Böja krokar ?

Försökte leta genom utsidan men hittade inget om detta, om jag har letat dåligt kanske någon kan upplysa mig.

Så här vintertid så får man väl binda och pimpla. Så en sak jag alltid har undrat över. En del bindbeskrivningar som jag har sett (inte många) böjer man eller gör annan åverkan på kroken. De är väl ändå härdade och rent spontant känns det som att man helt klart påverkar hållfastheten.

Har någon några synpunkter ?
 
Du har helt rätt.
Ju högre härdning, desto större risk för att man skapar små brottanvisningar.
Går den inte av medan du bockar, så händer det när du får ditt livs fisk på denna krok.

Har inte sett att någon kroktillverkare informerar ang härdningen, medan knivtillverkarna överöser oss med denna info enligt olika normer/standarder.

Men med dagens uppsjö av krokmodeller i alla former och storlekar, vore det väl konstigt om man inte skulle hitta vad man tänkt sig, utan att behöva bocka.

/Björn
 
jag har väl själv bockat några krokar, har dock bara gjort det med små storlekar så det har aldrig blivit några otäcka överaskningar.. MEn eftersom man har ett estetiskt sinnelag så gillar jag förbockade krokar då bockningen är lika på alla krokar, ser snyggare ut i flugasken.
 
Jag brukar behöva bocka krokar som ska förses med t ex guldskalle. Ofta är böjen för snäv för att guldkulan kan träs över. När kulan är på plats bockar jag tillbaks kroken igen. Jag har aldrig råkat ut för att kroken gått av vid fisket - men det säger kanske mer om vilka fiskstorlekar som jag brukar få :)

/Uffe
 
De guldskalar jag har levererades med blandade hålstorlekar så att de går att trä på de flesta krokar. De används dock mycket sparsamt som jag skrev i FJS nya tråd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dePaul Krokar av märket Fiske 30
storfiskarn? Hullingfria krokar? Fiske 7
fizzka flugbindning, krokar, material mm Fiske 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.