Flugspö

hmmm
långa kast funkar bara i reservoarfiske, dvs put n take-sjö..INTE i strömmande vatten .
korta kast funkar alltid, även i put n take, lär dej fiska och ge fn i att skrämma iväg fisken.
:cool:

sensmoral:
klampa ut och skräm fisken så måste du kasta långt

vänligen nils

Vid flugfiske efter havsöring på västkusten är det nästan uteslutande långa kast som gäller. Ibland måste man tex kasta förbi tångruskor och annat bråte.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
vi västkustfiskare måste lära oss att kasta långt.. det är tångruskor och motvind på havsöringfisket.. fördelen med att kunna kasta långt är att man kontrollerar de korta kasten riktigt bra. själv tycker jag att kastandet är en trevlig del av flugfisket.
 
jag har även en tanke om vilken typ av spö och utrustning man kan välja.. allt är individuellt, bara man förstår varför det kan blir skit, köper man biltema så kanske upplevelsen påverkas av utrustningen.. kanske inte.. det beror på vem som håller i handtaget och hur viktig utrustningskänslan är.. själv gillar jag bling, bling...
 
äsch, my bad, ursäkta mej...:)
långa kast funkar naturligtvis vid streamerfiske och spinnfiske :cool:
åandra sidan används inte fluglinan alls vid tjeckiskt nymffiske (även kallat puppmete)...;)

vänligen nils
 
läste en kul artikel där artikelförfattaren fiskade stealhead i canada, stolt drev han flugan över hela vattendraget upprepade gånger, till slut gick guiden ner till honom och sa lugnt: If you want to fish on that side, just tell me and we can take the boat over..
 
Tips på billigt bra spö som du aldrig växer ur.. TFO BVK är bland de bästa jag provat,helt i klass med Orvis helios el Loomis NRX fast under halva priset..

Har själv en 5a och en 8a,hel grymma spön!
 
Eller så köper du ett sameo classic spö med rulle till bra pris direkt från flugor.se. bra grejer till ett bra pris. Och sameo har riktigt bra spö, har inget att klaga på alls.
 
Jag har nu köpt Powerfly-setet av Pool 12 för en tusenlapp. I mitt tycke känns det riktigt bra, men jag har ju å andra sidan inte provat något annat. När svågern, som är erfaren flugiskare, och hans fiskande kompis var över i helgen testade de några kast och båda var imponerade över den kvalité Pool 12 erbjuder för det rimliga priset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
erske Val av flugspö Fiske 25
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
ala flugspö och haspelrulle? Fiske 14
bredviken Flerdelat flugspö?? Fiske 3
Tobbe L Flugspö Fiske 7
Nappe Bygga flugspö, idéer? Fiske 18
Graip Flugspö/isyxa Fiske 3
moekk Black Master Flugspö Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
PoH Byta flugspö, tips någon ? Fiske 7
AA Bygga eget flugspö Fiske 60
AA Flerdelade flugspö Fiske 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...