Segelsporter 9
ByTving Segla till Tromsö Segelsporter 1
waltruz Vill lära mig segla i GBG-området. Hur och var? Segelsporter 5
Perta Vem vill segla med till Amsterdam i sommar? Segelsporter 0
Skeppskatten Köpa segelbåt i medelhavet Segelsporter 2
epkhnil Segla i medelhavet 2011 Segelsporter 0
greendanger Lära sig segla... Segelsporter 7
swedma Segla med oss i Brazilien/ Karibien Segelsporter 0
simsone Segla jorden runt! Söker besättning! Segelsporter 2
johanrosander Gast som vill segla ut i värden! Segelsporter 3
axeisi segla på västkusten? Segelsporter 0
EilivEmilie Vill du segla jorden runt? Segelsporter 3
Kanel Planerar att segla till Färöarna Segelsporter 8
Lucy Vill några 25-35åringar segla till Västindien? Segelsporter 3
JohJuhlin Segla Norge kusten - Hur gör man?? Segelsporter 1
archipel Vill segla i första veckan i augusti Segelsporter 0
Tridenter Någon som kan tänka sig att lära mig segla Hobie Cat?! Segelsporter 3
Eweliina 2 flickor, 18 år söker vänner/ungdomar att segla med:) Segelsporter 1
tompa_m Segla ensam i öppen båt? Segelsporter 5
daniel.jsn Vill segla i sommar Segelsporter 2
micke_meck Segla till Söderhavet Segelsporter 13
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
jurre Någon som vill segla Trimaran?? Segelsporter 8
nettan_ börja segla jolle Segelsporter 4
annaells Segla GBG? Segelsporter 7
skogsdaniel Segla jorden runt. Segelsporter 3
johannakoppel Två vill segla v.34 Segelsporter 0
helge.zink Vem vill segla katamaran som gast? Segelsporter 3
Alina Vill segla!! Segelsporter 3
fibbla segla i tyskland Segelsporter 1
börje2 Segla ensam? Segelsporter 13
Jonik Segla till Stryn Segelsporter 4
fbodin Segla på datorn! Segelsporter 0
marwi43 Segla i Norge Segelsporter 12
helge.zink Vem vill segla katamaran i Malmö? / gäst sökes Segelsporter 0
3405 Sugen på att segla klassiskt? Segelsporter 1
plast segla som gast? Segelsporter 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...