Livslängd och garanti på hjul

Hej

Införskaffade ett par k2 radical 100 för att par år sedan. Första sommaren hann jag åka 10 mil
sedan sprack plasten som ekrarna består av. Fick då nya. Har sedan haft ett uppehåll och började åka igen nyligen har säkert åkt <10 mil på dom nya och nu händer samma sak.

Min runda som jag åker är 10km består mestadels av bra asfalt. Behöver dock åka ett par hundra meter på grovkornig landsvägs-asfalt där det vibrerar en del under fötterna. Kan detta spela in ? Vad kan man förvänta sig för livslängd på hjul ? Är det någon mer som har dåliga erfarenheter av en viss hjultyp ?

Länk till hjulen: http://www.skatepro.dk/sv/23_33-2014.htm

Hälsningar Mats
 
Jag

har åkt åtskilliga 100 mil senaste säsongerna och aldrig haft fälgproblem på mina hjul. Slitbanan slits förstås men åtminstone hundra mil per uppsättning hjul kan man få ut om man accepterar att slitaget minskar diametern på hjulen 3-4 mm. Det skiljer mycket mellan kvaliten på olika hjul. HyperPerformance är ett slitstarkt och snabbt hjul.

Thure
 
hej mats!

nu var det ett tag sedan mina K2 köptes, men jag måste ändå säga att jag blev lite besviken. hjulen gick inte sönder, men jämfört med min vän, som köpte salomon, slets mina väldigt fort.

en fråga:

brukar ni byta plats på hjulen, för att jämna ut slitaget och på så vis få ut ännu mer av varje omgång?
 
Det är säkert häftigt med radikala lösningar

men gamla beprövade står sig genom sekler.....Ofta är det dyrt att vara försökskanin, ibland rent farligt oxså....
 
K2 radical hjul

Hej Mats,
skulle kunnat planka din berättelse, exakt samma hände mej. Efter att ha åkt mkt lite ett par år kom jag hem efter en tur i somras & hade 5 trasiga hjul av 8!!! Ganska kass men det blev ett stort lyft med nya fräscha hjul & rengjorda lager så det kanske fanns ngn mening med det!
Mvh
Fredrik
 
Hej

Införskaffade ett par k2 radical 100 för att par år sedan. Första sommaren hann jag åka 10 mil
sedan sprack plasten som ekrarna består av. Fick då nya. Har sedan haft ett uppehåll och började åka igen nyligen har säkert åkt <10 mil på dom nya och nu händer samma sak.

Min runda som jag åker är 10km består mestadels av bra asfalt. Behöver dock åka ett par hundra meter på grovkornig landsvägs-asfalt där det vibrerar en del under fötterna. Kan detta spela in ? Vad kan man förvänta sig för livslängd på hjul ? Är det någon mer som har dåliga erfarenheter av en viss hjultyp ?

Länk till hjulen: http://www.skatepro.dk/sv/23_33-2014.htm

Hälsningar Mats

Kanske lite ofint att fråga men det kan vara relevant, vad väger du?
Är du normalviktig?
Gör du väldigt kraftfulla frånskjut eller belastar du hjulen på något sätt som skiljer din åkstil från mängden?

/Patrik, som också tycker de borde hålla längre
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...