Bra spö för ~ 500 spänn?

Hej,

Jag letar efter ett schyst paket med rulle (haspel) och spö (teleskop) för lite allmänt fiske. Nån som har några rekomendationer?
 
Du får ett bra spö eller rulle för 500 spänn. Bra teleskopspön finns kanske, men jag har aldrig testat något.
Jag tror du får lägga på några hundralappar om du vill ha båda. Och skippa teleskopspöna....
 
Kolla in Shimanos Catana spö-serie, det är riktigt prisvärda grejor som håller länge. Ett teleskop är alltid lite mindre prisvärt och sladdrigt men kan vara det enda man kan få med sig på en fjälltur.

Går du in på en sportfiskeaffär så kan de plocka ihop ett bra set åt dig, gå inte in på öb...

Och välj en bra lina så slipper du massor med bekymmer.
 
Det finns bra billiga tele-spön, själv har jag bl a ett ABU Enticer Plus 9" 10-40 g som jag älskar, gav runt 200 - 250 kr för det, det är nog mitt billigaste spö men det som har flest fisketimmar per år...

En haspel rulle lär du också kunna hitta för 250 kr, tyvärr är det dyra jag kommer att rekomendera linan. Sist jag köpte spiderwire (flätlina) gick det på runt 300 kr för 110 yard .12 lina men den håller för nästan 10 kg, jag har rätat ut krokarna på småspinnare vid bottennapp!

Själv skulle jag sätta ett pris på runt 1500 kr för ett fiskeset, tänk på hur mycket det skulle kosta (bl a i svordomar) med en sabbad fisketur pga att utrustningen klappar ihop!

Och som vi fiskare säger tillvarandra...
Skitfiske på dig!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.