fiske i svenske nationalparker?????

loff1; sa:
He he... ser ut som mitt lille spørsmål lager en fin debatt dere svensker mellom!!!!

En ting jeg ennå er litt usikker på er hvor stor bot mann får for å fiske litt matfisk i deres nasjonalparker??? Svarene varierer jo mellom en liten bot og inndragning av fiskeutstyr bil båt og hus! ("Hadde de ennå tatt kjerringa så!")

jag kan inte svara för hur tjuvfiske ovan ytan bestraffas.
men om jag fångar fisk med hjälpmedel (typ ljuster) eller tar krabba eller tex hummer när jag dyker och blir påkommen.
Då kan jag ganska lugnt räkna med att dykutrustningen är förverkad och att fordonet jag färdats till platsen med mycket väl kan bli tagen den med.
så jag antar att samma regler gäller ovan ytan som under.
dvs om du tjuvfiskar och blir påkommen kan du nog lugnt räkna med böter och att fiskegrejerna inte kommer tillbaks. sedan ang bil osv tror jag det handlar om grader på brottet.

så om du vill bli av med käringa dina så får du nog sätta dig på ryggen o rida henne till platsen ;-)
 
crazy; sa:
Att skräpa ned är en helt annan sak. Skräpet ligger kvar. Fisken förökar sig. Dessutom tror jag inte att jag fått någon tjuvfiskad fisk i någon nationalpark. Jag fick dock några borrar här i sjön där jag bor när jag testade utrustningen. Vem bryr sig. Familjefädrarna som brukar fiska där med sina barn har knappast heller något fiskekort.

Hela resonemanget är så löjligt. So what om någon sträcker fluglinan i någon älv.
Tjuvfiske är aldrig bra. I min värld är det dessutom en väldig skillnad i vilket vatten det tjuvfiskas i. I fjällvärldens vatten är näringstillgången extremt begränsad, tillväxten är fruktansvärt låg och långsam. Av detta följer att fjällvattnena är väldigt känsliga. De kan lätt fiskas ut även av spöfiskare.

Så att du jämför tjuvfiske i aborrsjön hemma med tjuvfiske i en nationalpark i fjällen känns som att jämföra snatteri med bankrån.
 
När det gäller hur fiske ska bedrivas så tycker jag det ska grundas på ett "beståndsanpassat fiske" där vattnets produktivitet helt enkelt får bestämma om och i så fall hur stort uttag som tåls att göras. Många fjällvatten är extremt näringsfattiga (ffa sjöar) och med en så låg produktion att de i princip inte tål något uttag över huvud taget. Andra fjällvatten är mer produktiva och tål därmed ett visst uttag. Få är dock de fjällvattendrag som tål ett extensivt nätande. Det är heller ingen hemlighet när man snackar med lokala fiskare och fisketillsynsmän, att nätande, såväl tjuv- som legalt, kraftigt reducerar bestånden och många vatten betraktas helt enkelt som utfiskade och "döda". Även sportfisket har ju ett ansvar och där gäller det ju att hålla sig till uppsatta regler vad gäller antal fiskar och minimimått. Det är ju inte för inte som man försöker begränsa fisket i populära områden genom tex kvoteringar och trädaläggning.
 
Mepps; sa:
dave1; sa:
Ingen annan jävel ska väl komma och ta upp våran fisk och inte fan ska staten och nollåttorna komma här och bestämma hur vi ska fiska. Tyvärr är såna åsikter vanliga ute i bygden. I alla fall där jag är uppvuxen.
Ja, och tyvärr hittar vi åsikter som är precis tvärtom i städerna. "ingen jävel ska bestämma vart jag ska fiska", "jag fiskar vart jag vill, när jag vill".. :)

Ja åsikter av olika slag hittar man överallt. De som tjuvfiskar är dock ffa lokala förmågor vare sig det äger rum i Skåne eller Norrbottens fjällvärld. Det krävs ju ofta lite logistik men har man tillgång till snöskotrar och fyrhjulingar så underlättar det tjyvfisket betydligt..
 
Stadan; sa:
loff1; sa:
Hvor stor er sjansen for å bli tatt?? Er fjelltjenesten/opsyn/politi? veldig aktive i de svenske nasjonalparkene?? Eller skal mann ha maksimal uflaks dersom mann blir tatt??
Storebror ser dig alltid! Med satellitövervakning och kontrollanter i varenda videsnår!

Grejen är väl att det är någon person som äger fiskerätten och satsar pengar på fiskevård. Det är en moralisk fråga, du snyltar ju på någon persons bekostnad. Ofta någon som sliter för att få ekonomin att gå ihop. Det är inte staten du snyltar på, kom ihåg det. Inte ens i nationalparkerna.

