Hjälp vad har hänt med min ena skida?

Något riktigt skumt har hänt med min ena Elan Speedwave 12. Det är som om den har släppt i limningen och börjar falla isär. Långa glipor bode upptill och nertill hela vägen från framför bindningen och nästa hela vägen bak.

Kolla här; http://www.youtube.com/watch?v=kTFNxpCfcxI

Hur mysko som helst, har dom glömt att limma den i fabriken? Är det någon som sett något liknande?

Mvh Folke
 
Ledsen skida...

Hur gammal är den och hur mycket har du åkt på den? Skidor håller ju inte i evighet men det där hör inte till vanligheterna. Med tanke på omfattningen skulle jag tro att något har gått snett i tillverkningen. Prova att reklamera, det där borde du kunna få ett par nya skidor för om den inte är för gammal.
 
På den tiden man sprang i spåren med träskidor hade jag en kamrat som i vallaboden gav ifrån sig ett skratt. Skidan omvandlade sig till ett antal lister under värmespiralen. Uppenbarligen för lite klister blev dommen.
Han fick givetvis montera bindingarna själv på nästa nya par.
 
När jag tävlade i puckel gjorde jag av med ett par skidor per säsong på det där sättet. Normalt ska dock en skida hålla åtminstone ett par säsonger, såklart beroende på hur man åker och hur mycket man åker. Men som sagt; om de är hyfsat nya och du inte åkt så mycket så bör du reklamera, jag tycker inte heller det ser normalt ut det där. Det kan ju vara så att det är en känd modell behäftad med problem som de byter ut direkt.
 
Vallningen?

Nu kunde jag tyvärr inte se videoklippet, men det låter som en delaminering. Jag har själv lyckats med när jag värmde upp en skida för mycket då jag vallade den. -Limmet mellan belag och skida släppte bitvis och det bildades "bulor" där belaget hade släppt. -Kan något sådant ha hänt?
 
Nu kunde jag tyvärr inte se videoklippet, men det låter som en delaminering. Jag har själv lyckats med när jag värmde upp en skida för mycket då jag vallade den. -Limmet mellan belag och skida släppte bitvis och det bildades "bulor" där belaget hade släppt. -Kan något sådant ha hänt?

Skulle kunna vara, men jag är tveksam till om det är svaret i det här fallet . Hela skidan har delaminerat fullständigt. Man skulle vara tvungen att få den väldigt varm och hela skidan, dessutom. Tror snarast på att det inte blivit tillräcklig genomvätning av laminatet eller inte fått tryck nog eller varmt nog under lamineringen.
 
Skulle kunna vara, men jag är tveksam till om det är svaret i det här fallet . Hela skidan har delaminerat fullständigt. Man skulle vara tvungen att få den väldigt varm och hela skidan, dessutom. Tror snarast på att det inte blivit tillräcklig genomvätning av laminatet eller inte fått tryck nog eller varmt nog under lamineringen.

Jag lutar också mot att det är ett reklamationsärende. Delamineringen är inte bara mot belaget utan också på ovansidan, det finns inte heller synliga värmeskador (blåsor som någon föreslog). Senaste som hade vallat skidorna innan jag upptäckte problemet var någon av uthyrarna i Åre och man får väl förutsätta att det vet vad de håller på med...

Skidorna går uteslutande på alp och fjällsemestrar ett par ggr/år. Så utslitna borde de knappast vara.

Kvar blir väl bara fabrikationsfel och då borde handlaren godkänna reklamation eller?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.