Isyxor

Är det någon som kan tipsa en nybörjare på isklättring om ett par bra yxor? Har tittat lite på CM Quark och Cassin X-files.
Tack på förhand
 
Hej!!

Det låter som ett par rätt avancerade yxor för en nybörjare... De kommer till sin rätt främst på riktigt brant is med mycket "blomkål" på medan de tydligen blir svårjobbade på allt under grad V. Själv har jag ett på CM Axar som jag trivs mycket bra med. Lätta med en mycket bra sving, bra fäste även i hård is och inte så svårrensade.
För en rätt bra översikt kan jag rekommendera Climbings hemsida (www.climbing.com). De har testad årets modeller i #207. Gå in på hemsidan -> Equipment -> Weapons for the cold war.

Hacka duktigt!!

JohanC
 
Tack för det snabba svaret. Har tittat in på sidan med testerna vilket var väldigt intressant. Har nu börjat fundera på en CM Axar eller en BD Rage....hmmm..
 
Jorå de rockar fett. Kolla hur priserna ser ut nere i frankrike, t.ex http://www.cham3s.com Jag köpte mina yxor nere i Sallanche på ett ställe som heter Aux Vieux Campeur till ett snuskigt bra pris (850 fr styck eller nåt sånt). Jag skulle gissa att bara deras butikslager är mer än vad som säljs i Sverige på ett år.
Annars går det ju bra att kolla nätet här hemma.

Lycka till

JohanC

PS Smiley eller BD är de enda skruvarna som är värda priset DS
 
is

Jo jag har hört att Smileys isskruvar är av toppkvalitet, till och med lite bättre finish än BD enligt vissa.
Johan, har du även nåt tips på stegjärn? Hur är det med Grivels RamboComp? De fick ju bra betyg på climbing.com men är det någon här som har testat dom?

Med vänlig hälsning,
 
Stegjärn..

Det beror lite på vad du skall ha dem till...Jag har ett par Camp ice runner och tycker väl att de är himla käcka på hård is. Däremot har de, och nästan alla helstyva järn, en närmast livsfarlig fömåga att bulla upp med snö under när man går. Man får knacka till dem var tredje steg på snö under vissa förhållanden. Å andra sidan är de ju som sagt bra på hård is med kort anmarsch..

Jag har nog inget heltäckande tips...

JohanC
 
Antibott.

Hallå!

Antibotter är något som är jättebra att ha monterade på sina stegjärn om man är ute och klampar på blötsnö, om man inte vill ha platåskor vill säga, det är med andra ord en platta oftast av gummi som gör att snön inte fastnar under sulorna.
Kan varmt rekomenderas.

M.v.h.

Peter Berg.
 
Billigaste antibottarna...

... görs behändigt av exempelvis tomma glasslådor a la 2 liters storleken i plast. Skär ut lämpliga bitar enl formen på stegjärnen, fäst enligt eget omdöme. Billigt och bra, fungerar utmärkt!

(diskussionen urartar visst ngt)

hälsn My
 
Har provat och det funkade väl sådär.. Jag använde plast från PET-flaskor och fäste med buntband men de höll inte så jättebra..

MVH

JohanC
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.