Tält för långcykling

Jag har ett North Face Tadpole 2. Var först skeptisk till den låga vattenpelaren i duken men efter att ha testat tältet både sommar och vinter så är jag positivt överraskad, aldrig fått något genomsläpp som jag märkt. Jag gillar verkligen absiden, fick med lätthet plats med två stora ryggsäckar , snöskor och två par kängor. Enda nackdelen jag märkt är att det tyvärr ibland bildas en del kondens, men det kan ha med handhavandet från min sida att göra. Vill ändå rekommendera tältet, tycker det är svårslaget med tanke på priset.
 
Du skrev att Campo Arco kostar 400 kr mer på OutdoorFair än på trekking.com, men jag får det till några tior?

1274.78 SEK

http://www.trekkinn.com/berg/vaude-campo-arco-2p-green/15546/p

149 euro ~ 1 500 kr + 13 euro för shipping.

http://www.outdoorfair.de/p-en-383-campo-arco-2p-discontinued-model-save-25-.aspx

eller är min översättning av euron helt fel? har väl inte direkt kollat vad euron ligger i..

medan jag svara på detta kan jag väl fråga om liggunderlag är något som jag bör köpa och du skrev något om skydd mot tältets golv, är väl inte helt säker på vad eller hur ett sånt fungerar, kan du skicka en länk på ett? så att jag vet lite bättre om vad det handlar om.
 
Ja. Modellen med stångkanaler heter Arco, och den med externa stänger - Campo Arco. Det är tydligen den med stångkanaler som är den nyaste, och inte tvärtom som jag gissade innan.
Den extra absid HPP länkar till visas dock ihopsatt med Campo Arco.

149 euro ~ just nu 1226 kr enligt Valutaomvandlaren. Jag hade inte tvekat en sekund inför att lägga lite extra pengar på ett ljust tält.
(...) om liggunderlag är något som jag bör köpa och du skrev något om skydd mot tältets golv, är väl inte helt säker på vad eller hur ett sånt fungerar, kan du skicka en länk på ett? så att jag vet lite bättre om vad det handlar om.
Liggunderlag har du väl redan något, sen du gav dig av med Rusta-tältet ;). Rent värmemässigt räcker ju billigaste sortens skumplastmatta mer än väl till din sommartur, allt därutöver är en fråga om bekvämlighet och därmed helt personligt.

Genom att lägga något under tältgolvet förlänger du livet på tältet. Du kan naturligtvis klara dig utan, men då får du vara mycket mer noga med att välja tältplats och rensa den från vassa saker, och det är inte alltid man vill göra det när det är mörkt och regnigt. Det finns skräddarsydda golvskydd även till Arco, men det duger som sagt med vilken billig Biltema-presenning som helst. Klipp till den så den inte är större än innergolv + ev. absid, annars leder den in regnvatten under tältgolvet. Ta inte efter mitt exempel med bubbelplast, det funkar fint för mig som extra isolering och utjämnare i alpin terräng, där det bara får ta hand om lite grus och stenkanter, men det kommer inte att skydda mot långa taggar, vassa kvistar och en elle annan glasskärva nere i skogen eller eller vid vägkanten.
 
Ja. Modellen med stångkanaler heter Arco, och den med externa stänger - Campo Arco. Det är tydligen den med stångkanaler som är den nyaste, och inte tvärtom som jag gissade innan.
Den extra absid HPP länkar till visas dock ihopsatt med Campo Arco.

149 euro ~ just nu 1226 kr enligt Valutaomvandlaren. Jag hade inte tvekat en sekund inför att lägga lite extra pengar på ett ljust tält.

Liggunderlag har du väl redan något, sen du gav dig av med Rusta-tältet ;). Rent värmemässigt räcker ju billigaste sortens skumplastmatta mer än väl till din sommartur, allt därutöver är en fråga om bekvämlighet och därmed helt personligt.

