Huggkrok eller håv?

Vilket är egentligen skonsammast för gäddorna? Tidigare brukade det ju heta att huggkrok i hakan var snällare än håv. Är det fortfarande den rådande "sanningen" eller?
/Henning
 
Håven

Har för mig att håven skadar slemskiktet, vilket huggkroken inte gör. Sedan varför detta inte är nyttigt för gäddan lämnar jag åt biologerna hän...
 
Återutsättning

Man ska aldrig vara och peta i närheten av gälarna med spetsiga föremål. På grund av de rikliga blodkärlen där så innebär en blödning i gälarna närmaste detsamma som en dödsdom över fisken.

Det mest skonsamma är nog en stor och grund knutlös håv och en avkrokningsmatta även om denna modell inte heller är ideal, då fisken kan få tryckskador på inre organ. Att man skadar slemskiktet är också sant, vilket ökar infektionsrisken av svamp och bakterier främst under högre vattentemperaturer.

Idealet är att man aldrig behöver lyfta fisken ur vattnet. Men att realietet inte ofta tillåter detta vid en störe fisk med rejält tandgarnityr är jag väl medveten om....
 
Hej har för mig att en korekt använd huggkrok är skonsammare än en håv. Problemet med huggkrok är det att man måste träffa fisken precis på rätt sälle. Inte så där himla lätt. Så risken är att man krokar fisken fel (mage, gälar) och orsakar värre skador på fisken än man hadde gjort med en håv. Alltså, en knutlös håv är nog skonsammare i längden.
 
Huggkrok eller håv? Det bästa sättet, enligt mig, är att med fuktad hand ta den med ett rejält grepp över nacken och sedan snabbt upp på en avkrokningsmatta.

/Hans
 
Jag brukar helst ta gäddorna med handen och försöka kroka av utan att ta upp dom i båten. Jag får sällan stora gäddor, skulle dom vara för stora för att ta med handen så är det nog huggkrok som gäller.

Det värsta som finns tycker jag är när man använder håv och krokarna trasslar in sig i håven. Gäddorna har också en förmåga att sprattla till just när man trasslat loss krokarna...


/ Robban
http://www.sportfiskeforum.com
 
hfm76; sa:
Huggkrok eller håv? Det bästa sättet, enligt mig, är att med fuktad hand ta den med ett rejält grepp över nacken och sedan snabbt upp på en avkrokningsmatta.

/Hans

Hehe, det låter som att jag antingen har mindre händer än du (st 7,5) eller att jag tar större gäddor... Någonstans kring 6kg går gränsen för vad jag kan greppa med näven. Större gäddor har hittills landats med huggkrok under hakspetsen eller med brottargrepp/famntag kring krokodilkroppen... Det sistnämnda är nog inte helt optimalt för slemskiktet.
/Henning
 
robbanf; sa:
Det värsta som finns tycker jag är när man använder håv och krokarna trasslar in sig i håven. Gäddorna har också en förmåga att sprattla till just när man trasslat loss krokarna...


/ Robban
http://www.sportfiskeforum.com

Precis! Och det är detta som gör mig skeptisk till att greppa under gälen som vissa förespråkar. Jag vill helst inte vara sammanlänkad med en stor gädda via en Eagleclawkrok...
/Henning
 
Vilket C/R fiske?

Henning, flugfiskar du?
Eller vad är det som gäller?

Varför skall du ha gäddan ur vattnet?
Använder du enkelkrok?

Jag mäter längden på mina gäddor och öringar, sedan uppskattar jag vikten med hjälp av mina ögon och vissa tabeller.
När det rör sig om giganter på +6kg och C/R, tycker inte jag, i alla fall, att de skall tas ur vattnet.
Riskerna för skador, är allt för stora, oavsett hur man bär sig åt.

Står du och fiskar från land, kan man nog glömma C/R, i de flesta fall, på denna storlek av fisk (de slår sönder sig själva), hur man gör, så har de vikten emot sig.

Utvadad, flytring eller båt, ger bästa möjlighet att idka C/R på dessa giganter.

Åtminstone min egen erfarenhet.;)he he

/Björn
 
Det går alldes utmärkt att praktisera C&R från land,självklart får man välja ett vettig ställe med lite djupare vatten för att landa dom största krokodilerna.Om jag måste välja mellan huggkrok och håv blir det självfallet kroken!

Var idag ute och fiska i loftahammars skärgård utan något bättre resultat 7st och 4 atppade med en snitt på ca 2 kg :-(

Hur går det för er där ute?????
 
Går och går

Emil, berätta istället i detalj, hur du klarar att ta upp, väga och återsätta dessa +6kg fiskar, utan att kröka ett fjäll.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...