Hjälp med att välja kök

Hej! Jag skulle införskaffa ett kök till mina kommande vandringar, men upptäckte att det finns en uppsjö typer och modeller. Jag campade aldrig när jag var yngre, så har ingen förkunskap om skillnader typerna emellan. Tala gärna om vilket Du föredrar och varför. Tanken är också kanske att det inte väger alltför mycket och att jag kan tillreda enklare pulvermåltider samt göra kaffe-/tekok.
Tacksam för all input!
 
Tre huvudtyper av brännare är:
Alkoholbrännare
Flytande bränsle som ex T-röd, ganska låg effektivitet i jämförelse med gas och bensin. Mycket tysta kök. Funkar året om men det tar tid. Bränsle köps på bensinstationer.

Gasbrännare
Små gasbehållare som ansluts till brännaren. Ganska hög effekt, relativt tysta. Funkar bäst när det är varmt ute, förlorar effekt märkbart när temperaturen kryper under nollan. Enkla att använda, inget kladd eller spill. Gasbehållare finns att köpa på friluftsbutiker, clas ohlson, Biltema och flera bensinstationer.

Bensinbrännare
Använder bensin, fotogen och liknande. Hög effekt, låter mycket. Funkar bra oavsett temperatur. Kan bli lite spill. Bränsle köps på bensinstationer eller färghandel.

Multifuel
En kombination av gas och bensinbrännare där man kan växla mellan bränsle med några enklare handgrepp.

För den typ av användning du beskriver så skulle jag satsa på en liten gasbrännare. De är enkla att använda och väldigt smidiga. Jag använder allt som oftast en liknande kombination som denna:
https://www.optimusstoves.com/en/de/7-8018921-optimus-elektra-fe
 
Frågan är ganska öppen för tolkningar. Hur många ska ni vara som använder köket?
Vill du ha ett kök som passar för ALLA tillfällen så rekommenderar jag Primus stove set. Det är absolut inte det lättaste på marknaden men det är ett stabilt och robust kök där du inte riskerar att spilla ut all mat för att brännaren välter, vilket alltid är en risk när man har brännare monterade ovanpå gasflaskan. Det har även ett mycket bra vindskydd, något du annars måste köpa till din brännare vilket i slutändan ändå adderar vikt till din så lätta brännare. Det ingår grytor med värmeväxlare (vilket jag absolut rekommenderar), funkar för grupper upp till 4 pers och det går att kombinera med olika storlekar på grytor. Det går även att komplettera med multifuelbrännare om du ska ut vintertid i nordsverige (i sydsverige så funkar gas även vintertid).
Jag har själv föregångaren till detta köket, när jag köpte mitt för 10 år sedan så vägde det ganska mycket mer och i mina köpgiriga stunder så sneglar jag på detta för att jag vill spara vikt. Jag har varit mycket nöjd med mitt kök, det är som sagt grymt stabilt och funkar för alla tillfällen. Det gör sig mycket bra för grupper upp till 4 pers och har varit med på flera fjällvandringar och mindre äventyr hemmavid. Det medföljer även värmepåse där kan man ställa grytor med tex kokande pasta för att det ska hålla värmen när du tillagar den andra maten, vilket är en smart funktion när det är kallt och snålblåser på fjället.
I min mening är detta kök överlägset alla andra kök. Andra kök måste kompletteras med diverse grejer (typ vindskydd) för att funka som tänkt, här får du allt i ett, till och med schyssta grytor! Dessutom så kommer inte vinskyddet blåsa iväg, det är ju fastmonterat. Kan ev kompletteras med en toppmonterad brännare från biltema för 200kr (ja dom är bra, jag äger en själv) om man ska laga mat till flera personer.
I min mening så duger toppmonterade brännare bra för att koka vatten och soppor, men ska man "laga mat på riktigt" och röra om, steka, vispa, flytta grytor fram och tillbaka etc etc så är ett stabilt och bra kök ovärderligt.
 
Beror som ovan nämnt på hur många ni är osv.

För en person använde jag i somras Fire Maple 117-T (aliexpress) och en trangia UL HA kastrull, med separat vindskydd och grytmys. Tror det var joanna som tipsade om det i en annan tråd, funkade väldigt bra på runt 220g för brännare+kastrull+vindskydd.

Jag föredrar gas för det är snabbt, enkelt, och spillfritt - fast jag har ingen erfarenhet av det vintertid. Brännarn ovan är bra för att den är bredstrålande till skillnad från en del av de kompakta systemen som finns, på vissa är det väldigt lätt att bränna fast i botten av kastrullen för lågan är så smal.
 
Trangia nr 27 med en gasolbrännare ett kök som bara funkar alltid, enkelt robust använt mitt kök många år med gasol brännare
 
Svaret är antagligen ett enkelt gaskök. Ett kök som du använder större delen av den året utan när det är kallt. När det blir vinter blir gasköken svårare att få fjutt på. Bensin/mulfuel funkar då men kräver stor kunskap. Så börja där med gas kök. Ett trangiakök med kastruller och vindskydd är väl det optimala. Finns nog massor att läsa här på forumet.
 
