Kex

Kex är praktisk på tur men vissa säger det är bara döda kalorier. Vill få lite åsikter. Försvaret körde med kex en gång i tiden och det var säkert av någon orsak mer än hållbarhet.
 
Ingredienser
Spannmål 69,5% [fulkorn 42,4% (RÅGFLINGOR 17,5%, HAVREFLINGOR 15,3%, HAVREGRYN 6,7%, fullkornsspeltmjöl (VETE)1%, FULLKORNSKORNMJÖL 1%, FULLKORNSVETEMJÖL 0,9%), VETEMJÖL 27,1%,], socker, rapsolja, rörsocker, bakpulver (natriumkarbonater, ammoniumkarbonater, dinatriumdifosfat), mineraler (kalciumkarbonat, magnesiumkarbonat, järn), salt, invertsockersirap, maltextrakt (från KORN), emulgeringsmedel (SOJALECITIN), SKUMMJÖLKSPULVER. KAN INNEHÅLLA ÄGG OCH NÖTTER.
 
Det beror ju lite på vad det är för kex, jag tycker personligen inte att det är nåt problem med "döda kalorier" (jag antar att du egentligen menar "tomma kalorier"?).

Som människa har man ju dels behov av aminosyror, vitaminer, mineraler etc, men vid fysisk aktivitet har man ju också behov just av mycket energi. Så om man får i sig tillräckligt av de väsentliga näringsämnena från den övriga maten är det väl inget fel att skaffa den övriga energin från "tomma kolhydrater"?

Det är ju totalsumman av det man äter man måste titta på, inte de enskilda livsmedlen.
 
Instämmer med nermander. På fjället ser jag maten som bränsle för att orka gå och hålla värmen och då har kexen sin plats i helheten. Jag äter dem främst till den söta lunchsoppan, och då behöver inte kexen vara av den sötaste sorten. Digestive är bra tycker jag men några Ballerina slinker nog också ner.
 
@ GJM angående Oxford GROV GOe
De hade blivit min favorit också om de fortfarande producerades!
Fantastiskt festliga bilder, både snaps och öl på en av de fyra bilderna.
 
HA ha.

Ja 19-ottetitallet, det var før vi danskere blev puritanere

Når man havde fødselsdag (fyldte år), havde man en flaske Gammel Dansk med på værkstedet til morgen brifning :cool:
 
För mig är kex/kakor/choklad en bra utfyllare för att nå den energi jag behöver på turen, inte en sportmössa att jag kan äta nog med mat för att nå dagsbehovet.

Ballerina är ett exempel på goda kex :)
 
För mig är kex/kakor/choklad en bra utfyllare för att nå den energi jag behöver på turen, inte en sportmössa att jag kan äta nog med mat för att nå dagsbehovet.

Precis, jag har lite samma problem, jag har jättesvårt att smälla i mig jätteportioner med mat (eftersom jag normalt är rätt stillasittande), så jag är beroende av "småätande" för att uppnå dagsbehovet. Och då är kex och liknande vettigt tycker jag.

Sommartid föredrar jag torra kex, typ Mariekex, eftersom de brukar behöva sköljas ner med vatten, så man dricker automatiskt lite extra.

Är det kallare ute så köper jag ofta chokladflarn, alltså havreflarn med choklad på ena sidan (men de blir för kladdiga i värme).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...