Någon som kan snowboards/bindningar?

Hej!

Jag har lite problem med att hitta schyssta bindningar till min Burton cruiser bräda som jag har åkt på nu i 2 hela säsonger. Jag åker bra och hoppar rött, det brukar bli mycket varierad åkning men mestadels park och skog.

Jag vet nu inte om jag ska köpa nya Burton bindningar till brädan eller allting nytt? Då det är mycket pengarna som får avgöra just nu. Eftersom jag har tappat lite av förstoendet för Burton så vill jag helst pröva något nytt märke, men vilket? Om jag ska ha kvar min bräda och bara köpa nya bindningar, är jag då låst till att använda endast Burton brädor i framtiden? Jag har nämligen tänkt att även byta ut brädan.

Mycket tacksam för svar/mvh Malin
 
Jag kan svara på en av frågorna i.a.f. Du kan använda Burtons bindningar på andra brädor. Till mina bindningar följde det med plattor för "vanlig" montering. Det borde alltså gå att hitta till alla Burtons bindningar.
Men om du inte är nöjd med Burton, varför köpa det igen?
Eller är det bara brädan du är missnöjd med?
 
Jo för att jag inte vet så mycket om andra märken vilka som e bättre eller sämre än Burton?
Men det är ju super bra om man får med extra plattor till bindningarna. Jag är egentligen bara mycket trött på brädan men mina bindningar har total spruckit så jag är i störst behov av det.
 
Burton Feelgood bräda och Burton Lexa bindning (även Notori och Escapade) är bra grejer enligt mina tjejkompisar som åker på dem. Burton är alltid Burton....
 
Jo sant Burton e Burton. Vet du/dina kompisar om det funkar bra att åka med escapade och Burton cruiser brädan eller Lux brädan eller måste man matcha ihop lika bra bräda som bindning för att få bra åkning?
 
Hej!

Det ska nog funka bra. Bräda, bindningar och boots är högst personliga saker som mer bör passa dig än ihop, jag menar att det går utmärkt att montera bindningen på brädan men det ska va skönt för dig att åka på dem. Vissa vill ha mjuka och andra hårda i olika kombinationer. Lycka till!
 
Hyra?

Malin, kan du inte hyra brädor för att testa lite olika? Då kan du tex växla också lite, tex stoppa hyrbidningarna på din bräda eller tvärtom?
 
#Malin#; sa:
måste man matcha ihop lika bra bräda som bindning för att få bra åkning?

Jag har ingen koll på dom specifika modeller som nämns, men att matcha bräda och bindningar ur olika "prisklass" är inget problem.
Själv åker jag Burton Custom med en billig Burton FS bindning. Det funkar bra, jag har mkt kvar att lära innan materialet sätter begränsningarna.
Det är ju som någon annan skrev en smaksak vilken bräda/bindning/boot-combo man föredrar.
 
Bra idé att hyra men jag måste oavsett köpa bindningar först och sedan testa olika hyrbrädor, hm jo varför inte!

Det är bra att man kan sätta Burton bindningar på andra icke Burton brädor men är det någon som vet om man kan göra tvärtom? T ex köpa bindningar som inte e Burton och sen bara köpa plattan i Burton så att man kan sätta bindningen på en Burton bräda?

Sen har jag fått höra flera som har sagt att deras Burton bindningar har gått sönder och har mycket dålig kvalitet är det något som ni som har eller har kompisar som har Burton också tycker?

Tack för all hjälp! (beslutsnoja =)
 
#Malin#; sa:
Det är bra att man kan sätta Burton bindningar på andra icke Burton brädor men är det någon som vet om man kan göra tvärtom? T ex köpa bindningar som inte e Burton och sen bara köpa plattan i Burton så att man kan sätta bindningen på en Burton bräda?

Har ingen erafernhet av det men var med polaren när han köpte bräda i våras på ProStuff här i Gbg och kommer ihåg då att säljaren pratade om just Burtons egan fästen. Så kontakta en butik helt enkelt, du hittar deras kontakt info på deras hemsida http://www.prostuff.net/index.asp

/Kalle
 
Jag har inte haft några problem med kvaliteten på just bindningarna.
Däremot var jag tvungen att reklamera brädan, men det var ett typiskt måndags-ex. Någon hade borrat lite djupt i brädan bara...
Däremot var generalagentens service under all kritik.
Jag bråkade i månader med dom innan dom tog tillbaka brädan och sedan tog det ännu längre tid att få en ny. Totalt ca 6 månader var jag utan fungerande bräda. (gissa vilka månader :-()
Jag har dock hört något rykte om att Megascene inte har kvar agenturen, men inte orkat kolla upp det.
Raka motsatsen mot Nordamerika, där är Burtom hur smidigt som helst att reklamera, får ofta ny del direkt i butik...
 
Tack så hemskt mycket för alla svar!!
Jag ska fråga på olika ställen om att köpa till extra Burton basplatta. Men annars känns det nog enklare att köpa Burton bindningar så att jag kan ha de på min gamla buirton bräda också. Men att testa lite olika brädor var ingen dum idé så ska försöka med det.

Första dagen i backen för säsongen kommer att bli imorgon men dock bara i Hestra, men bättre än inget!! =)
Sen så blir det Åre med förhoppningsvis nya härliga bindningar (bräda).
Ha det gott allesammans och ha en topp säsong!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...