Angående maxpuls

Hej

Har läst en del inlägg här angående pulsbaserad träning. Tycker detta verakr intressant. Jag funderar på att evenuellt skaffa mig en pulsklocka. Någon som har bra förslag på en som räcker för att enkelt kunna se pulsen och eventuellt % av maxpuls?

I väntan på en pulsklocka raode jag mig att manuellt mäta pulsen när jag cycklade i måndags och joggade igår. Jag räknade antal slag under 10 sekunder och multiplicerade detta med 6.

Vid för min del normal ansträngning, löpning på elljusspår 5 min/km, eller cykling i ett tempo jag kan hålla konstant i över en timme hade jag ca 160 slag/min. Vid högre ansträngning som jag inte kan hålla mer än några minuter, hade jag ca 180 slag/min. När jag till sist rusade upp för en brant backe hade jag ca 200-210 slag/min (svårt att mäta när man är så ansträngd).

Mina frågor: Är inte detta en väldigt hög maxpuls? Jag är 39 år och anser mig ha hyfsad kondition. Jag brukar cykla 2 pass per vecka, vardera minst 1,5 timme.

Vad har ni andra för maxpuls?

Innebär en så hög maxpuls ökade risker i och med större ansträngning för hjärtat? Har inte funderat på detta förut men efter att man läst att maxpuls normalt ligger på 220-ålder = 181 så börjar man ju undra...

Tacksam för svar.

mvh
Jan-Eric
 
Verkar OK.

JET; sa:
Hej

Någon som har bra förslag på en som räcker för att enkelt kunna se pulsen och eventuellt % av maxpuls?

Sigma PC7 är prisvärd.

I väntan på en pulsklocka raode jag mig att manuellt mäta pulsen när jag cycklade i måndags och joggade igår. Jag räknade antal slag under 10 sekunder och multiplicerade detta med 6.

Vid för min del normal ansträngning, löpning på elljusspår 5 min/km, eller cykling i ett tempo jag kan hålla konstant i över en timme hade jag ca 160 slag/min. Vid högre ansträngning som jag inte kan hålla mer än några minuter, hade jag ca 180 slag/min. När jag till sist rusade upp för en brant backe hade jag ca 200-210 slag/min (svårt att mäta när man är så ansträngd).

Mina frågor: Är inte detta en väldigt hög maxpuls? Jag är 39 år och anser mig ha hyfsad kondition. Jag brukar cykla 2 pass per vecka, vardera minst 1,5 timme.

Vad har ni andra för maxpuls?

Innebär en så hög maxpuls ökade risker i och med större ansträngning för hjärtat? Har inte funderat på detta förut men efter att man läst att maxpuls normalt ligger på 220-ålder = 181 så börjar man ju undra...

Tacksam för svar.

mvh
Jan-Eric

Maxpulsen är framför allt kopplad till kroppsstorlek. Små personer har högre maxpuls. Jag som är 175 cm lång hade för drygt 6 år sedan dvs när jag var 38 år en maxpuls på 201. Huruvida formeln 220 minus åldern verkligen är adekvat vet jag inte men den borde justeras för kroppslängd.

Vilopulsen är också en funktion av kroppstorlek men andra faktorer som träningsgrad och hur det autonoma nervsystemet fungerar spelar också in.

Det är inte farligt med hög maxpuls. Det är emellertid tveksamt om man har så stor nytta av en hög maxpuls då hjärtat inte riktigt hinner fyllas för varje slag vid höga frekvenser varför det inte är säkert att en puls på t ex 190 pumpar ut mer blod än en puls på 180.

Det som verkligen bestämmer hur pass stort arbete man kan utföra är den puls och den blodminutvolym vid vilken man börjar ansamla mjölksyra. Sker det vid en relativt hög blodminutvolym/kg kroppsvikt så kan man utföra ett större arbete aerobt.

Hoppas det jag skrivit är någorlunda korrekta svar på dina frågor.

Thure
 
Tack

Tack för ditt svar. Det förklarade en hel del. Skönt och veta att det inte är ovanligt med hög maxpuls och inte farligt iallafall.

Funderar på det där med pulsklocka..

mvh
Jan-Eric
 
Före pulsklockans tid?

Hej janne, inte för att förstöra ditt inlägg, jag undrar bara hur man mäter pulsen utan pulsklocka???

Hur gör jag om jag vill mäta Maxpulsen, Medel och Vilopulsen??? Under träningen förståss...

Vilopulsen har jag hört att man mäter när man just vaknat, så den är ganska grej... Men de andra då?
Dan Hansen
 
Svårt att mäta

Jag håller med dig. Det var svårt att få ett exakt värde. Jag klämde med fingrarna få halspulsådern. Den bultar ganska rejält när man har lite puls. Antal slag på 10 sekunder * 6 eller på 15 sekunder * 4 .

Detta var dock mest som ett litet test, jag har inte funderat på detta med pulsbaserad träning förut så när jag läste en del inlägg om detta så var jag tvungen att prova. Pulsklocka är nog klart att föredra. Då får man ju ett exakt värde i varje ögonblick.

Att mäta pulsen vid normal ansträngning gick ganska bra. Den kunde jag mäta i farten när jag cyklade men jag fick stanna när jag joggade. Värre var det vid högre anstängning. Det var svårt att räkna rätt när mjölksyran sprutade ur öronen....
 
Mät tiden för 30 pulsslag...

Det finns tabbeler för detta i de vanligaste böckerna inom områden och säkert på nätet oxå. Finns även speciella sk. pulsur som användes innan pulsklockan

MVH
Cristoffer
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.