Köksvalet beror på vad du ska göra, jag har ett trangia med gasbrännare, trangia ger dig två kastruller och en stekpanna i ett och samma kök, gas är ett smidigt alternativ som fungerar utmärkt under de flesta förhållanden - inte så bra från -5 och neråt.
Ett billigt alternativ som fungerar utmärkt är biltema's gasolkök för 499:-
jag köpte ett själv för att testa, om du bara ska värma vatten är det ett supersmidigt kök, men begränsar dig till att koka upp vätska, tror inte det vore så lyckat att försöka steka något i den typen av kök.
Lycka till i ditt val men fundera först på vad du tror att du kommer att försöka laga till på köket.
 
gasol som bränsle i vinterklimat kan ju va lite besvärligt men det finns ju nya blandningar fr bla primus som funkar i låga temperaturer .o kan kompletteras med multifuel brännare med dessutom ,,,de flesta friluftsutövare kanske inte behöver dessa kvalificerade kök ,enkelt är det bästa i fält ,trangia blir en trogen följeslagare i fält
 
Som sagt: välj ett gaskök, om du är "nybörjare". Såvida du inte är en inbiten mitt-i-vintern-tältare kommer det att täcka i praktiken alla dina behov och kännas uppmuntrande säkert och krångelfritt från dag ett.
Om du sen väljer ett helt, färdigt system (Trangia, Primus...) eller väljer att plocka ihop dina delar själv, är mer frågan om dina prioriteringar, samt inte minst - som flera varit inne på - hur många ni kommer att vara om köket, vad för sorts mat du/ni tänkt laga, och om det ska vara barn med på turerna.

Så länge jag hade med mig yngre barn, kunde jag inte tänka mig något annat än vårt gamla stadiga Trangiakök (med gasbrännare). Främst av säkerhetsskäl, men också för att kökets höga totalvikt ändå "lönade sig" i relation till hur mycket mat som lagades.
När jag är ensam känns Trangian däremot inte rimlig att kånka på, trots att jag inte äter frystorkat utan "lagar mat" i betydligt större utsträckning än så.

Nästa psykologiska steg, som tog mycket lång tid för min egen del, var att våga gå ifrån markstående brännare till toppmonterad. Jag känner mig fortfarande säkrare med markstående, och de som har värmeväxlare och fungerar för vätskematning är ju till fördel när det är riktigt kallt (fast då ska man vara lite erfaren och veta hur man handskas med dem i vätskematningsläge). Men jag har nu lärt mig, att det går att stabilisera även ett toppmonterat kök, om man bara tänker till litet vid riggning. Fördelen är naturligtvis vikt- och utrymmesbesparingen, men också färre rörliga delar som kan gå sönder.

Visst är det bekvämt att köpa ett färdigt set, men vill man lägga ner en aning tankemöda, finns det rejält med både pengar och vikt att spara på att plocka ihop sitt "kök" själv. Ett exempel syns på bilden nedan, men allt detta kan fixas ihop på ett otal olika sätt - allt efter personliga preferenser.
  • Brännaren: en toppmonterad Fire Maple 116T (48 g). Bredstrålande - ett måste om man inte bara vill värma vatten till frystorkat.
  • Grytan: enliters från Trangia 27 (80 g). Faktiskt den bästa relation mellan volym och vikt jag hittat bland alu-grytor (titan är värdelöst till matlagning). Den bredare formen passar perfekt på just min brännare, blir stabilare än höga smala kastruller, och är idealisk om man vill kunna "laga mat" mer på riktigt (blanda, röra, steka etc). Att jag har en gryta utan värmeväxlare är ett medvetet val. Vi räknade på detta här på forum en gång och kom fram till att den extravikten inte börjar "betala sig" med en lika stor bränslebesparing förrän efter 10 dagars - upp till två veckors användning. De gånger man tvingas laga mat i tältet/absiden, utgör dessutom värmeväxlare en påtagligt större fara för kolmonoxidförgiftning.
  • Handtaget (18 g) kommer från Mini-trangian.
  • Grytlocket syns till vänster, tillfälligt lagrat över grytmysaren. Även det är gjort av engångspajform och väger ett omätbart antal gram (på bilden är det täckt av ett tunt plastlock som råkade passa).
  • Vindskyddet (med bottenreflektor, som ger en påtaglig bränslebesparing) är snabbtillfixat av engångspajformar och väger totalt 7 g - så nej, inte behöver man köpa till något dyrt och tungt.
  • "Grytmysaren" syns till vänster. Den är gjord av ett par uttjänta skumplastsittdynor och står för huvuddelen av min matlagning - min hemtorkade mat behöver bara kokas upp i 1-2 minuter och sväller färdigt i ca 10 minuter i grytmysaren. Då är den återvattnad och mjuk, men fortfarande för het för att äta.

Allt packas ihop i vartannat: grytmysaren ytterst, sen vindskyddet (övre delen skjuts ner), innerst grytan och i den brännare, sked, tändstickor, kryddor etc.

I grytan syns de färdigblandade middagsingredienserna, som får blöta en stund medan brännaren och vindskyddet riggas. I vikkåsan sväller mitt "hummuskoncentrat" färdigt efter utrörning med kallt vatten, tänkt att ätas ihop med den heta huvudrätten.
 

Bilagor

  • 2016-08-23 001 062.jpg
    2016-08-23 001 062.jpg
    85.2 KB · Visningar: 2,625
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.