Vilka är viktigaste tipsen till en ny flugfiskare?

Nu börjar det hända saker!

Vilken kanonstart på uppbyggandet av en ny allomfattande 10 i topp för nybörjare i flugfiske!

Brook, naturligtvis tänker jag inte gå ut och ställa mig med 10 i topplistan på gräsmattan till våren och "bocka av". Listan är till för att göra det lite enklare för mig och kanske för andra i framtiden.

Till Graip som ställer kompleterande frågor ska jag försöka svara så bra jag kan. På de första 5 frågorna är svaret att den utrustning jag fick av min sambo i present är för det "lättare" fisket. De hon talade med hade sagt att chansen för att "lära sig" flugfiske är otroligt mycket större på Öring, Röding, Harr än att stå i veckor/månader i väntan på Havsöring eller Lax. Jag tror att de har rätt. Om var jag ska börja vet jag inte, hade hoppats på förslag. Helt klart föredrar jag ett "naturligt" fiske i natursjön miljö, framför P&T vatten. Men om ni som vet/kan avråder från att resa till tillexempel Gimån i Jämtland första året och i stället åka till pappa i Kosta och pröva i deras välfungerande P&T vatten så är det okej. Målet på lång sikt är att bli så pass bra att jag ska klara av att pröva på det lite "grövre" fisket. (om 10 år typ)

De andra 5 frågorna är om mitt intresse. Som jag redan har skrivit flera gånger är mitt intresse för fiske stort. Jag lägger redan någon vecka varje sommar på fram för allt havsfiske i Norge. Familjen är kanske inte så intresserad av detta fiske men kidsen brukar gilla att meta och kasta och brukar följa med. Tiden är mitt problem under vintern och jag är inte särskillt bra på "pilliga" saker. (Kanske en fördom jag har att det är "pilligt" att binda flugor)

Varför är fiskeklubbarna i Stockholm slutna sällskap, finns de inte eller? Om det är någon som vill kan jag försöka fixa så att det kan startar några cirklar i flugfiske i ABF, men då behövs det någon handledare. Jag lovar Graip, jag tror mig själv om att vara av ett ganska segslitet ull.

Till Bremin och Usse, tack för tipsen. Jag håller på för fullt i att försöka sammanställa den bästa 10 i topp för nybörjare som finns. Men som sagt jag är inte rätte mannen att värdera vad som rätt och fel, ännu...

Kålle
 
Du...

behöver inte bocka av listan på Gräsmattan, men däremot så är det bra om du övar där, övning ger färdighet ;)

/Anders B
 
Att 10 i topplistan...

skulle vara utformad efter dina personliga förutsättningar, uppfattade jag det inte Kålle.

Men ok.

Vad jag förstår av det du skrivit, kommer ditt flugfiskande att inskränka sig till 2 sommarveckor (semester) och några besök vid P/T-vatten i Stockholmsområdet.

Då får du lägga ner ordentligt med tid på gräsmattan, som usse och brook säger. Speykasten tränas lämpligen i poolen.

I övrigt, när du övergår till det grövre flugfisket, har vi ju faktiskt här i Stockholm, ett av landets bästa havsöringfiske, runt södra Djurgården (höst/vår).

/Björn
[Ändrat av Graip 2002-01-10 kl 20:06]
 
Okej 1-0 till dig

Där tar du ett poäng, klantigt uttryckt av mig. Du har rätt om att en lista som ska gälla för alla måste utgå från alla. Då förstår jag också dina frågor bättre. De var inte ställda till mig utan var ställda till alla.

Det gör också att jag måste arbeta om den lista jag nu håller på att skriva. Kanske har jag tagit mig vatten över huvudet denna gång. Svårt att utgå från alla. Jag har tillexempel räknat bort "att lära sig läsa vattnet" eftersom jag anser mig vara ganska bra på det sedan annat fiske. Hjälp!

Jag har med stor glädje tagit del av de tips som har kommit in hittills och som finns på andra ställen på denna hemsida. Jag måste erkänna, jag längtar till den där gräsmattan. Jag fortsätter oförtrutet jobbet med att sammanställa en 10 i topp för alla nybörjare på flugfiske.

Kålle
 
Varför...

vänta?

Att övningskasta på snö "sliter" mindre på linan, jämfört med gräs. Att grannarna undrar vad f*n man håller på med får man stå ut med...

/Anders B
 
Är det verkligen så?

Allvarligt talat, är det sant? Jag kommer att stå hela helgen och träna på den mycket snöiga fotbollsplanen där jag bor.