/Staffan

Jag läste faktiskt videosnår
 
En ting jeg ennå er litt usikker på er hvor stor bot mann får for å fiske litt matfisk i deres nasjonalparker??? Svarene varierer jo mellom en liten bot og inndragning av fiskeutstyr bil båt og hus! ("Hadde de ennå tatt kjerringa så!")

Jag har för mig att det inte handlar om böter utan om skyddsjakt (på tjuvfiskarna). Det fina i kråksången är att det inte är några speciella jakttider. Problemet är bara hur man ställer sig till liknande skyddsjakt inom en nationalpark?

[Ändrat av Markus_h 2005-03-11 kl 08:01]
 
xaphod; sa:
Tjuvfiske är aldrig bra. I min värld är det dessutom en väldig skillnad i vilket vatten det tjuvfiskas i. I fjällvärldens vatten är näringstillgången extremt begränsad, tillväxten är fruktansvärt låg och långsam. Av detta följer att fjällvattnena är väldigt känsliga. De kan lätt fiskas ut även av spöfiskare.

Så att du jämför tjuvfiske i aborrsjön hemma med tjuvfiske i en nationalpark i fjällen känns som att jämföra snatteri med bankrån.

Jisses, ta och läs hela tråden.
 
Halloooo..... Hva skjer???? ingen flere komentarer???? Er dere i sjokk eller??????
Regner med at en del av der ikke liker at det kommer en nordmann inn og prøver å bry seg med hvordan dere styrer nasjonalparkene deres, det er vell kanskje en av de få tingene dere får bestemme selv??? Alt annet blir vell styrt fra Brussel via EU direktiver???
 
Jag har gett min syn på saken och tycker inte det finns nån anledning att släppa fisket fritt överallt. Vissa skyddsvärda områden bör man sträva efter att bevara och i Sarek har man ju beslutat att låta miljöpåverkan vara så liten som möjligt vilket har medfört förbud mot motorfordon både på land, i luften och på vatten samt förbud mot aktiviteter som jakt och fiske.
Vill man fiska finns det tusentals andra vatten i fjällvärlden som är öppna. Att hävda att "lite spöfiske" inte gör någon skada är helt fel då det beror på vattnets produktivitet. En del fjällvatten har en så låg produktivitet att de endast tål ett uttag på något kilo/hektar/år.
Och angående restriktioner i Norge så är fisket långt ifrån helt fritt. I finnmark får utlänningar tex bara fiska inom 5km radie från vägarna om man inte för dyra pengar anlitar en researrangör. Det finns även många lokala regler och privata sträckor med mycket höga priser så att hävda att fisket i Norge är mindre byråkratiskt tycker jag är fel. Jag tror tex inte att det vore särskilt välkommet att ställa sig i nån av de bästa polerna i altaelva och fiska lax utan fiskekort.

/David
[Ändrat av dave1 2005-03-12 kl 06:29]
 
loff1; sa:
Regner med at en del av der ikke liker at det kommer en nordmann inn og prøver å bry seg med hvordan dere styrer nasjonalparkene deres, det er vell kanskje en av de få tingene dere får bestemme selv??? Alt annet blir vell styrt fra Brussel via EU direktiver???
Det spelar ingen roll om det är svenskar, norrmän, spanjorer eller sydamerikaner. Om du läst inläggen så hade du förstått att det är principen som diskuteras och att många här anser att du har en egoistisk inställning. Du visar ingen förståelse för argument som vilken påverkan som fiskarena skulle ha i Sarek om det blev fritt fram. Faktum är att du vill fiska där PGA att det är förbjudet, så att du får vara själv. Det är oerhört få områden som är stängda för allmänhetens fiske. Därav lockelsen, att vara ensam om resursen. Snacka om egoism.

Skillnaden mellan Norge och Sverige vad gäller kraven på att lyda EU-direktiv är oerhört liten. Främst är det att Norge har extremt liten möjlighet att påverka direktivens utformning... för följa dem, det måste ni med.

/Staffan
 
[Q+UOTE]crazy (Michael Eriksson) skrev:

Hela resonemanget är så löjligt. So what om någon sträcker fluglinan i någon älv. [/QUOTE]

Jodå, jag har läst hela tråden! :) Och jag förstår inte riktigt. Du uppmanar andra att inte tjuvfiska, men du tjuvfiskar själv med motiveringen att du "vet" vilka fiskar man ska spara, inte de minsta och inte de största (det är ju bra iof), och även motiveringen att du aldrig fått nån fisk i nationalparker när du tjuvfiskat. Du är alltså en "etiskt rättvis" tjuvfiskare!

Som Mepps sa: det finns ju en anledning till varför det är fiskeförbud!

Jag tycker alltså inte resonemanget är löjligt. Sträck fluglinan i abborrsjön hellre än i nationalparken om du nu måste tjuvfiska. Men jag har säkert missförstått allt! ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...