Hyra eller köpa slalom skidor till barn

Hej ni alla!!

Har tänkt att låta vår 5-åriga dotter få lära sig att åka slalom.
Men frågan är, ska man hyra eller köpa åt henne?
Hur gör ni som har barn? Köper ni, eller hyr ni?
 
begagnat

Köpt fina begagnade pjäxor och skidor på Läkarmissionen, själv lyckades jag hitta ett par turskidor, fischer med stålkant t mkt bra pris, i princip gratis.
I åtminstone större städer brukar det finnas begagnade skidor, och annat friluftsutrustning, på Stadsmissionen - Kupan -Läkarmissionen RIA eller vad det nu kan heta.

begagnat på nätet kan ju ocksp vara ett alternativ.

Hyra kanske funkar till sportlovsveckan , men har man egen utrustning kan man leka i hemmabacken
 
I Stockholm

tycker jag att skidbytarboden funkar bra.

Åker man mer än någon vecka per år kan det löna sig att köpa bättre begagnad utrustning och byta den när barnet och barnets fötter växer.

Men hyr först hur som helst så du får koll på om ni kommer att fortsätta åka utför med dottern.
Det är alltid bra att ha provat några gånger innan man köper.

Thure
 
Mitt standardsvar är hyr!
Det är både billigare och bättre. Små barn växer väldigt mycket på ett år, vilket innebär att utrustningen måste bytas ut till varje ny säsong. Oftast försöker föräldrar komma billigare undan med att köpa saker som barnen kan "växa i" vilket är helt fel. Är skidorna för långa blir det alldeles för svårt att lära sig för en fem åring, är det svårt är det inte kul och är det inte kul så är det bara bortkastade pengar och bortkastad tid. Pjäxorna måste även de vara i rätt storlek, i förstora pjäxor får man inget hälgrepp och det blir snudd på omöjligt att kontrollera skidorna. För små pjäxor å andra sidan, ja det gör bara ont, riktigt ont.
Alltså, ta råd från en som jobbat med skidor på olika sätt, inklusive skidskola, i många år, hyr!

Ett tillägg som går lite utanför originalfrågan är att för vuxna, med färdigväxta fötter, så är mitt råd att köpa ett par bra pjäxor och hyra skidor förutsatt att man inte åker mer än 1-2 veckor per vinter. Bra pjäxor är pjäxor som passar dina fötter, pröva många olika märken och modeller och lås dig inte på en prisklass redan innan du gått in i butiken. Skidor hinner man inte slita ut på den tiden innan de blir omoderna, genom att hyra så får man alltid välskötta och moderna skidor som är roliga att åka på.
 
Hyr!

Om du skall till fjällen för en vecka så har t.ex. Skistar Sälen kompletta paket för 195kr/vecka. Givetvis tar de igen det på något annat men om man ändå har bestämt sig för någon av deras anläggningar verkar det vara oslagbart.
 
Ska man bara åka skidor en vecka så skulle jag absolut rekommendera att hyra. Det är är det inte lönsamt att köpa om man inte hittar något extremt billigt begagnat. Just barnpaketen brukar ju Skistar hyra för en billig penning. Ska man till Sälen är Anders skishop också ett bra alternativ billigt både för barn och vuxna.
Ska man åka vid fler tillfällen t.e.x hemmavid någon helg springer plötsligt pengarna iväg så på senare år har vi köpt och bytt in begagnat. I Falköping finns Bytt och Nytt Sport som är jättebra, i Gbg finns Snabb som är lite sådär (Bra på skridskor, men skidor, tveksamt... ). Jag tror att det finns fler ställen, men har inte hittat dem än.
Vi vuxna hade redan utrustning som vi kompletterat med "nya" begagnade skidor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bjoern hyra i sverige eller i italien? Skidor allmänt 3
pajaflow Funäs: Bra site för att hyra stuga? Skidor allmänt 7
MarieC hyra längdskidor i Stockholmsområdet? Skidor allmänt 2
abjor Hyra skidor - Snowrental? Skidor allmänt 0
smen Hyra skidor/snowboard i Hafjell Skidor allmänt 1
tjuvkil Var skall jag hyra skidor i Sälen? Skidor allmänt 3
me97esn Hyra guide i val d'Isere Skidor allmänt 1
tango Är mina kontrollremmar feljusterade eller för små? Skidor allmänt 5
Mattias på myren Nån som testat eller sett en mobikick? Skidor allmänt 9
tango Hårt eller mjut ryggskydd till 10åring? Skidor allmänt 13
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
joanna Ski-lifts eller Getaway Vans - erfarenheter av transfer flygplats - skidort? Skidor allmänt 2
Tornfalk Dynastar legend Sultan 80 eller 85 Skidor allmänt 6
Niithro Pjäxval! Technica Dragon 120 eller Atomic b120? Skidor allmänt 4
mickewall Powerslide - strålande idé eller kortlivad fluga? Skidor allmänt 10
knallert mer eller mindre självklar fråga Skidor allmänt 6
dave1 Legend eller Monster eller.. Skidor allmänt 9
scruler Nya Zeeland eller Alperna? Skidor allmänt 9
jonaswiger scottusa cruz bra eller dåligt? Skidor allmänt 0
raven Serre Chevalier 1/4, möjligt eller aprilskämt? Skidor allmänt 4
kfn Björkliden eller Riksgränsen? Skidor allmänt 3
ronnyh Lurad eller ej. Skidor allmänt 1
A-K Argentiére eller L2D? Skidor allmänt 2
Mårten Motvind Elan på topp, eller? Skidor allmänt 0
jenie Annecy eller Chambery? Skidor allmänt 6
srpp Glaciärskidåkning nu, Stryn eller nåt annat? Skidor allmänt 2
somule platta eller inte? Skidor allmänt 9
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
tango Reservskidspets till Fischerslalomskidor - var köpa? Skidor allmänt 6
Jimsson Köpa begagnade skateskidor Skidor allmänt 3
waltruz Köpa lägndskidor - paket.... Skidor allmänt 16
Stora fötter Vart kan man köpa pjäxor i storlek 50? Skidor allmänt 3
Petri Niemelä Rullskidor, vad köpa? Skidor allmänt 5
ljaw Köpa längdskidor på nätet? Skidor allmänt 7
Lux Luthor Vad ska jag köpa? Skidor allmänt 2
Massse köpa skidor från tyskland, vart, bra? Skidor allmänt 1
nr23se köpa skidor i luleå Skidor allmänt 5
Nemo Köpa skidor billigare... Skidor allmänt 1
CL Att köpa nya skidor Skidor allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...