Genom att lägga något under tältgolvet förlänger du livet på tältet. Du kan naturligtvis klara dig utan, men då får du vara mycket mer noga med att välja tältplats och rensa den från vassa saker, och det är inte alltid man vill göra det när det är mörkt och regnigt. Det finns skräddarsydda golvskydd även till Arco, men det duger som sagt med vilken billig Biltema-presenning som helst. Klipp till den så den inte är större än innergolv + ev. absid, annars leder den in regnvatten under tältgolvet. Ta inte efter mitt exempel med bubbelplast, det funkar fint för mig som extra isolering och utjämnare i alpin terräng, där det bara får ta hand om lite grus och stenkanter, men det kommer inte att skydda mot långa taggar, vassa kvistar och en elle annan glasskärva nere i skogen eller eller vid vägkanten.

tror jag förstått rätt men fråga ändå, mattan lägger man precis under där tältet ska vara, men inte så att det sticker ut? inte inuti tältet eller något sånt va (låter väldigt dumt)?
 
Jag vill köpa tält. Tanken är att det ska kunna användas för både cykling och vandring med 1 eller 2 personer. Läser mycket om Vaude här, har själv tittat lite åt tarpent double rainbow? Vad säger ni? Är det för många användningsområden? Finns det andra som är bättre?

Pris, gärna inte över 3, 5k kan vara beggat

Skickat från min GT-N8010 via Tapatalk 2
 
Jag vill köpa tält. Tanken är att det ska kunna användas för både cykling och vandring med 1 eller 2 personer. Läser mycket om Vaude här, har själv tittat lite åt tarpent double rainbow? Vad säger ni? Är det för många användningsområden? Finns det andra som är bättre?

Pris, gärna inte över 3, 5k kan vara beggat

Skickat från min GT-N8010 via Tapatalk 2

Jag köpte Bergans compact light 2 i slutändan, kostade 2.7 eller något liknande. Har använt det i en månad nu och tycker det fungerat riktigt fint. Det håller mot regnet riktigt bra och den gröna färgen har gjort det trevligt och diskret när man wildcampat i Europa. Absiden har varit tillräckligt för att få in alla cykelväskor, vilket varit 8 stycken. Bra med utrymme längdmässigt, jag har haft plats med styrväska vid fötterna och då är jag 1.80 lång
 
Har inte läst igenom hela trådens svar , och du har säkert redan inhandlat ett nytt tält.
Eftersom jag såg att Hillebergs Akto nämdes så rekommenderar jag starkt till 1-2 personers expeditioner av medel lätt natur, ett Hilleberg nallo2 eller nallo2 GT (om man har hunden med sig).

Utmärkt kvalitet, lätt och snabbt att sätta upp (vilket är bra under cykeltur med ny tältplats varje dag), absid för packning/matlagning i dåligt väder, och en vikt på 2,4 kg (nallo2) som inte skrämmer.

Mitt nallo2 har aldrig krånglat på något sätt trots utmaningar.
 
Har inte läst igenom hela trådens svar , och du har säkert redan inhandlat ett nytt tält.
Eftersom jag såg att Hillebergs Akto nämdes så rekommenderar jag starkt till 1-2 personers expeditioner av medel lätt natur, ett Hilleberg nallo2 eller nallo2 GT (om man har hunden med sig).

Utmärkt kvalitet, lätt och snabbt att sätta upp (vilket är bra under cykeltur med ny tältplats varje dag), absid för packning/matlagning i dåligt väder, och en vikt på 2,4 kg (nallo2) som inte skrämmer.

Mitt nallo2 har aldrig krånglat på något sätt trots utmaningar.

Tack för inlägget, en stor del av tråden tog upp att det var onödigt att spendera så mycket pengar för ett tält när jag inte har en inkomst och inte riktigt tänkt utnyttja tältet till maximum (till exempel vintertälta) så jag köpte i slutändan ett betydligt billigare tält som heter bergans compact light (2).

Kan vara värt att säga att det tältet har fungerat utmärkt för mig, det har en relativt stor packvolym men utöver detta är det enligt mig ett utmärkt tält (använt i 42 dagar).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.