Bindstäd

Jag skall i ärlighetens namn erkänna, att jag aldrig själv tillverkat någon fluga.
Köpte en engelsk flugfisketidning och medföljde i tidningen en liten påse med krokar, Mustad Signature C49S.
Det sammantaget med, att jag fick napp på en orange garntuss, när jag endast var i färd med att träna rollkast (testa spön), har gjort mig sugen att försöka själv. Trodde att jag aldrig skulle börja med detta.

Jag har ett litet skruvstäd för mina elektronikprojekt, men trots sin litenhet ter den sig gigantisk när jag försöker fästa dessa små krokar.

Tacksam för förslag på en billig men vettig startutrustning. Jag vet ju inte ännu hur mycket flugor jag kommer att producera.

/Björn
 
Om...

det är något du ska lägga pengarna på så är det på ett bra städ. Tyvärr så är det oftast så att verktygen och städet som följer med flugbindarsatser är det som man har sparat in mest pengar på.

Det finns ett flertal bra städ i pris klassen 300-500 kr, sen så finns det förståss de som kostar betydligt mer...

Ett till råd, gå en (nybörjar)kurs i flugbindning, det är betydligt lättare att lära sig de olika handgreppen och tipsen på det sättet, jämfört med att läsa i litteratur. Vintertid så brukar det inte vara några problem att hitta kurser.

En annan fördel med att gå en kurs är att du får tips på både verktyg och vilka material/fjädrar/dubbing osv som är bra att ha, tro mig Graip, jag har sett både det ena och det tredje i satser som jag aldrig har använt under mina 16 år som flugbindare.

En till fördel med flugbindarkurser är att du både kan ge och få bra flugtips!!

Så Graip, mitt förslag är:
- köp eller låna ett bra städ,
- gå en kurs i flugbindning
- passa på att fråga instruktören om bra verktyg och material (när jag har mina kurser så brukar jag börja kursen med en sådan genomgång...på så sätt så blir man någorlunda "upplyst" när man står i affären)

När du har börjat att binda så kommer du märka en ny dimension i flugfisket, tro mig!

Lycka till!

/Anders B
 
flugbindning

Håller med ovanstående talare.. Vad du än gör så köp inte ett skitstäd. En bra sax och ett bra städ är det viktigaste för att komma igång på ett bra sätt. Det finns få saker som irriterar som ett städ som inte håller kroken på plats.
 
Läs recension i Fiske för Alla

Jag vill minnas att det var Fiske för Alla som för ungefär ett år sedan hade en stor genomgång av bindstäd. Jag använde den artikeln när jag köpte mitt nya strax innan sommaren (artikeln var i några månader gammal).
Hittade tyvärr inte numret men du får väl höra dig för med lite kompisar om det är någon som kan hitta numret - eller kanske någon som läser detta kan hjälpa till?
 
Köp inte en nybörjarsats!

Hej,
Att gå en kurs är definitivt något jag rekommenderar. Dessutom rekommenderar jag att du inte köper en nybörjarsats med material, utan att du i stället väljer ut ett antal flugmönster som du vill lära dig binda och köper det material du behöver för just de flugorna. Sannolikt betyder det att du då också kan binda ytterligare ett antal mönster och varianter. I värsta fall efter en liten komplettering. Jag tycker också att du ska akta dig för de allra billigaste tuppnackarna. Gå upp i kvalitet åtminstone till Hoffman klass 3, eller Bronze kanske det heter nuförtiden. Dyra men oändligt mycket lättare att binda med.
Anders
 
nybörjarsats inte så dumt ändå

Jag vet inte om jag håller med. Visst finns det mycket "skräp" i nybörjarsatserna men det finns en del med bra material. Be en kompis som binder att kolla att nybörjarsatsen inte har för mycket skräp.
Börjar man helt från "scratch" så springer kostnaden bara för grundläggande material och några verktyg iväg. En nybörjarsats för några hundra kan ändå vara ett bra alternativ om man vill börja binda lite för att prova.
 
