Lågviktsbrännare - billig?

Jag har en primusbrännare på 300 (!) gram vilket jag insett är lite onödigt. Tror jag läst om UL packlistor som hade mycket lättare brännare som var beställda från t ex ali express?

Någon som känner till det jag menar eller pratar jag ur nattmössan?
 
Har en MSR pocket rocket och den lille BRS 3000 från AliExpress du tänker på.
Koktiden på vatten för en "turmat" är det marginell skillnad på. Gillar BSR:en bättre då den är så liten. (har läst att en del fått problem med sina, men min tuffar på)

Länk
 
Fire Maple, 48 g i toppmonterad version. Finns även som markstående (98 g) samt med förvärmningsslinga. Alla tre med samma trevligt bredstrålande brännare, som därmed duger till mer än vattenkokning, och med bra reglage som går att skruva ner till minimal underhållssjudning. Säljs även under andra namn och stötvis som no-name på Biltema o.d., men tillverkas antagligen allihop i samma kinesiska fabrik.
Jag har alla tre, använder numera mest den toppmonterade och sällan den med förvärmningsslinga. Alla har skött sig problemfritt i nu sammanlagt rätt många år.

Varför den av chilehead länkade Biltema-versionen väger 70 g i stället för originalets 48 har jag ingen aning om, men misstänker att man sparat in på titandelarna och ersatt dem med stål-dito.
 
+1 på Biltemas. Jag har samma brännare från Biltema som chilehead ovan.

Fantastisk brännare. Mycket snarlig Optimus Crux Lite . Låg vikt. Otroligt snabb. Kastrullstöd som håller kastrullerna hyggligt säkert, vilket ofta är en brist på brännare med så låg vikt. Dock verkar den inte längre finnas på Biltemas hemsida? Har den utgått?

Jag har även Easy Camp Adventure Burner (https://www.getcamping.se/easy-camp-adventure-burner). Mycket snarlig MSR PocketRocket (I). Något tyngre. Något långsammare, i mina tester. Kastrullstöd som håller kastrullerna hyggligt säkert. Också en mycket bra brännare.

Mina test resultat är inte helt förvånande. https://www.youtube.com/watch?v=VvDhakJhRm0

Kokkärlen är tyvärr en ofta förbisedd del i ekvationen. Speciellt moderna höga kärl med liten basyta tenderar att ha sämre verkningsgrad eftersom mycket värm går förlorad på sidorna av kärlen.

Jag kan speciellt rekommendera att man tar kastruller och lock från Julas Stormkök (https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/stormkok-770027/):

1) Vikten är extremt låg, även i jämförelse med de allra dyraste paketen från premiumtillverkare. Det gör packningen lättare, men också att köket reagerar snabbare eftersom väldigt lite värme binds i godset.

2) Materialet är mycket segt och det går enkelt att räta ut det, om det råkar komma i kläm under resa eller när man sitter på ryggsäcken under rast. Risken för sprickor och andra haverier bedöms som minimal.

3) Kärlen är tillräckligt stora för att fylla en 1l termos eller tillräckligt för måltid och dryck i ett uppkok.

4) Vill man ha maximal effekt kokar man alltid i den stora kastrullen, som har störst basyta (och äter i den lilla). En extra bonus är att det relativt mjuka aluminiumet gör det möjligt att trycka till den stora kastrullen lite underifrån så att den skålas in mot grytan, det medför att värmen underifrån samlas mot mitten och verkningsgraden förbättras ytterligare.

Julas kastruller har använts tillsammans med Biltemas brännare sommartid och Optimus Nova vintertid på flera äventyr och har fungerat klanderfritt. Locket är dock något tight på den stora grytan så vintertid plockar man med fördel av det med händerna/handskarna, för att inte riskera att dyrbart tinad snö välts ut när man fipplar med grepen.
 
Jag har också Fire Maple på 48 g från Ali samt BRS-3000T på 25g (ej bredstrålande) båda i titanium


Räknar man in totalvikten för både brännare och bränsle är gasol svårslaget. Totalvikt på under 500 gram för matlagning i 4-5 dagar är görbart på gasol, men inte lätt med rödsprit.
Mina jmf visar på att sprit blir lättare om inte man kan säkra att man får med sig exakt den mängd gas som kommer gå åt, detta är lättare med sprit
nu har jag iofs 30 års erfarenhet av sprit och enbart 2 med gas så ...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...