Nybörjarset

Halloj.

Tänkte införskaffa mitt första flugfiskeset och jag undrar lite vad ni rekommenderar.
Har kollat lite på set runt 1000 kr och vet inte om dessa duger.

Har kastat lite och kan detta skapligt.

Vad är skillnaden mellan 2 delat 9' spö gentemot 3 delat 9' spön.

Tacksam för alla råd
 
Känns utrustningen okey för dig, då skall du slå till. Det handlar mycket om "känsla" för grejorna, man måste känna det där lilla extra att det passar mig.Fråga handlarn om han har ett provspö som du verkligen får testa "live", då kan du verkligen bedöma dig och spöets kemi, inte bara att stå på afären och gunga spötoppen. Sen att priserna ligger runt tusenlappen och uppåt det är väl fullt normalt. Vilken klass hade du tänkt dig, vad jag menar är "vilket slags fiske tänkte du utöva"? Om jag får ge dig ett tips, så om du skall enbart fiska i mindre vattendrag och vill ha "full feeling" då borde du inte gå över klass5. Men om du vill kombinera lite med älvfiske, större sjöar, kasta lite mer i vind etc. så borde du nog gå upp till 6-7, vilket toprde vara rätt vanligt idag?? Jag har startat, nu är det upp till de andra att ha åsikter, för det har vi ju alla olika.
 
Ooops! Jag glömde att svara dig ang. 2 och 3-delat spö. Såvitt jag vet så är det ingen större skillnad, bara det att de flesta föredrar 3-delat eller till och mer, som4, 5 eller rent av 6-delat spö vid fjällresor och vandringar. Priserna kanske skiljer lite grann.

/graylingfisher
 
Blir svårt att komma under 1000kr om du ska ha ett helt flugset.
Mitt första flugset va ett Loop adventure flugset och det funkade bra som ett nybörjarset. Pris ca 1600kr
______________________________________________________

Hittade faktiskt ett set för under 1000kr. Kvaliteten på spöet vet jag inget om men rullen funkar.http://www.fiskedepan.se/
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.