Hullingslösa Flugkrokar

Hej...
Jag kör C & R men jag skulle vilja ha "Hullingslösa" krokar vilket skulle underlätta enormt. Är det nån som kan hjälpa mig att finna nån nätbutik eller liknade som saluför dessa?!
Finner inga Mustad, Daichii, Ken m.m...
 
Pröva att leta i metarbutiker. Nu kommer inte skaftet att räcka till på en sån krok av vad jag vet, men jag har för mig det finns vissa "longshank" modeller bland metkrokarna. Dom borde vara jämstälda med en vanlig flugkrok vad gäller proportioner mellan gap och skaftlängd. I värsta fall får man kanske slipa ned en bra krok för att få den hullinglös. Slipa långsamt så kroken inte värms upp och tappar härdningen.
/Samme
 
Jag har hört att hullinglösa flugkrokar tenderar att kroka fisken flera gånger under en drillning. Hur det är med den saken har jag ingen erfarenhet av själv men om det stämmer är det skäl nog för mig att använda hullingförsedd krok som jag nyper in. Den lilla upphöjning som blir kvar hindrar kroken från att släppa ur fiskens mun och kroka om och om igen.

/Tord
 
Har aldrig tänkt på det på det viset förut...iofs har jag aldrig hört det heller. Men skulle det vara så betyder det ju det är mer skonsamt med hulling...
Får kolla upp det där. men tack ska du ha..
 
Hullinglöst

Tiemco gör riktigt bra hullinglösa krokar. Jag har också hört talas om undersökningen där man menar att hullinglösa krokar skadar fisken mer än med hulling. Om man under en drillning håller en jämn press på fisken så säger mitt sunda förnuft att kroken inte borde fara omkring i munnen och kroka den om och om igen...men som sagt jag har bara hört talas om undersökningen och inte läst den.
 
Utan att ha läst undersökningen i fråga så misstänker jag att de menar att en hullinglös krok tenderar att vrida runt mer i fiskmunnen och på så sätt skada mer, snarare än att den lossnar, fastnar igen, lossnar etc. Men, det senare är naturligtvis också möjligt. Vridandet och bändandet sköter ofta fisken själv, så jag är tveksam till att man ska få någon bättre effekt av att drilla lugnare (sen finns det ju andra aspekter som talar både för och emot att drilla varsamt, men det är ju en annan sak).
 
Strykarräven; sa:
Utan att ha läst undersökningen i fråga så misstänker jag att de menar att en hullinglös krok tenderar att vrida runt mer i fiskmunnen och på så sätt skada mer, snarare än att den lossnar, fastnar igen, lossnar etc. Men, det senare är naturligtvis också möjligt. Vridandet och bändandet sköter ofta fisken själv, så jag är tveksam till att man ska få någon bättre effekt av att drilla lugnare (sen finns det ju andra aspekter som talar både för och emot att drilla varsamt, men det är ju en annan sak).
Jag menar inte att man ska göra drillningen långsam, tvärtom, jämn press och snabbt, kvickt in med fisken.
 
BridgeMountain; sa:
Jag menar inte att man ska göra drillningen långsam, tvärtom, jämn press och snabbt, kvickt in med fisken.
Jaså du menar så? Jag brukar stå och rycka med spöt under drillningen, gör inte ni andra det?

Sorry, kunde bara inte låta bli. Jag tror vi är överens om hur man ska drilla :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.