Fiskeresa efter midsommar, v.26

Hej,

Vi ska åka iväg v.26 för lite fiske men Kirunafjällen är inte att tänka på då pga. is/snö/vattenläget.

Om man ställer in siktet lite längre söderut men vill ha fjällfiske, finns några bra tips? Jag har nästan enbart varit uppe i juli och augusti och då i Kirunafjällen så jag har väldigt dålig koll på hur det ser ut i exempelvis Jämtlandsfjällen.

Vi fiskar till 99% fluga och det är ädelfisk vi helst ser som dominerande fiskart i vattnet :) Bor i tält, är inte rädda för att gå en bit.

Tacksam för tips!
 
Jag kan rekommendera Fulufjället i Dalarnas län och Rogen-området i Jämtlands län. Har dock inte fiskat själv där, men jag har sett många andra som har gjort det. Fulufjället har inte så mycket strömmande vatten, men det är väldigt lättillgängligt fjäll.
Rogen-området har strömmande vatten ner mot Femunden, men är inte lika lättillgängligt som Fulufjället.

Om Rogen låter intressant, så kan jag tipsa om att åka turbåten upp genom Femunden i Norge, och sen fiska er uppströms mot Rogen, eller tvärt om! Grymt fin natur där! :cool:
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.