Tjejsnowboard? - Nybörjarfrågor.

Hejsan!


Jag ska köpa min första snowboard och har några funderingar. Tidigare
så har jag åkt skidor och endast testat bräda en gång. Men nu vill jag byta
helt till snowboard.

Jag är tjej, 172cm lång och väger 60kg. 40 i skostorlek.
Jag har hittat en snowboard som heter Forum Craft. Någon som testat den?
Det är en tjejbräda. Brädan är 152cm lång. Funkar det bra med min längd/vikt?

Jag kommer köra lite olika.. pist, offpist.. kanske hoppa lite också ;)

Vad är det för skillnad mellan tjejsnowboard och "vanlig" snowboard?

Är det något mer jag behöver tänka på? Skor har jag redan köpt, ett par Vans.
Någon som har tips på bra bindnigar som inte kostar en förmögenhet?
Även där så finns det tjej / kill-bindningar.. Skorna som jag köpt
är dock killskor, bör jag köpa kill-bindningar då?


Tacksam för hjälp :)
 
Senast ändrad:
Grattis!

Hej Veranda, och grattis till ditt val av det överlägset roligaste sätt att ta sig utför på snö!;) Egentligen kan jag inte svara på din fråga om skillnader mellan kill och tjej brädor och bindningar, men jag ska absolut forska i det. Blev nyfiken. Skulle tro att det mest är en design och marknadsföringsfråga. Kanske finns det dock kortare brädstorlekar och bindningar för mindre skostorlekar bland de s.k. tjejprylarna. Möjligt också att man försökt göra tjejbrädorna lättare och mjukare. Har aldrig provat den bräda du just köpt, men den fungerar säkert bra för det du vill göra. För nybörjare rekomenderas att ha en bräda som inte är längre än upp till hakan. Generellt kan man säga att det är bra med en kort och mjuk bräda om du du vill hoppa, jibba och tricka mycket. För lössnöåkning och om du gillar att åka snabbt är en längre, hårdare bräda bättre. Den är lättare att hålla uppe på snön och stabilare; en mjuk bräda "vobblar" vid högre hastigheter. Vad du föredrar är nog något som kommer ge sig när du åkt en del. Jämför och prova kompisars brädor, testa skillnaden i spänsten på dem; hur mjuka/hårda de är. ( Luta brädan mot något, t.ex ena armen , och tryck på mitten). Lycka till nu, och hoppas du får en jätte rolig säsong! / Jenny
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...