Böcker, artiklar, tips om hur fiska regnbåge med fluga

Det är bara att bita i sura äpplet och erkänna, jag vet inte hur man fiskar regnbåge i Put and take sjöar.

Till sommaren (juli) kommer jag åka upp till Herrestadsfjället i Uddevalla och prova Gråtåsvattnet med flugspöt.

Jag är inte nybörjare på fluga (inte duktig heller) men jag vet inte hur man gör på bästa sätt för att fånga regnbågen.

Om den vakar 12 meter ut en stilla sommarkväll på insekter som hasar sig fram på vattenytan så fattar jag nog hur jag bör gå tillväga.

Men annars, skall jag dra en streamer nära botten, skall jag använda en bullig fjädergrej som åker upp och ned på en meters djup eller vad skall jag göra?

Skall jag lägga kasten längs näckrosorna eller rakt ut från stranden.

Det finns mängder med artiklar/böcker om hur man fiskar lax i Ryssland med tvåhandsspö och hur man nattmetar efter gädda, men vanligt simpelt putandtakefiske skrivs det inte mycket om.

Kan en sådan här film vara bra?
http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=1593&tduid=3cdbbdaf2fdef5de600b6417f7632027
 
Alltid trevligt med en schysst rulle, men jag har en känsla av att du kan få alla svar du vill ha här på utsidan.se... Tyvärr fiskar jag inte regnbåge men det finns säkert andra som vet :)
 
Vid varmt väder och vatten så väljer de flesta fiskar att chilla och ta det lugnt på botten. Därför är ofta tunga flugor och/eller sjunklina/tafs något man bör testa omd et är trögt. Jag har själv en massa flugor som är kraftigt förtyngda antingen med tråd eller helt enkelt genom att jag klämt fast ett bb-blyhagel vid kroköglan. Detta med lite färglad marabou funkar ofta bra på regnbåge. I övrigt så är de vanliga torrflugorna väldigt gångbara när det äts på ytan. Fjädermyggimitationer som flyter lågt i vattnet kan stundtals vara det enda som gäller även för regnbåge. Likaså finns det stunder då det är nymfer/husmaskimitationer som gäller. Mycket som gäller för övrig "ädelfisk" gäller även för regnbåge, men färgglada, relativt stora och förtyngda flugor kan vara riktigt hett när det är varmt.
 
Jag har egentligen samma fråga som du och kan bara bidra med mina erfarenheter i ämnet.

Jag tycker det verkar vara så att det inte alls är så lätt att fiska i "P/T"-sjöar som en del verkar tro ("fiskdamm") så din fråga är helt berättigad.

Min erfarenhet är att en vanlig sommarkväll när det inte är så mycket insektsakrivitet synlig så funkar Haröron och liknande väldigt bra. (Inte nödvändigtvis grälla streamers utan mer "softa" naturtrogna skapelser.) Vad som kan vara riktigt svårt är att hitta rätt djup. Jag kan nog inte ge dig bättre tips än att testa med några olika tafsar - om det är helt dött på ytan - börja med en fastsink-tafs och jobba dig uppåt. Ett tips kan vara att pröva en popper (som också är jättekul på abborre) den kan göra underverk. Det blit otroligt härliga hugg på en popper.

"Nära-stranden-fiske" är också ett tips. Fisken är mycket närmare än man tror - gå försiktigt.

Om nån kan tipsa om hur man bedriver "mygglarvsfisket" på bästa sätt lovar jag att suga åt mig era erfarenheter - har ännu inte lyckats ta någon fisk på det - trots vak bara några centimeter bort.
 
Tack för svar.

Jag skall prova lite bottensläpande längs branter och näckrossamlingar om de inte vakar.

Känns lite tokigt att jag aldrig fiskat regnbåge med fluga (metat och vinterfiskat med balans har jag gjort många gånger) medan jag däremot flugfiskat harr i Glomma älv, havsöring i Bohuslän och abborre i olika åar.
Jag har svårt för fiske i sjöar (utan båt), i rinnande vatten känns det lättare att veta var fisken kan stå.

Jag tänker sticka upp på kvällen, fiska in på natten, sova under medtagen presenning och vara uppe före gryningen igen.

Poppers låter intressant, skall absolut binda några sådana i veckan som kommer. Här i Löddeköpinge finns ingen butik med fiskeprylar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markus82 Böcker för nybörjare? Fiske 5
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
Ayrin Filékniv - tips tack :) Fiske 18
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
myrddraal tips på metspö Fiske 5
kraftdjur_vargen Önskar tips! Spinnfiske + vandring jämtland Fiske 0
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
IntMurr Tips inför fiske i Grövelsjö-Femunden-Rogen-området Fiske 1
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2
gäddjägarn Fiske tips på dagstur Kebnekaise Fiske 13
enriktighunter fiske tips Fiske 1
fjällbäcken Tips om vandrings/fiske på Grövelsjöns Norkska sida? Fiske 0
mickebas Tips på fiskesemester i norra sverige? Fiske 10
Molngrabb Behöver tips på vadarbyxor Fiske 4
Frassin Fiske tips!! Mitt i vintern Fiske 0
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
crillegbg fiske tips mjörn Fiske 0
Waster Ny på havsöringsfiske - tips Fiske 5
henrik_85 vill ha tips för att få upp agn Fiske 6
Magdafjäll Tips om isfiske någonstans i fjällen Fiske 1
chribba tips på fiske i jämtlandsfjällen Fiske 2
BKD Tips på resmål för vandring och fiske Fiske 2
Jocka Fiske tips! Fiske 3
johan_e Tips i Storsjön, Östersund Fiske 7
perjowe Tips på bra fiskehelg i Dalsland? Fiske 1
magnus_asplund Tips på bete Fiske 6
arnesen Tips om Jämtland Härjedalen Fiske 4
arnesen Tips om fiske vatten Fiske 1
PZON_390 Padjelanta tips emottages tacksammast !! Fiske 0
Flaggan Vill ha tips på fiske i Rostå omr. Fiske 5
arnesen Någon som har tips om fiske på Island? Fiske 1
Söker tips på haspelspön Fiske 7
mbock Flugfiske tips Fiske 1
sauber tips på sommarens fiske tur? Fiske 12
Zonker Spöbygge... tips om delar Fiske 13
igun Tips på UL-haspelspö? Fiske 3
duckhunter Vojmån-tips&råd Fiske 4
bengtoste Ishavsröding på Grönland - tips? Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.