Köp av fiskespö?

Tjenare!!!

Jag har tänkt att köpa ett fiskespö och rulle.
Har ni några bra förslag på några bra fiskespö/rulle för ett bra pris?

/ Jonas
 
Spö/rulle

Oj, oj vad svårt. Vad skall du fiska efter, var, när och hur.

Om du inte är ute efter de största fiskarna föreslår jag ett ultralätt haspelspö - varför inte Berkeleys lilla teleskop, perfekt att ha med i ryggsäcken eller liggande i handskfacket (!). Till detta en liten UL haspelrulle från Schimano eller någon av ABUs minsta. Köp inte det billigaste du kan hitta och kanske inte det dyraste heller - beräkna ca 600-700 kr för spö och 500 - 600 kr för rulle.
 
Spö/ Rulle

Om du inte är för prylfixerad- köp ett hyfsat paket från en fiskeaffär som vet vad de sysslar med. Då kan du få ett spö med rulle och lina för under 1000 spänn. Lägg hellre resten av pengarna på beten och guider/ turer. Vad du väljer beror väldigt mycket på vilken typ av fiske du gör- båt/ land? Tungt/ lätt? Skall spöet vara medtagbart på vandringar? Jag skulle föreslå ett haspelspö på ca 8 fot för beten runt 25-30 gram, men det kan de hjälpa dig med i en bra affär.

Lycka till!
 
Spö/ Rulle

Om du inte är för prylfixerad- köp ett hyfsat paket från en fiskeaffär som vet vad de sysslar med. Då kan du få ett spö med rulle och lina för under 1000 spänn. Lägg hellre resten av pengarna på beten och guider/ turer. Vad du väljer beror väldigt mycket på vilken typ av fiske du gör- båt/ land? Tungt/ lätt? Skall spöet vara medtagbart på vandringar? Jag skulle föreslå ett haspelspö på ca 8 fot för beten runt 25-30 gram, men det kan de hjälpa dig med i en bra affär.

Lycka till!
 
Spö/Rulle

Jon Roo,
Gös, gädda och stor havsöring, tycker jag skall fiskas med ett bra spinnset.
Spö: ABU Conolon Premier-CPC106-3P 10,6fot 15-35g
Rulle: Ambassadeur Anti backlash 5600
Med denna utrustning får du en enorm kastlängd och det bästa, du kan koppla på anti backlashfunktionen om du dricker bira när du fiskar. Fisken drillas med nästan flugspökänsla.
 
Conolon Premier + Center drag

Jag har för mig ett ABU har ett set som passar dina önskemål. Det är ett 10-fots Conolon eller Conolon Premier spö och en CD4-4000 rulle. Rullen som jag själv nyligen har köpt är verkligen kanon, bromsen fungerar suveränt. Personligen har jag 0.35 lina innerst inne och FireLine 0.17 ytterst. FireLine är också att rekomendera, men räkna med trassel i början, innan den är inkörd.
Setet heter CD-set 1.
 
Ambassadeur Pro Rocket 6500 + 10 ft Conolon

Är en bra rulle för den typen av fiske. Ett 10 ft Conolon och Fireline 0.17 (ca 130 m) - så har du en bra förutsättning för den typen av fiske. Rocket rullen, när du väl vant dig, grymma kastlängder och en bra rulle att drilla tunga gäddor med.

Mvh
Lars
 
Lägg inte alltför mycket pengar på spöet. Jag brukar för det mesta bryta av mina spön ganska så omgående och det är tristare att bryta av ett dyrt spö än ett billigt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TG Onödiga köp..?? Fiske 5
såg Fiskespö Fiske 6
KaptenKrok Delat vs odelat fiskespö Fiske 13
eXXtremNinja Nytt fiskespö. Fiske 11
LosLocos Vilket fiskespö ska en köpa?? Fiske 11
ique Lämpligt fiskespö för vandring? Fiske 13
gubbenilådan Val av fiskespö Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.