Fisket i Saggat?

Är det någon som känner till något om fiske i Saggat med Årrenjarka som utgångspunkt.
Är detta värt ett besök?
Tänkte åka dit veckan före midsommar.
Antagligen är det öring och röding som finns där, och man bör nog ha båt också?
 

avslutad210712

Gäst
Om du tänkte bo i Årrenjarka fritidsby (eller vad det heter) så har man i alla fall förut kunnat låna båt. Åtminstone på hösten när man åkte dit och jagade så ring och kolla.
 
Ja, dom lånar ut båtar där, när man hyr stuga.
Ett fint ställe, men är det något bra fiske där om 2 veckor?
Jag fick inget bra svar när jag ringde till stugbyn.
 
WN; sa:
Ja, dom lånar ut båtar där, när man hyr stuga.
Ett fint ställe, men är det något bra fiske där om 2 veckor?
Jag fick inget bra svar när jag ringde till stugbyn.

Det är kanske lite väl mycket begärt att de ska veta två veckor i förväg hur fisket kommer att vara eller vad tror du? ;)
 
Nja, jag menar försommarfisket generellt i Saggat.
Just nu när isen nygått och mer vatten än normalt plus kalla nordliga vindar, är det troligen ingen vits att fiska.
 
det finns både öring och röding i sjön,stora firrar.Ingen i min familj är väl någon jätteskicklig fiskare,men det har hänt att man dragit upp riktigt stor fisk under åren.Sjön är mycket djup på många ställen och blåser upp snabbt,så det kan bli krabba vågor.
När vi fiskar med nät är det ofta sik och gädda,ibland harr,mer sällan ädelfisk vi får.
 
Hemkommen från Saggat

Inte ett napp på två man som fiskat med långedrag med handhållet spö från båt. Vi har kört ca 20 timmar fördelat på 3 dygn. Det blåste för mycket på dagarna, så det blev fiske på kvällar och nätter. Ingen annan fick heller något. Det var två båtar till ute.
Däremot såg vi massor med nät. Antagligen är det utfiskat.
 

avslutad210712

Gäst
Nja

med tanke på Saggats storlek och djup så har i alla fall jag svårt att tro att det kan vara utfiskat.
 
Utfiskat?

Utfiskat var kanske att ta i.
Jag pratade med en boende vid sjön, som sa att han hade inte fiskat med nät sista 5 åren pga att det inte var lönt. Förut, på 70-talet, fick han alltid bra med storöring. Så visst har fisket blivit sämre, och det finns ju många förklaringar till det, tex kraftverken, men nätfisket verkar vara hårt. Det kan ju också vara så att denna tidpunkt inte var optimal.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.