Täta skotten

Behöver täta mellan sittbrunnen och bakomliggande packlucka. När det kommer vatten i sittbrunnen, sipprar det in i packluckan. Ganska lite, men vill gärna inte ha in det vattnet där plus att väggen känns lite lös. Kajaken är en plastkajak från Point65 och skottväggen känns som samma material som ett liggunderlag.
Vad kan jag har för fäst- och tätningsmedel, som fungerar med materialen och temperaturvariationerna? Silikon? Latexfog?

Observera, upp och nedvänd bild.
 

Bilagor

  • IMG_9822[1].jpg
    IMG_9822[1].jpg
    37.9 KB · Visningar: 264
Jag hade stora läckage runt roderinfästningen på min 10+ år gamla Prijon Seayak. Det kom in flera liter vatten i bakre skottet under varje dagspaddling. Särskilt vid sjösättning om man doppade aktern lite djupare när man sköt ut kajaken lastad. Plockade isär allt och tätade med vanligt våtrumssilikon som jag hade liggandes i garaget. Det har nu gått några år till och jag har inte sett ens en droppe vatten i bakre skottet. Fördelen med våtrumssilikon är att den är lite mögelresistent och finns i en massa olika färger inklusive transparent.

Marinbranschen använder ofta en tätningsmassa som heter Sikaflex. Tål utomhustemperaturer i marin miljö och fäster på det mesta. Om jag hade köpt ny tätningsmassa till min kajak hade jag nog köpt Sikaflex.

Jag skulle undvika vanlig bygglatex som inte är direkt anpassad för konstant vattenkontakt.
 
Som skribenten ovan tipsar om skulle jag använt Sikaflex, det fäster på nästan allt och är tänkt att användas ombord på båtar. Det bör finnas på närmaste skeppshandel (=båttillbehörsaffär).
 
Tackar för svar.
Svart sikaflex finns på Classe. Ska inhandlas omgående.
*Lyfter på hatten*

Tänk på att välja Sikaflex 291 om kajaken ska användas i bräckt eller saltvatten alltså kust och hav, det vanliga klarar bara sötvatten, i övrigt instämmer jag helt med ovanstående tips.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.