Vinande isyxor

Jag har ett par Petzl Nomic som jag har upptäckt ger ifrån sig ett lätt vinande ljud när man svingar dem. Ljudet uppstår oftast när svingen är riktigt bra, dvs. rak, snärtig och roterar utifrån en tänkt mittpunkt vid gripresten. Ljudet uppstår förmodligen i och med håligheten i huvudet.

Har ni andra också upplevt det? Det jag är nyfiken på är om Petzl medvetet har designat yxorna, så att ljudet ska vägleda en när det blir bra isättningar, eller om det bara är en slump.

Mvh /Joel
 
Kan det vara så att de där små plastplopparna ganska högt upp på skaftet har lostnat för dig? Kommer in luft i skaftet då. Om så är fallet, tejpa igen fort för det är ett helvete att få ut rastlande små skit som kommer in där... det vet jag av egen erfarenhet.
 
Kan det vara så att de där små plastplopparna ganska högt upp på skaftet har lostnat för dig? Kommer in luft i skaftet då. Om så är fallet, tejpa igen fort för det är ett helvete att få ut rastlande små skit som kommer in där... det vet jag av egen erfarenhet.

Nej, plastplopparna sitter kvar. Jag ska nog mejla Petzl och fråga om ljudet är en inbyggd design.

Mvh /Joel
 
Jag mejlade Petzl och frågade. Jag fick följande svar:

Enligt Petzl är det inte en del av designen att yxan ska ge ifrån sig ett ljud, när man svingar den. Så det är nog bara ett sammanträffande som du säger.

Så var det med det. Dock hade det varit häftigt om den faktiskt var så genomtänkt i designen att ljudet vägledde en till bra svingar.

Med vänlig hälsning /Joel
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...