Bottenmete, ett par frågor.

Tjenare, ska prova på botten mete inom ett par dar. Var i fiskebutiken och frågade så har jag tacklet klart: ståltafs längst ut (utifall), glidsänke osv. Tänkte börja med maskar och om jag får upp nån löja så åker den på naturligtvis.
Mina frågor är nu:
1. Sjunker kroken och lägger sig på botten? Om man säter på en löja så simmar den/flyter den väl, men jag tänkte på masken? Meningen är ju att betet inte ska ligga på botten.
2. Man behöver väl inget flöte eller? det är ju botten mete ;)
3.Hugger verkligen gösen på ett "knippe" maskar som man hört?
Jag glömde att ställa dom här frågorna när jag var handlade sänke och krok :/ Andra tips välkommnas också.
Tack på förhand
 
Agnet kommer ligga på botten om du inte har en vanlig nylon lina, detta gör dock inte särskilt mycket. När abborren "hugger" så suger den in sitt byte i munnen och att plocka mask från botten klarar den galant. Men se till att det åtminstone är en 30 cm till sänket så att den inte känner detta direkt.

En levande löja kommer däremot att simma omkring strax över botten eller trycka mot botten, detta leder inte sällan till ett fint trassel :).

Om man vill att betet svävar ovanför botten kan man med hjälp av en spruta trycka in luft i agnet, men då bör det vara dött agn.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.