Catch and relese=släppa tillbaka fisken.

Visst vi har alla olika åsikter om detta o mycket annat med troligtvis.

Men jag tycker det är bra även fast man ej är överens,att man har sådana här diskussioner delvis pga man lär sej saker,man får info man ej kanske haft innan,man får en bild av lokalbefolkningens sätt o se grejjer på(för min del Bohuslän).

Som sagt mer sådana här diskussioner,o dom som redan finns ska hållas aktiva

(sorry spårade ur lite från ämnet)
 
nått som stör mig ofantligt är folk som kör C&R med light utrustning, pratar lyriskt om hur dom drillat öring i 45minuter och sedan släpper tillbaka fisken till en säker död, nää, se för fan till att ha utrustning som klarar att landa fisken på kortast möjliga tid!
 

avslutad210712

Gäst
norpan_; sa:
Fiske med nät för hushållsbehov är ett skämt! Åtminstone längst syd sveriges kust där jag bor. Jag tror inte den bidrar till någon nytta överhuvudtaget mer än att det bringar dollars till de som utför fisket. Det borde blivigt reglerat för länge sen.

/mattias

Troligtvis stor skillnad mot där jag bor i så fall för här fiskar faktiskt folk för att äta upp fisken själva, inte för att sälja den (förutom då löjrommen). Och några inkomster att tala om skulle det inte bli om man räknar vad det kostar att fiska med nät *L*.
 
avslutad210712; sa:
norpan_; sa:
Fiske med nät för hushållsbehov är ett skämt! Åtminstone längst syd sveriges kust där jag bor. Jag tror inte den bidrar till någon nytta överhuvudtaget mer än att det bringar dollars till de som utför fisket. Det borde blivigt reglerat för länge sen.

/mattias

Troligtvis stor skillnad mot där jag bor i så fall för här fiskar faktiskt folk för att äta upp fisken själva, inte för att sälja den (förutom då löjrommen). Och några inkomster att tala om skulle det inte bli om man räknar vad det kostar att fiska med nät *L*.

Det är inte bara det att vissa tjänar mynt på det hela. När det gäller fritidsfiske med nät efter havsöring t.ex. så är det svårt för nätet att skilja på en viril spolformad blänkare och en utlekt tunnis. Den senare är ingen matfisk att tänka på och slängs därför i döda igen!

/mattias
 
C&R är det ju lite diskussioner om. Allt ifrån det etiska till det rättfärdiga i det. Och som Patric var inne på så kör många med för tunn utrustning och orsakar därigenom ett onödigt lidande för fisken.

Det pågår även forskning i Eriksberg i Blekinge där forskare har radiomärkt gäddor just för att C&R:s påverkan på gäddorna. Så det kan bli lite intressant att då läsa den rapporten när studien är avslutad.
 
C&R

Jag tycker att fler skulle förespråka C&R fiske.
Mat kan man ju köpa i matbutiken, det är klart att man kan ta en fin Gös eller Abborre ibland.
 
Ja det verkar ju vettigt. Dra upp en fisk ur vattnet, slänga tillbaks den och gå till mataffären och köpa en annan fisk, istället för att äta den fisk man själv dragit upp;-)

Raskesven
 
Re: C&R

Citizen; sa:
Jag tycker att fler skulle förespråka C&R fiske.
Mat kan man ju köpa i matbutiken, det är klart att man kan ta en fin Gös eller Abborre ibland.

Ja håller med dig,ja tar bara en & annan matfisk!!
Detta ä speciellt viktigt i tätortsnära fiskevatten där det ä större fisketryck.
 
osse; sa:
Ett nätfiske för husbehov (i ordets rätta bemärkelse) ser jag nog som mer försvarbart än att spödrilla(=plåga) en fisk, enbart för att "ha kul".
/Tord
Huruvida det är mer plågsamt att bli uppdragen med krok eller fastna i ett nät, om man ändå ska dö, är nog svårt att sia om. C&R är inte helt enkelt vad gäller etiken, som tidigare skrivare konstaterat. Själv försöker jag sluta när jag fyllt kvoten, men det händer sällan nuförtiden. Förut behövdes (i mina vatten) inte lika hårda kvoter, och man tog upp mer fisk, vilket beståndet klarade så länge fiskarna (ja, vi som fiskar) var få. Med alla bilvägar fram till vattnet, fyrhjulingar etc så tar sig "gud och varman" ned till vattnet, och idag får vi kanske 2-5 matnyttiga harrar per tur.

Detta tål att jämföras med mina föräldrars fiskestatistik från samma vatten på 60-80-talen, då de ofta drog 15-25 godkända fiskar per tur (15-25 vardera, förståss). Om detta hade tömt vattnen, så skulle inte statistiken sett så jämn ut i tiotals år, men så efter 1992 eller så, så gick allt plötsligt utför.

Och angående nätfiske så förstår jag också att det också kräver både hjärna och hjärta. Dock är en nätfiskare utan hjärna eller hjärta mer skadlig än en dito spöfiskare, och jag tror inte jag behöver förklara varför.

(Fan ta de där idioterna som byggt en sommarstuga vid "min" sista heliga harrsjö där ingen annan fiskar, och nätar upp rubb och stubb. De är så glada för att de alltid får fisk!)
 
Håller med till 100%

Jag håller med dig till 100 %.

Jag släpper numera alltid tillbaka all fisk som jag inte skall äta tex fick jag över 90 Näbbgäddor en förmiddag förra våren och släppte tillbaka alla utom 4 st som jag tog hem för att mina katter älskar dem.

Enda undantaget från detta är när jag fiskar Torsk då tar jag glatt hem all torsk jag får, men det är sällan man får mer än 3-6 st på en tur så det räcker ett tag, och då fiskar jag inte efter torsk förräns de är slut i frysen.
 
ska man inte ge fan i att fiska torsk överhuvudtaget? den är väl rätt svårt utrutningshotad eller i stadiet innan i alla fall?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LOOP32 Premiärfiske put and take sista gången Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.