inget nytt under solen

Tarra; sa:
.....
Konkret; Vad gör Naturvårdsverket mer lämpat att handlägga skyddsjaktsfrågor än länsstyrelserna?
Det finns regionalt fridlysta arter, vilket hanteras av de regionala länsstyrelserna. Vargen och övriga stora rovdjur är dock nationellt fridlysta, vilket hanteras på övergripande nationell nivå, dvs. av Naturvårdsverket. Helt logiskt tycker jag.

Den konkreta anledningen till att Naturvårdsverket och inte olika länsstyrelser hanterar nationellt fridlysta arter är att få en konsekvent tillämpning av fridlysningsbestämmelserna. Precis som att olika kommuner inte hanterar länsvis fridlysta arter utan att länsstyrelserna sköter det.

Raskesven
 
Tarra; sa:
Om lokal insyn och medinflytande och tillvaratagande av lokal kompetens i rovdjursförvaltningen inte är aktuellt; Vad har du själv för förslag på åtgärder för att förankra regeringens rovdjurspolitik, och skapa förtroende för Naturvårdsverkets och länsstyrelsernas förvaltning?

Det var ju inte vad jag skrev (men jag börjar vänja mig nu). Jag vill inte BARA ha lokal insyn och förankring, samt beslutande. Det finns en stor skala av fördelning mellan ingen beslutanderätt och 100% beslutanderätt.

Ett problem som jag ser det är det budskap som en del jägare kommer med ibland. I korthet säger de. Om besluten inte blir som vi vill så gör vi som vi vill ändå. DET är mycket odemokratiskt.

Christian
 
Det är ju jävligt trist när folk tvingas bli rovdjursmotståndare inte för att de ogillar rovdjur, utan för att de annars får släkt och grannar på sig.

Flera av mina jagande polare, samtliga födda och uppvuxna "lokalt" där de jagar, berättar att de håller käft så fort rovdjursfrågan kommer upp i jaktlaget eftersom deras åsikter inte är godkända.

Antagligen har de alla blivit fjollor sedan de flyttade från byn. ;)

Jag fortsätter att nöta min tes om att de flesta storstadsbor i landet är inflyttade landsortsbor. Inte minst rovdjurskramarna.
 
Nordesjö; sa:
Jag fortsätter att nöta min tes om att de flesta storstadsbor i landet är inflyttade landsortsbor. Inte minst rovdjurskramarna.

Och jag fortsätter nöta min tes om att de som ska leva med besluten ska fatta dem. Det är det som är demokrati...
 
Tarra; sa:
Och jag fortsätter nöta min tes om att de som ska leva med besluten ska fatta dem. Det är det som är demokrati...

...och eftersom folket i stadsregionerna påverkas av de landsbygdsregioner som de såväl finansierar som tillbringar sin fritid i borde de väl få vara med och tycka?

Som sagt - lantbruk är en industri. Om stadsborna vill att det ska finnas rovdjur i landet får de också ta kostnaden för rivna djur. Enkelt.

Och omvänt, som Björn Skifs skulle ha sjungit:
"Vill ni inte ha mina vargar
får ni inte mina pengar".
 
Ni hårddrar det lite väl mycket eller? Det finns säkert betydligt fler på landsbygden som vill ha varg än som inte vill ha det. Således är det inte bara en fråga om staden kontra landet.

/mattias
 
norpan_; sa:
Det finns säkert betydligt fler på landsbygden som vill ha varg än som inte vill ha det.

Det har du nog rätt i, det är dumt att falla in i stad/land-debatten.
Min vanliga poäng är ju just att skillnaden mellan folk i stan och landet är ganska liten - det rör sig ofta om samma individer. Många av oss är stadsbor en del av livet och landsortsbor en annan del. Eller så bor vi i stan till vardags och på landet på fritiden.

Men det är ju bara de som påverkas av vargarna som ska få bestämma enligt Tarra - alltså bara de vars jakthundar eller boskap har angripits. ;)
 
Tarra; sa:
Och jag fortsätter nöta min tes om att de som ska leva med besluten ska fatta dem. Det är det som är demokrati...

Då återkommer jag till Arlanda. Glöm att du får mellanlanda där. Jag störs.

Det är demokrati tydligen? Var och en beslutar om det som man själv berörs av. Jag berörs av Robin Hood-skatten också.

Christian
 
saken är den att oavsett om vi bor i stan eller på landet så blir vi utsatta för demokratiska beslut som påverkar oss som personer i olika riktiningar. problemet är väl inte så ofta besluten utan vår oförmåga att lämna vår egen trångsynthet och agera, antingen att med demokratiska vertyg kampanja emot beslut och försöka nå förändring eller att anpassa sig efter gällande beslut. det har egentligen väldigt lite med vargar, vägtullar eller skatteväxling att göra, det handlar mest om att se längre än näsan räcker..
 
Nordesjö; sa:
Tarra; sa:
...och eftersom folket i stadsregionerna påverkas av de landsbygdsregioner som de såväl finansierar som tillbringar sin fritid i borde de väl få vara med och tycka?


Ta och tänk igenom hur ekonomin fungerar; basindustrin (lansdbygd) föder serviceindustrin (städer). Med basindustri menas tex SCA, Sveaskog, Vattenfall, LKAB, SSAB mm. Det blir jobbigt om penarna från basindustrin slutar strömma in i städerna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...