Nja...

om jag känner Graips ambitionsnivå rätt så kommer han att köra på i 100% och sedan öka, eller hur Graip ;)

Det är en massa skräp i nybörjarsatser, fördelningen användbart kontra icke-användbart talar helt klart till det icke-användbaras "fördel" eller hur man nu ska se det...jag håller med Harrmannen (graylingman) om att det är läge att köpa det material som krävs för ett par (gångbara) flugor för att sedan utöka lagret, däremot att hoppa på en Metz eller en Hoffman tycker jag att man kan vänta med.

Påpekandet att inköpet av en nybörjarsats är bättre än att köpa "löst" material faller framförallt på två punkter:

- om man köper en sats så finns det risk att kostnaden för hela satsen kommer att övergå kostnaden för köpet av "flugenskilt" material (förutsatt att man inte köper en Hoffman eller liknande...)

- det är bättre att börja med en liten "samling" material som man vet att man kommer att använda jämfört med en massa (skräp-)material som man aldrig kommer att använda...

Hmmm, jag har ju inte ens berört det här med krokarna i en flugsats, men det får nog vänta.

Nja, hur som helst, det var min femtio-öring (he he dubbelbetydelse) denna gång...
 
Städ + sax...

är tydligen det man behöver för att göra sina första stapplande försök. Och kvallitén på bindmaterialet har tydligen avgörande betydelse.
Tack för tipsen :).

FFAs test har jag ännu inte lyckats komma över.

Renzettis Master Vice a´6250:-, är utom räckhåll för min budget, men det nämndes att det fanns städ för runt 400:-.
Skulle vara roligt (bra) om jag fick några namnförslag på fabrikat/modell.
Tänkte fuska igång lite, innan jag går på någon kurs.
När man har så eminenta rådgivare;) som i detta forum, har jag ju den möjligheten.
/Björn
 
Jag har bundit några år och då mestadels streamers och havsöringsflugor på mitt 300 kronorsstäd.
Jag är oxå på jakt efter ett nytt och dom defekter jag vill komma ifrån jämfört med mitt gamla är att chucken skall vara så spetsig som bara möjligt, den skall vara tillverkad i nåt superhårt stål (härdat kanske?) plus att det skall hålla kroken väldigt hårt.

Det städ som jag hittat som lockar är HMH Spartan. HMH tillverkar mycket fina och kvalitativa städ som kostar lite mer men håller desto längre. Spartan kostar runt 1300:- tror jag.

Köp ett billigt till att börja med och se om flugbindning är nåt du vill fortsätta med. Direkt du bestämt dej om du vill fortsätta köper du ett bättre städ för det blir definitivt mycket roligare att binda och resultatet blir bättre.

Lycka till!

/AA
 
Sunrise

Det finns ett Indientillverkat städ. Sunrise AA: Håller utmärk för nybörjarens behov den första tiden. Ett av de bättre budget-städen.
 
städ & utrustning

Köp ett ordentligt städ redan från början, dom varar nästan en livstid. En bra sax är också viktigt att ha, jag tycker att "fårsax" modellerna är bäst.


Graip; sa:
Jag skall i ärlighetens namn erkänna, att jag aldrig själv tillverkat någon fluga.
Köpte en engelsk flugfisketidning och medföljde i tidningen en liten påse med krokar, Mustad Signature C49S.
Det sammantaget med, att jag fick napp på en orange garntuss, när jag endast var i färd med att träna rollkast (testa spön), har gjort mig sugen att försöka själv. Trodde att jag aldrig skulle börja med detta.

Jag har ett litet skruvstäd för mina elektronikprojekt, men trots sin litenhet ter den sig gigantisk när jag försöker fästa dessa små krokar.

Tacksam för förslag på en billig men vettig startutrustning. Jag vet ju inte ännu hur mycket flugor jag kommer att producera.

/Björn
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.