Vindelälven!

Hejsan! Sitter och klurar på att åka upp till Rävfallstugan vecka 33.Vet inte så mycket om fisket i Vindelälven just där.Nu undrar jag naturligtvis om det finns någon med erfarenheter från området i närheten av rävfallet.Hur ser det ut upp och nedströms stugan? Är vecka 33 en bra vecka för öringen i Vindelälven däruppe?Är tacksam för alla tips jag kan få!Mvh.Timo.
 
europa12; sa:
Hejsan! Sitter och klurar på att åka upp till Rävfallstugan vecka 33.Vet inte så mycket om fisket i Vindelälven just där.Nu undrar jag naturligtvis om det finns någon med erfarenheter från området i närheten av rävfallet.Hur ser det ut upp och nedströms stugan? Är vecka 33 en bra vecka för öringen i Vindelälven däruppe?Är tacksam för alla tips jag kan få!Mvh.Timo.

Tyvärr gick jag förbi Rävfallet och siktade direkt mot Vitnjul när jag var uppe där 1999, men jag kan i alla fall bidra med lite erfarenheter från det området. Vi fiskade två dagar omkring Vitnjul och gick sedan vidare upp på kalfjället och sjöarna Voutsjaure och Raksjauretje (som också ingår i Länsfiskekortet).

Vitnjul-området såg finfint ut, men flugfisket genererade bara en öring på 5 hg. Det var först när vi gick över till bottenmete som det började hända saker och ett antal fina öringar på 3-5 hg bärgades.

Men det var Voutsjaure och, framförallt, Raksjauretje som överraskade med riktigt fina öringar (som störst 1,7 kg i Raksjuaretje) samt en och annan röding.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.