Snöskor för löpning?

Ja jag får också lite bilden av att det antagligen skulle gå snabbare och lättare att ta av sig snöskorna... De där för löpning verkar ju vara ganska smala, verkar sticka ut ungefär 3 cm runtom en vanlig sko. Känns som om man knappt fördubblat fotens yta. Nån som vet siffror på vad det är för yta?

"If you're training for a USSSA-sanctioned race, you'll need to find a non-prototype that's at least 120 square inches of functional surface area and no smaller than seven inches wide by 20 inches long."

Det är alltså 18x50 cm och 775 cm2. En vanlig sko är ca 9x30cm dvs 270 cm2 så ca 3ggr bärkraft. Borde ju göra en del men man lär ju inte bli snöjesus.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Googlat runt lite och TSL Symbioz Racing skon är 8x21 tum. 8 tum bredd verkar vara standard men längden varierar mellan skor. TSL Symbioz serien verkar vara något längre i medium i andra modeller. Andra märken uppåt 25 tum men Racing skon är inte mycket mindre än andra snöskor. Dock smalnar den nog av snabbare så utan är nog lite mindre ändå. Men inte natt och dag

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Har du fått nån snö så du kunnat testa? Jag börjar också känna mig lite småsugen på att köpa snöskor :).
Dåligt med snö och dessutom bestämde jag mig efter lite velande att skicka tillbaka dem. Precis som någon nämnde ovan så var de rätt små, mindre än jag trott, vilket gör att de nog mest funkar på upptrampat och skoterleder mm. Här där jag bor finns inga skoterleder så de skulle bara bli använda några ggr per år när man är i stugan eller fjällen så bättre lägga pengarna på något annat.


Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Skriv gärna om dina upplevelser av snöskon, blev lite sugen när jag googlade på den och läste lite recensioner om den "vanliga" TSL - symbiozen :).

Antar att snöskor kan vara ett alternativ när snön är sådan att skaren inte bär en till fots, men är tjock nog att det blir djävligt? I tätare skog och kuperad (="brötig") terräng borde de vara bättre än skidor också?

Om snöskorna ska vara stora nog för att bära dig där och när det verkligen behövs snöskor är det inget att springa i.

Dels blir det för klumpigt och sen håller dom inte i längden, det är för klent i förhållande till krafterna och går sönder.

Själv har jag ett par skidor från Salomon som är en mix mellan alpinskida och turskida som är ganska breda och 150 eller 160cm långa. Dom har midja som en carvingskida, stålkant, men med ett spann som ger ett visst fäste och är förhållandevis lätta.

Med lite grövre längdbindningarna och ett par pjäxor som sitter bra är det 100gånger roligare och enklare än snöskor om man vill "kötta på" lite på det sätt det pratas om i tråden. I alla fall när det inte är brant uppför.
 
Jag har varit ute mycket i fjällen med löparsnöskor, har kört ett par Atlas Run som är inne på sin fjärde säsong nu. Gillar man löpning är det ett smidigt sätt att ta sig fram på i fjällen, men de funkar i långtifrån alla snöförhållanden. Bäst är de på en relativt mjuk skoterled där vanliga löparskor mest halkar någon dm bakåt, eller på skare där man skulle trampa igenom utan. Sedan är de rätt bra som "stegjärn" på lite brantare och hårdfrusna fjäll då de har bra tänder under.

Många säger att det går snabbare att åka skidor, men jag upplever löparsnöskor snabbare än turskidor i alla lägen förutom nedförsbackar med skare.

Sedan ska väl påpekas att i norr är uppfattningen att på vintern skidar man eller kör skoter, inget annat.

Kolla gärna in ultralöparen Max Själin som sprang hela Kungsleden på 12 dagar på snöskor: https://www.marathon.se/bloggar/max-sjalin/kungsleden-winter-edition

Sedan går det en anonymt snöskoultra nu till helgen med start i Stora SJöfallet: http://beyondtheultimate.co.uk/ultra/the-ice-ultra-marathon/#!/2017/02/24
 
Om snöskorna ska vara stora nog för att bära dig där och när det verkligen behövs snöskor är det inget att springa i.
Mnja, det finns ju en hel del tillfällen när skaren "varken bär eller brister", när man tar sig på mjuka skoterspår och liknande då jag misstänker att snöskor kan vara bra. Men jag har som sagt inte testat. Har du?

Dels blir det för klumpigt och sen håller dom inte i längden, det är för klent i förhållande till krafterna och går sönder.
Erfarenhet eller antagande?

Själv har jag ett par skidor från Salomon som är en mix mellan alpinskida och turskida som är ganska breda och 150 eller 160cm långa. Dom har midja som en carvingskida, stålkant, men med ett spann som ger ett visst fäste och är förhållandevis lätta.

Med lite grövre längdbindningarna och ett par pjäxor som sitter bra är det 100gånger roligare och enklare än snöskor om man vill "kötta på" lite på det sätt det pratas om i tråden. I alla fall när det inte är brant uppför.
Alltså, det är inte istället för skidor "i största allmänhet", utan när skidor inte riktigt är lämpliga/när en vill testa nåt annat. Jag har ett par skateskidor och ett par tegsnäsare; båda är mycket bra, men situationerna när en använder det ena paret eller det andra skiljer sig rätt drastiskt. Antar att det finns situationer där snöskor kan vara det bästa valet också.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...