Broms på multirulle

Är det någon skillnad på kastlängder mellan centrifugalbroms och magnetbroms på en multirulle och vilken bör man använda för lätta beten ? Funderar på en Abu Revo och det är en viss prisskillnad mellan på modellerna.
koivu
 
Det är ingen större skillnad,du kommer lite längre med centrifugalbroms samtidigt som risken för överslag ökar.För beten <20 g är det bättre att satsa lite på haspel,om det bara är för sporadiskt småfiske handlar det inte om några större slantar för ett egenhändigt ihopplockat set.Det är så mycket skönare att använda anpassade prylar.


peter
 
Senast ändrad:
Tack för ditt svar Peter, då tror jag att det blir den billigare Revon med centrifugalbroms. Har haft tre Ambassadeurer och inte varit nöjd med någon, den sista användes nu på mitt pilkspö men tycker dom bör få en sista chans. Efter att kört slut på sju haspelrullar räcker det med haspel. Vinkeldrevet verkar alltid åka oberoende huru dyr rullen är. Har en Calcutta 250 som verkar hålla men som inte trivs med lätta drag. Eftersom jag bor vid vattnet händer det att jag har haft över 200 fiskedagar per år.
koivu
 
Centrifugalbroms och magnetbroms har olika uppgifter. Centrifugalbromsen är till för att hejda spolen när draget börjar dimpa ner och dimper ner i vattnet. Alltså för slutet av kastet. Magnetbromsen är till för att hindra överslag i början av kastet.

Raskesven
 
Tack för ditt svar Peter, då tror jag att det blir den billigare Revon med centrifugalbroms. Har haft tre Ambassadeurer och inte varit nöjd med någon, den sista användes nu på mitt pilkspö men tycker dom bör få en sista chans. Efter att kört slut på sju haspelrullar räcker det med haspel. Vinkeldrevet verkar alltid åka oberoende huru dyr rullen är. Har en Calcutta 250 som verkar hålla men som inte trivs med lätta drag. Eftersom jag bor vid vattnet händer det att jag har haft över 200 fiskedagar per år.
koivu

200 dagar!

Den som hade det ändå.

Har själv haft olika multirullar men kom inte riktigt överens med dom,men de funkar utmärkt för trolling eller pilk.

Vinkeldrevet har jag inte kört paj på nån haspel ännu,men bygelfällningens fjäder har hoppat några gånger.Packar man ihop rullen mellan turerna kan det bli att man slarvar lite med att dra åt veven tillräckligt,det kan slita på kuggarna så att den bara slirar till slut eller så kan den köra fast.Öppna och kolla,den kanske bara behöver lite smörj och åtdragning av fästen.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...