Men du driver inte med mig? Snön har ju just nu en ganska hård skare, skadar inte det linan?

Kålle
 
Jag...

skojar inte!

Det som är negativt med att kasta på gräs är att linan blir skitig, och om det är en flytlina så kommer den att flyta sämre.

Snö är vanligtvis ren, undvik dock gul snö ;)

Jag har aldrig märkt av att en fluglina har fått skador för att jag har kastat på snö, på gräs däremot brukar en tvätt bli aktuell efter ett tag.

Det kan vara läge att undvika de dagar då det kryper ned i temperaturern annars så kommer du få problem med dina bara fingrar, för att kasta med handskar/vantar är inte att rekommndera pga man inte kan "känna" kastet lika bra.

Du förstår säkert att du bara ska hålla till där det finns ENBART snö, för att grus och sand är ingen bra kombination med fluglinor.

/Anders B
 
Okej, nu ska det testas!

Härligt, känns som om vintern tog slut! Ska jag följa rådet från gräskastning att knyta på en tafs på fluglinan?

Snart testande nybörjare, om jag pallar "granntrycket". De kommer inte tro att man är riktigt klok!

Kålle
[Ändrat av Kålle 2002-01-11 kl 13:57]
 
Intresset för flugfiske...

föds inte av sig självt.

Är övertygad om att de allra flesta flugfiskare, har gått den långa vägen, från mete/spinn-/haspelfiske redan i barndomen.
Det genuina naturintresset skapas alltså redan i barndomen.

Den kategori av senkomna utövare av jakt/fiske, som jag stöter på, är ofta väldigt duktiga, men har sin själ någon annan stans, tyvärr.
Mer av ett "social intercourse".

Utmaningen ligger naturligtvis i svårighetsgraden i det man företar sig, men också att lägga band på sig och visa det liv man släcker, största respekt.

Själv, äter jag upp varenda firre jag dräper. Eftersom jag älskar att laga mat, blir det härliga festmåltider, för min familj och vänner.;)

/Björn
 
Håller...

med dej, Björn.

Har ofta i samband med ungdomsfiskeläger propagerat för att det man dödar det äter man, i vissa fall så har det hänt att föräldrar undrar om fisket har varit dåligt då deras avkomma inte medbringat fiskföda i plastpåsen hem.

Man hoppas i dessa fall att man påverkat barnen/ungdomarna i rätt riktning. De ungdomar som jag har haft förmånen att få följa genom åren visar på en väldigt god fiskeetik, man får hoppas att man har haft nåt att göra med det...

Vanligtvis så verkar det som om flugfisket ökar på fiskeetiken, kanske har det att göra med att det är lättare att sätta tillbaka fisken eller så har det att göra med att man som flugfiskare får en annan syn, då man "läser" fiskens beteende och vakmönster, torrflugevak, head 'n tail vak, för att totalt få en bättre förståelse för fisken och därmed även respekt för densamma.

Men vad vet jag....
/Anders B
 
Okej punkt nummer 1 på listan klar!

Okej, det är bara att erkänna. Efter att ha startat flugfiskekarriären på en snöklädd grusplan är en sak helt klart. Första punkten på listan över tips till nybörjare är kastövning på torra land.

Inte det att det är omöjligt, men inser jag direkt, att klara det som görs på land i naturen utefter en å-kant kommer inte att bli enkelt. Framåt är ju en sak men bakåt, hur ska man kunna göra detta om det finns träd och buskar bakom en.

Kastlängderna var ju inte 30 meter precis, men ändå ökande i ganska snabb takt. De vanligaste problemen, för mig under de första försöken var att jag ville för långt för snabbt. Resultatet blev allt för ofta att linan dalade långt innan mitt mål.

Jag har samma syn på flugfiske som er, (Anders och Björn) ett vackert fiske i samklang med miljön. Det jag kanske mest tackar mina föräldrar för är att så fort det var helg så var det ut till skogen eller till sjön. Jag har enda sedan dess tagit det som vana. Min längtan att börja flugfiska är att jag börjar bli trött på utrustningsfisket som är allt för vanligt idag. Inte minst trollingfiske enligt min uppfattning.

Och så ytterligare en fråga till alla er som läser detta som har lång erfarenhet. Kan någon göra en schematisk indelning av de olika typer av flugor som det står om överallt. Jag har nu lusläst 3 böcker om flugfiske. De är mycket bra men just vad det gäller de olika flugtyperna förutsätter de att alla kan en hela massa innan de läser böckerna. Allt för flugfiskarens 10 i topp för nybörjare.'

Kålle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
bredviken Vilka andningsvadare? Fiske 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.