Luft

ha.corper@telia.com (Harriet)

Gäst
Har inte dykt på ett tag. Är det någon som vet hur länge luften håller sig i flaskorna?
 
Va?!!

Jag har fått för mig att luft inte kan bli dålig. Jag har i alla fall dykt med luft som stått i flarran ett helt år.
Och jag märkte ingen skillnad i smak.
Inte blev jag dålig heller.

/p
 
Ang. luft

Själv skulle jag tömma och fylla nytt om flaskan stått länge. Det är ju liksom inte överdrivet dyrt med luft...s*
 
Flaskor och luft

Det är oftast inget problem att använda luft som stått i flaskan ett tag, det du bör göra är att lukta och smaka på den innan dyket så du märker att där inte är något konstigt med den.
Däremot kan det vara skadligt för din flaska om du förvarar den fyllt allt för länge, det påverkar godset i flaskan. Så ska du inte dyka på ett tag så töm ut så där inte är mer än ca 50bar kvar i den.
Delar av luften kan även läcka ut ibland om den får stå längei flaskan, så kontrollera den gärna innan du åker ut så du inte kommer till dykplatsen med halvfull flaska, det är lite snöpligt.

/peter
 
Rost i flaskan

En annan fara förutom godsutmattning är att du kanke har fått fukt i flaskan vid en dålig fyllning. Om det då har börjat oxidera (rosta) går det åt syre vilket innebär att gasen i flaskan innehåller för lite syre.
Som en tidigare skrev, har den stått några månader, töm och fyll om. Några veckor är inga problem...
MVH /e
 
Luft...

Så länge luften inte luktar eller smakar illa är det inga problem. Ett år är inga problem med en fräsch flaska.
 
Dåligt med syre i luften kan du varken smaka eller lukta dig till.
Har de stått så länge som flera månader tycker jag att det bara är dumsnålt att inte tömma och fylla.
Men det är upp till var och en.
MVh /e
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Djuprekord med luft?? Dykning 14
peter9215 Tryck och mera luft Dykning 11
iffen5 Bli av med luft i torrdräktsben? Dykning 13
Luft Dykning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...