Vatten i Tyresta nationalpark

Jag får en dag över i Stockholm och funderar på en tur i Tyresta nationalpark. Kan man använda vattnet i sjöarna till kaffekokning?
 
I sjöarna är vattnet

humusbrunt men sannolikt rätt rent. Så här års tror jag att du kan koka kaffe på det men jag skulle hellre ta med vatten hemifrån personligen.

Thure
 
Det blev medfört vatten, vilket jag är glad för efter att ha sett vattnet i sjöarna. Tack för gott råd. Det blev en fin tur i söndags. Jag startade från Nyfors vid niotiden och två mil, sex geocacher och sju timmar senare avslutade jag vid Tyresta by efter att ha rundat Stensjön. Mycket blåsippor såg jag och även lungört på ett ställe.
 
Kokt går alltid alltid bra

Kokt vatten går i princip alltid bra. Visseligen kan det finnas bakterier som inte dör vid 100 grader men det ör inte många. Jag har druckit vattnet i tyresta utan att koka och det gick bra det med.
 
Att du blir sjuk eller att det skulle vara giftigt är föga troligt. Dock kanske kaffet kan få en pikant alternativt äcklig smak i och med att många insjöar i Sörmland är rätt humusbelagda och dessutom sura. Jag har kokat mat i vattnet från flera sjöar kring haninge vilket inte hittils gett någon märkbar bismak dock
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cramoit Vatten Stockholm 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...