Återanvända krok?

Hur rensar man fram kroken på en kasserad fluga eller den där flugan som man vet att man aldrig kommer att använda mer?
Utan att skada kroken förstås!
Bränna av fjäder, dubbing och tråd?
Lägga den i syra???
Andra geniala lösningar?
 
Jag brukar klippa ned allt löst man kan få tag på med nagelsax, och sen bränna. Resultatet blir väl sådär, kan man undvika att bränna är det en fördel. Annars tar du en brytbladskniv och en ordentlig pincett, och skär sönder flugkroppen. Fast, givet tidsåtgången tror jag det är bättre att skaffa sig ett hederligt jobb och sedan köpa nya krokar... Men om du har någon gammal nostalgisk "favvokrok" som du vill ge nytt liv så!
 
Sot på kroken vilket kan störa när du binder din nya fluga. Bränn med en icke sotande låga, (t ex en tändare), dvs inte en ljuslåga som sotar ned kroken.

Sen har jag fått för mig att man riskerar en skörare krok om man bränner. Har några gamla krokar som gått av efter denna behandling, men det kan bero på att de var gamla och trötta i godset redan innan jag brände dem, av alla jätteharrar jag dragit... Not!
 
Osäker på hur härdningen påverkas. Vad jag vet är att den avbrända kroken har sotiga besvärliga rester kvar, svåra att få bort.
Jag drömmer om en specialkomponerad vätska (syra) som spårlöst avlägsnar allt utom en ren krok och ev. metalltrådar!
Vem kan kemi??
 
Jag har använt mig av en gammal fårsax och klippt/ karvat bort materialen, är väl ingen optimal metod men funkar hyfsat i liten skala.

Daniel
 
Klipp/skala bort materialet med en sax

När det stormar på fjället och regnet öser ner brukar jag och min fiskekamrat ha som hobby att rensa flugaskarna på dåligt bundna eller slitna flugor. Vi har i alla år klarat oss utmärkt med en liten nagelsax och kanske en knivspets för att rensa krokarna.

Att bränna har vi provat men det blir sotigt och ett brinnande tält är ju aldrig kul ;)
 
norpan_; sa:
Jag brukar skära längst med krokskaftet med en skalpell.

/mattias
Skärverktyg som skalpell och sax är nog enklast. Jag kom på att det är en väldig skillnad mellan olika flugor. De man binder själv håller ofta bra, och är motsvarande svåra att rensa snyggt. Köpesflugor brukar ju kunna bli helt rensade med några kraftiga blindkast...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.