När fick skidan midja?

Vi har fastnat i en diskussion på jobbet, har slalomskidor alltid haft midja? Även på 80talet när jag var liten....
Hjälp oss komma vidare till nya ämnen att prata om vid fikabordet.....
 
140 år!
En sån diskussionsdödare!

På 80-talet skulle jag påstå att man typiskt åkte på "fullängdsskidor" eller det ganska nya påfundet Mid-skida och Compac-skida. (Eller ska det vara kompakt?)

Fullängdsskidorna var typiskt av storslalom eller specialslalomtyp, och båda hade midja. Det hade även Midskidan om än inte så uttalad.

Allt det här kanske står i länkarna, men då vittnar jag ändå ur min verklighet!
 
Elan SCX var den första "riktiga" carvingskidan som jag minns det och den kom tidigt nittiotal, vintern 92/93 kanske?
 
En carvingskida är en skida med tydligt indragen midja.
Jo, Stenmark var tidig med funderingar kring det här så det är inte direkt någon slump att det var Elan som var först med det på marknaden, även om det dröjde ett tag.
 
Men var går gränsen alltså?
Min gamla Fischer RC4 Vacuum, specialslalomskidor från ca 1990-91, har ju midja, men är ju inte carvingskidor. Ett par typiska carvingskidor kan ju ha jättemycket midja och breda brätten. Men som sagt, var går gränsen....?
 
Kneissl släppte sin carvingskida Ergo 1992 och påstår sig vara först med carvingskidor. Jag kan vara helt fel ute men sidskärningsradien på en storslalomcarver ligger väl runt 25 meter medans radien på de gamla hederliga skidorna väl låg uppåt det dubbla.
 
Även völkl tror jag hade något på 80 talet, problemet då var att matrialet i skidorna inte riktigt stödje konceptet, de var inte riktikt torisionstyva nog, jag skulle påstå att konceptet först funkade riktigt bra mitten 90 tal. Trådskaparens fråga är lätt att svara på men som koncept utvecklat... bra fråga
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Goldwin Bästa skidan för pist & offpist? Skidor allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.