Loop Blackline - ær det nåt att satsa på?

Har begrænsade ekonomiska resurser, men ønskar mig gærna ett flugfiskeset.

Loop Blackline skal visst nog vara ett rimmligt och prisvært alternativ.

Någon som kænner till grejerna, och har en kommentar?

Vad kostar dom førresten i Sverige, inkl. hyfsad rulle och lina?

Anders
 
svar till: Loop Blackline

Hej
Man kan få ett fiskepaket med spö och rulle m.m. för ca 1300-1400 kr. Men denna spö är i mitt tycke är lite för fladrig för att passa mig i alla fall. Jag tycker om snabba spöm. Jag tror också att man får betala mycket för enbart namnet "Loop" Ett litet tips på en mycket bra spö är "Strömslämdan" som kostar ca 1200kr.
god fiskelycka i sommar
 
Strømslændan?

Tack før ditt svar.
Av de få spøn jag provat, har jag i alla fall mærkt så pass att jag menar att fladriga mjuka spøn inte heller passar mig. Vill nog ha något med lite mera aktion och spænst.

Det spøt du næmner - var det Strømslændan - vem ær det som produserar det, och hur ær det med återførsæljare?

Mvh. Anders.
 
Strømslændan?

Strömsländan säljs i stort sett alla välsorterdae fiskebutiker. Fråga bara efter strömsländan flugfiskespön så borde dom kunna lotsa dig rätt. Ta god tid på dig och testa även olika spön och känn efter hur dom ligger i handen m.m. Många pratar om Loop för att det är ett känt märke och betalar onödigt mycket för att just fiska med ett Loop spö, men jag tycker att just Strömsländan utklassar Loop spöna i allt.
Lycka till
 
Black Line

Personligen tycker jag att Blackline är ett mycket bra alternativ. Säljs ofta i set med Graphite-rullen och Looplina för 1 595 svenska kronor. Men visst smaken är som baken. Man kan ju testa som tusan i butiken, men sen visar det sig kanske att det inte blir likadant ute vid vattnet. Det bästa är säökert om din handlare låter dig testa spöet nån dag "på riktigt".

Good luck
 
Strömsländan ?

Hmm, har inte strömsländan slutat tillverkats? Jag har då inte sett dem på länge i varken affär eller press...

När det gäller Loop Blackline, så är det en relativt långslagig klinga, vill man ha en "spänstigare" klinga får man gå på deras Greenline-serie. Det stämmer att Loop tenderar till att ha ett högt pris på sina produkter, i vissa fall är det säkert så att det är en form av "kryddning", men jag anser ändå att dom har endel mycket kvalitativa produkter.
Det är synd att deras (Loop) HM-serie har tagits ut produktion iom att det var en trevlig klinga till ett bra pris.

Håller med om att man helst ska försöka att få testa ett presumtivt köp ute i sin naturliga miljö, hellre än att stå och svinga i affären (ackompanjerat av en vältalig försäljares snack om hur förträffligt just DETTA spö är...) men alternativet till det är ju tyvärr bara att du känner nån som har det spö som du är intresserad av och får låna det för en "testdrive"...

Hoppas att du hittar det du söker !

MVH Anders B
 
Loop Blackline

Anders,
Loop Blackline testades tillsammans med spön upp till 3500 KR, i tidningen Fiskejournalen, förra året. Det fick då högsta betyg för både över och underhandskast, det fick även Strömsländan 3. Loops övriga spön var inte med i testet. Men vill du ha ett snabbare, spänstigare spö, tycker jag du skall lägga till några hundralappar och satsa på nya mörka Blueline. Detta är i stil med Sage XP och Orvis Silverline TL. ;)
 
Spön

Graip, jag har redan ett antal spön (nästan för många =) )som jag är väldigt nöjd med, men jag är lite "allergisk" mot både pippigula och babyblåa klingor på flugspön. Hur som haver, så hoppas jag att Svartkjelen hittar något spö han gillar, för det är ju till syvende och sist det som är av intresse, så att även han kan upptäcka hur skoj det är att vifta ut en E12:a.

MVH Anders B
 
Loop spön

Brook,
Ursäkta att jag inte använde synonym när jag skrev mitt inlägg. När jag skrev Anders, så menade jag Anders Gilljam, som ju våra inlägg skall hjälpa.
Nya Loop Blue Line, är ett helt annat spö änn det knallblå, som du nämner. Aktionen är som jag skrev ovan och färgen är så mörkblå som nästan svart. Detta spö är det mest prisvärda Loop har åstadkommit.
MVH/
 
Loop spön

Ingen fara, jag missförstod det åxå (märkte att det fanns fler som innehar samma vackra namn som jag :) ).
Ska kolla in den (nya) klingan, kanske blir det att snickra ihop ett spö senare.

Thight lines /Anders B
 
Loop

Har precis kommit tillbaks efter en veckas fisketur vid Kaitumälven(mängder med harr),då jag hårdtestade Blue line spöt.Mitt betyg blir minst fem tummar upp.
Provade även betydligt dyrare spön ex, Sage,Loop som dock fick ett lägre betyg enligt min mening förstås.

Så jag håller med dig Blue line är ett av Loops bästa spön...
 
Loop Blueline!!! Vilken tur jag har, ...

... så många bra omdømmen om Loop Blueline, och så var det det det blev till slut.
Prøvade också andra, bl.a. Fenwiks lite billigare varianter, men mærkte en så tydlig positiv skilnad nær jag prøvade Loop Blueline, att det aldrig var någon tvekan vad jag skulle ha. Jag fick faktiskt låna med mig alla grejer till Akersælven i Oslo, før att prøva.
Blackline hade dom før tillfællet inte i butiken, så dærfør fick jag blueline till samma pris, samt Graphiterulle och bra Cortland Climax (wf) lina till jækligt bra pris. (2200 før allt samman, skulle kostat NOK 2850). Till saken hør också att min norska arbetsgivare sponsade mig med 2000 kr till min hobby. Dærmed blev det inte så speciellt kænbart i plånboken. (Men jag har ju førstås køpt en jækla massa flugor till en jækla massa pengar).
Fisket i sommar - med de nya grejerna - har inledningsvis varit vældigt dåligt. Har fiskat efter øring flera gånger i Oslomarka, utan någon fisk. Var också 5 dagar i Femundsmarka, och blev till slut tvungen att gå øver till haspel, med spinnare och mask før att kunna få något.
Vændningen kom hemma i Jæmtland, dær jag efter några inledande dåliga fiskedagar till slut fick så manga harrar att jag tappade rækningen på hur många dom var. Ca 20-30 stycken, och 4 av dom på halvkilot. Dom flesta bet på stora (strlk 12) brun/grå flugor, liknande rockor, samt stora brun/grå guldhuvudførtyngda flugor.
Nu har jag verkligen fått smaken på flugfiske, och jag antar det næsta blir att børja binda egna flugor.
Om allt går som jag hoppas, kommer jag att få 4-5 dagar på Hardangervidda i mitten av september, som en fin avslutning på fiskesommaren.
Oavsett, flugfiske har verkligen gett mersmak, så detta skal det bli mer av - mycket mer.

Beste Hilsener fra Tårnåsen, utenfor Oslo,
och tack for alle svar,

Anders.
http://www.svartkjelen.com - vælkommen till Stor-Hans Rike!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.